Fonetyka 2300-NJ-DWNJA-F
Głównym celem kursu Fonetyka jest zapoznanie studentów z systemem i klasyfikacją dźwięków brytyjskiej odmiany języka angielskiego (RP), rozróżnianie dźwięków ze względu na ich długość i jakość, kształtowanie poprawnej wymowy samogłosek, spółgłosek i dyftongów. Dzięki zapoznaniu z międzynarodowym alfabetem fonetycznym, student zostanie wyposażony w narzędzie świadomej kontroli różnych parametrów mowy podczas wypowiedzi.
W ramach przedmiotu doskonalona jest sprawność rozumienia ze słuchu oraz sprawność płynnego mówienia w języku angielskim.
Zajęcia prowadzone w języku angielskim.
W ramach zajęć będą omawiane i ćwiczone następujące zagadnienia:
- międzynarodowy alfabet fonetyczny;
- cechy samogłosek, dyftongów i spółgłosek;
- rozróżnianie długości samogłosek;
- kształtowanie wymowy samogłosek, dyftongów i spółgłosek;
- zapoznanie z systemem akcentów i intonacji języka angielskiego;
- ćwiczenia w produkcji i rozróżnianiu par minimalnych;
- odczytywanie transkrypcji fonetycznej;
- kształtowanie intonacji w różnych rodzajach zdań;
- konstruowanie prostych ćwiczeń wymowy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
• podstawowe pojęcia dotyczące fonetyki języka angielskiego, takich jak m.in. głoska, para minimalna, sylaba, dyftong, słaba forma itp.,;
• system samogłosek, spółgłosek i dyftongów w języku angielskim;
• rodzaje i źródła błędów językowych w obszarze wymowy, z uwzględnieniem podobieństw i różnic w sferze fonetyki pomiędzy językiem angielskim i polskim.
W zakresie umiejętności student potrafi:
• poprawnie produkować samogłoski, spółgłoski i dyftongi w ramach brytyjskiej odmiany języka angielskiego (RP);
• poprawnie odczytywać zapis transkrypcji fonetycznej;
• ocenić poprawność wymowy wyrazów w brytyjskiej odmianie języka angielskiego.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
• docenienia wagi nauczania poprawnej wymowy we wczesnej edukacji językowej;
• samodzielnego konstruowania prostych ćwiczeń wymowy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej;
• integrowania ćwiczeń wymowy w obszarze pozostałych zagadnień edukacji językowej dziecka.
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia zajęć są:
1) Obecność, czyli regularne uczęszczanie na zajęcia (dozwola jest 1 nieobecność),
2) Odrabianie prac domowych.
3) Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
4) Ustne zaliczenie na koniec kursu.
Literatura
1. Baker, A. (2003). Ship or Sheep? Oxford: Oxford University Press.
2. Hancock, M. (1995). Pronunciation games. Cambridge University Press.
3. Jones, D. (1997). English Pronouncing Dictionary, Cambridge: Cambridge University Press.
4. O'Sullivan, J. (2007). The Heinle Picture Dictionary for Children, Heinle.
5. Wells, J. C. (2000) Pronunciation Dictionary, Essex: Longman.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: