Psychologia różnic indywidualnych 2500-OB-15
1. Wprowadzenie do problematyki różnic indywidualnych (RI). Pojęcie, zakres i znaczenie różnic indywidualnych. Kategorie służące opisowi RI. Konsekwencje społeczne obecności różnic indywidualnych.
2. Genetyczny i środowiskowy wpływ na osobowość. Źródła różnic indywidualnych.
3. Koncepcje temperamentu: Model PEN H.J. Eysencka + Neuropsychologiczny model temperamentu J. Graya + Psychobiologiczny model osobowości C.R. Cloningera.
4. Koncepcja cech układu nerwowego I.P. Pawłowa. Koncepcja aktywacji. Regulacyjna Teoria Temperamentu Jana Strelaua: podstawowe założenia.
5. Rozwój Regulacyjnej Teorii Temperamentu.
6. Osobowość w ujęciu cech: Pięcioczynnikowa Teoria Osobowości P.T. Costy i R.R. McCrae.
7. Poza modelem pięcioczynnikowym: modele dwuczynnikowe, model HEXACO M.C. Ashtona i K. Lee, Ciemna Triada.
8. Wybrane koncepcje temperamentu odnoszące się do dzieci: koncepcja EAS A.H. Bussa i R. Plomina + koncepcja temperamentu zahamowanego i niezahamowanego J. Kagana + interakcyjna teoria temperamentu A. Thomasa i S. Chess.
9. Temperamenty afektywne. Funkcjonalne znaczenie temperamentu.
10. Inteligencja i zdolności – zagadnienia ogólne. Osobowość a inteligencja.
11. Pojęcie inteligencji i jej struktura w ujęciu psychometrycznym: koncepcje Spearmana, Thurstone’a, Guilforda i Cattella.
12. Struktura inteligencji w ujęciu psychometrycznym: koncepcja inteligencji wielorakich H. Gardnera i model inteligencji J.B. Carrolla.
13. Poznawcze podejście do inteligencji: triarchiczna teoria R. Sternberga i formalna teoria inteligencji E. Nęcki.
14. Biologiczne podejście do inteligencji.
15. Pojęcie stylu poznawczego: charakterystyka konstruktu i jego znaczenie.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza. Student
- zna podstawowe pojęcia dotyczące różnic indywidualnych
- zna najważniejsze zagadnienia związane z różnicami indywidualnymi
- zna główne koncepcje temperamentu i inteligencji
Umiejętności. Student
- potrafi wyjaśnić źródła różnic indywidualnych
- prawidłowo różnicuje koncepcje temperamentu i inteligencji
- prawidłowo wyjaśnia związek pomiędzy temperamentem i inteligencją a zachowaniem
Postawy. Student
- zachowuje krytycyzm wobec teorii różnic indywidualnych
- rozpoznaje wady i zalety różnych teorii temperamentu i inteligencji
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: test zawierający 25 pytań zamkniętych.
Kryteria ocen:
15-16 punktów - dostateczny
17-18 punktów - dostateczny plus
19-20 punktów - dobry
21-22 punkty - dobry plus
23-24 punkty - bardzo dobry
25 punktów - celujący
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura wymagana:
Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia-determinanty-zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Literatura zalecana:
Deary, I.J. (2012). Inteligencja. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pisula, W., Oniszczenko, W. (2008). Genetyka zachowania i psychologia ewolucyjna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t.1, s. 303 – 338). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania. Z perspektywy półwiecza badań. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: