Moduł Doskonalenie warsztatu nauczyciela języka angielskiego we wczesnej edukacji 2300-NJ-DWNJA
W ramach modułu prowadzonego oraz ocenianego w języku angielskim, studenci doskonalą techniki nauczania języka angielskiego oraz łączenia treści przedmiotowych z językowymi. Jednocześnie poznają koncepcje oraz praktyczne wykorzystanie pracy z tekstem (pisanym lub słuchanym) jako źródłem rozwoju językowego dzieci. W tym module studenci rozwijają umiejętności poprawnej wymowy w języku angielskim, w połączeniu z doskonaleniem użycia języka jako źródła interakcji w klasie. Ponadto analizują treści podstawy programowej dla I etapu edukacyjnego w zakresie języka obcego, poznają metody projektowania zajęć z języka obcego, doboru i opracowywania środków dydaktycznych, strategie tworzenia warunków do nauczania-uczenia się sytuacyjnego w codziennej aktywności dzieci lub uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych predyspozycji; Ćwiczą uczenie się we wspólnym działaniu, w różnych rodzajach zabaw, w tym w tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, muzycznych, dydaktycznych, twórczych, w naturalnych sytuacjach i w kontekstach społecznych; uczą się także prowadzenia gier i zabaw, wykorzystywania teatru i dramy, storytelling, piosenek i ruchu oraz technik multimedialnych w nauczaniu języka obcego dzieci lub uczniów. Poznają zasady oceniania umiejętności językowych dzieci lub uczniów.
Podział modułu na semestry:
Semestr 1: Fonetyka (18 godzin Wr), Praca z tekstem jako źródło rozwoju językowego dzieci (Literacy) (18 godzin Wr)
Semestr 2: Wybrane techniki pracy na lekcjach języka angielskiego (36 godzin Wr), Wprowadzenie do zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (CLIL) (18 godzin Wr), Język jako źródło interakcji w klasie i rozwoju zawodowego nauczyciela (18 godzin Wr)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Język jako źródło interakcji w klasie i rozwoju zawodowego nauczyciela
Praca z tekstem jako źródło rozwoju językowego dzieci (Literacy)
Wprowadzenie do zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (CLIL)
Wybrane techniki pracy na lekcjach języka angielskiego
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem: K_W01; K_W08; K_W09; K_W10, K_W12;
K_U03; K_U04; K_U08; K_U09, K_U10; K_U12; K_U13; K_U14; K_U15, K_U16, K_U17
K_K01; K_K02; K_K04, K_K06; K_K07, K_K08, K_K09,
Szczegółowe efekty uczenia się uzyskiwane w ramach modułu
W zakresie wiedzy / zna i rozumie:
- specyfikę roli zawodowej nauczyciela wczesnej edukacji, znaczenie planowania rozwoju osobistego i zawodowego (K_W01);
- podstawy wiedzy z zakresu języka polskiego, matematyki, nauk przyrodniczych, sztuki i języka obcego oraz metodologii nauczania i uczenia się, oceniania, a także różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowania i kształcenia. (K_W08);
- metody projektowania i ewaluacji sytuacji wychowawczych i edukacyjnych w pracy z dziećmi w zakresie edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, społecznej, artystycznej, wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej, informatycznej oraz posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną (K_W09);
- zagadnienie edukacji międzykulturowej, edukacji włączającej oraz zasady realizacji inkluzji oraz metody wspierania rozwoju dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi (K_W10);
- rolę nauczyciela w procesie wspierania rozwoju i wychowania dzieci i uczniów, oraz zasady efektywnego przywództwa edukacyjnego i współpracy w zespole nauczycielskim oraz komunikacji ze specjalistami wspierającymi proces rozwoju dzieci a także z rodzicami/ opiekunami prawnymi (K_W12).
W zakresie umiejętności / potrafi:
- poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie, respektując zasady emisji głosu oraz w piśmie, a także językiem obcym przynajmniej na poziomie B2+; dbać o kulturę języka uczestników procesu edukacji (K_U03);
- analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji (K_U04);
- diagnozować dzieci/uczniów z zaburzeniami w różnych sferach rozwoju oraz dostosować programy dydaktyczne, wychowawcze i profilaktyczne do aktualnych potrzeb indywidualnych i grupowych (K_U08);
- projektować zajęcia wychowawcze i edukacyjne dla dzieci i uczniów odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych, oceniać przydatność metod, środków i materiałów do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych (K_U09);
- sprawnie prowadzić zajęcia edukacyjne, zarządzać procesami uczenia się i skutecznie budować motywację uczniów (K_U10);
- tworzyć i oceniać projekty dydaktyczne wykorzystując kategorie nauczycielskiego instrumentarium, wdrażać, obserwować i oceniać ich praktyczną realizację (K_U12);
- komunikować się z osobami pochodzącymi ze zróżnicowanych środowisk kulturowych i etnicznych, z doświadczeniami migracyjnymi, w tym z dziećmi dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne (K_U13);
- rozpoznawać i efektywnie rozwiązywać problemy wychowawcze występujące we wczesnej edukacji współpracując z rodzicami, specjalistami (pedagog, psycholog, lekarz, logopeda) i instytucjami wspomagającymi; udzielać pierwszej pomocy (K_U14);
- wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci/uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem (K_U15);
- identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci/uczniów oraz odpowiednio do potrzeb indywidualizować edukację; racjonalnie gospodarować czasem zajęć szkolnych i pozaszkolnych dziecka/ucznia, z zapewnieniem prawa do odpoczynku (K_U16);
- rozwijać kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, w szczególności kreatywność, samodzielność, krytyczne myślenie; organizować i monitorować pracę w zespole i współpracę dzieci/uczniów, wykorzystując różne rodzaje zabaw (K_U17).
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
- przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, samodzielnego i we współpracy z innymi poszerzania swojej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K01);
- podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej (K_K02);
- realizacji innowacji pedagogicznych związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, służących rozwojowi uczniów oraz integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną (K_K04);
- podejmowania odpowiedzialnego przywództwa, pracy w zespole, współdziałania w społeczności przedszkolnej/szkolnej i lokalnej w celu zapewnienia najlepszych warunków dla rozwoju uczniów oraz pracowników (K_K06);
- tworzenia kultury zaufania , przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy pedagogicznej oraz interweniowania w przypadkach łamania praw dziecka (K_K07);
- projektowania i realizowania działań wspierających proces wprowadzania dzieci/uczniów w świat wartości (K_K08);
- posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, porozumiewania się z osobami z różnych środowisk, dialogowego rozwiązywania konfliktów, kreowania klimatu współpracy i wzajemnego zrozumienia (K_K09).
Kryteria oceniania
Po uzyskaniu wszystkich zaliczeń studenci/studentki przystępują do egzaminu ustnego obejmującego wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie zajęć z przedmiotów wchodzących w skład modułu.
Literatura
• Baker, A. (2003). Ship or Sheep? Oxford: Oxford University Press.
• Cameron, L. (2001). Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press.
• Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
• European Commission (2006). Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Brussels: Eurydice.
• Halliwell, S. (2006). Teaching English in the Primary Classroom. London: Longman.
• Hancock, M. (1995). Pronunciation games. Cambridge University Press.
• Hattie, J.A.C. & Yates, G.C.R. (2014). Using feedback to promote learning. In V.A. Benassi, C.E. Overson, and C.M Hakala (Eds.), Applying science of learning in education: Infusing psychological science into the curriculum (pp. 45–58).
• Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press.
• Sikora-Banasik, D. (Ed). (2009). Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Warszawa: CODN.
• Slattery, M., Willis, J. (2009). English for Primary Teachers. A Handbook of activities and classroom language. Oxford: Oxford University Press.
• Szpotowicz, M., Szulc-Kurpaska, M. (2011). Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Wells, J. C. (2000). Pronunciation Dictionary. Essex: Longman.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: