Praktyki zawodowe z biologii w szkole podstawowej CIĄGŁE 1400-016PZSPbC
Praktyki obejmują 45 godzin złożonych z: pobytu w szkole podstawowej oraz pracy własnej studenta związanej z realizacją zadań zaliczeniowych. Praktyki obejmują: poznanie zadań dydaktycznych realizowanych przez szkołę; nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji szkolnej: dziennik lekcyjny, arkusze osiągnięć uczniów, podręczniki, oprawa dydaktyczna przedmiotowa; poznanie obowiązków nauczyciela przedmiotowego – biologia oraz przyroda; obserwację i refleksję nad stylem kierowania, komunikowaniem się z klasą, metodami i warsztatem pracy nauczyciela-opiekuna praktyk oraz poznanie trudności w pracy zawodowej, na podstawie obserwacji prowadzonych przez niego lekcji; zaprojektowanie scenariuszy i prowadzenie lekcji, dokumentacja i analiza uczniowskich rozwiązań z zadań otwartych oraz zaprojektowanie, ocena i krótka analiza jednego sprawdzianu lub klasówki.
2 ECTS = 50h pracy studenta: pobyt w szkole podstawowej 20 h, praca własna studenta związana z realizacją zadań zaliczeniowych - 30 h.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450):
D.2.W.1.; D.2.W.2.; D.2.W.3.; D.2.U.1.; D.2.U.2.; D.2.U.3.; D.2.K.1.;
E.2.W.1.; E.2.W.2.; E.2.W.3.; E.2.U.1.; E.2.U.2.; E.2.U.3.; E.2.K.1.;
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest pobyt w wybranej szkole praktyk pod opieką nauczyciela-opiekuna praktyk i realizacja zadań zaliczeniowych (w tym obserwacja lekcji, prowadzenie lekcji wg autorskiego scenariusza).
Zaliczenie na ocenę
Praktyki zawodowe
Praktyka, 45 godzin
Literatura
Herr Norman E., The Sourcebook For Teaching Science, Grades 6-12: Strategies, Activities, And Instructional Resources, Jossey-Bass 2009
Swango J. i Steward S. B., Help! I’m teaching in the middle school science, NSTA press, 2003
2018, Czytanie, rozumienie, rozumowanie, Praca zbiorowa pod redakcją Michała Sitka i Elżbiety Barbary Ostrowskiej, Warszawa 2020, https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/PISA_2018_wyniki_raport.pdf
Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013
Niemierko B. Pomiar Wyników kształcenia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A, 1999
Niemierko B. Między oceną szkolną a dydaktyką – bliżej dydaktyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A, 1991
Bullogh R.V., Początkujący nauczyciel, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017 poz. 356, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: