Standardowe techniki diagnostyczne 2500-OB-17
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi typami standardowych technik diagnostycznych (testy, kwestionariusze, skale ocen). Zajęcia będą poświęcone: analizie zasad konstrukcji narzędzi diagnostycznych; omówieniu reguł posługiwania się podręcznikami do testów; treningowi elementarnych umiejętności w zakresie stosowania i interpretowania wybranych narzędzi psychometrycznych, najczęściej wykorzystywanych w praktyce psychologicznej.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna:
1. pojęcia inteligencji, temperamentu i osobowości w ujęciu teorii cech
2. główne sposoby pomiaru właściwości psychicznych
3. definicje rzetelności i trafności testu oraz zna sposoby wyznaczania odpowiednich współczynników
4. standardy etyczne niezbędne w procesie realizacji diagnozy psychologicznej
Student umie:
5. wyznaczyć i zinterpretować przedział ufności dla wyniku otrzymanego w teście psychologicznym
6. wyznaczyć i nadać interpretację wynikowi znormalizowanemu na każdej skali
7. przygotować kompletną pracę pisemną przedstawiającą wyniki diagnozy testowej
8. sformułować i przedstawić informację zwrotną z badania testem psychologicznym
9. nawiązać kontakt diagnostyczny z osobą badaną
Kryteria oceniania
1. Sprawdzian pisemny z wiedzy i umiejętności nabytych podczas ćwiczeń
2. Prace pisemne podlegające ocenie
- raporty z trzech badań diagnostycznych
- zintegrowana diagnoza ogólna wykonana na podstawie przeprowadzonych badań
- informacja zwrotna dla osoby badanej
Literatura
Brzeziński, J. i Hornowska E. (red.), (1993). Skala inteligencji D.Wechslera WAIS-R. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J., Gaul, M., Hornowska, E., Machowski, A. i Zakrzewska, M. (1996). Skala Inteligencji Wechslera dla dorosłych wersja zmodyfikowana - WAIS-R. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Brzozowski,P. i Drwal, R.Ł. (1995). Kwestionariusz Osobowości Eysencka, polska adaptacja EPQ-R. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.
Jaworowska, A. i Szustrowa, T. (1991). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja Standard. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1992). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja dla Zaawansowanych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Krasowicz, G. i Kurzyp-Wojnarska, A.(1990). Kwestionariusz do Badania Poczucia Kontroli. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Instytut Psychologii PAN. Część I, rozdz.1 i 2.
Matczak, A. i in. (1996). Podręczniki do baterii testu APIS-P. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A. i in. (1996). Podręczniki do baterii testu APIS-Z. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Oniszczenko, W. (1995). Diagnoza temperamentu w ujęciu genetycznej teorii Bussa i Plomina. Kwestionariusz temperamentu EAS-D. Studia Psychologiczne, 33, 49-97.
Oniszczenko, W. (1997). Kwestionariusz Temperamentu EAS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Spielberger, C.D., Strelau, J., Tysarczyk, M. i Wrześniewski, K. (1987). Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (ISCL). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Strelau, J. (1997). Inteligencja człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Zawadzki, B. i Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania, Kwestionariusz Temperamentu. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak, P., Śliwińska, M. (1998). Inwentarz osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: