Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej 2 1400-014DPiBwSP2
Ćwiczenia przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela przyrody i biologii w szkole podstawowej. Główny nacisk położony został na kształtowanie warsztatu metodyczno-dydaktycznego, tj. aktywne formy nauczania (w tym projektowanie i wykonanie eksperymentów przyrodniczych oraz techniki pracy w terenie), rolę szkolnych i pozaszkolnych ośrodków edukacyjnych w nauczaniu biologii i przyrody oraz kształtowanie krytycznego myślenia, świadomości i odpowiedzialności przyrodniczej. Zakres ćwiczeń obejmuje następujące zagadnienia:
(1) Metoda naukowa i rozumowanie naukowe na lekcjach biologii i przyrody;
(2) Projektowanie i prowadzenie doświadczeń i obserwacji przyrodniczych;
(3) Przygotowanie i prowadzenie lekcji w terenie i w pozaszkolnych ośrodkach edukacyjnych;
(4) Elementy edukacji globalnej na lekcjach biologii i przyrody;
(5) Etyka zawodu i rola nauczyciela w społeczeństwie (popularyzacja nauki, kształtowanie świadomości, wrażliwości i odpowiedzialności przyrodniczej).
Kierunek podstawowy MISMaP
biologia
ochrona środowiska
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450):
D.1/E.1.W4. , D.1/E.1.W5. , D.1/E.1.W6. , D.1/E.1.W7. , D.1/E.1.W9. , D.1/E.1.W13., D.1/E.1.W14., D.1/E.1.W15.
D.1/E.1.U3., D.1/E.1.U5. , D.1/E.1.U7.
D.1/E.1.K2. , D.1/E.1.K3. , D.1/E.1.K5. , D.1/E.1.K6. , D.1/E.1.K7. , D.1/E.1.K9.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (dopuszczane są 2 nieobecności), aktywny udział w zajęciach oraz wykonanie i zaliczenie wszystkich prac domowych. Nieobecności liczniejsze niż 2 można w uzasadnionych przypadkach odrobić w uzgodnieniu z prowadzącymi.
Zaliczenie na ocenę wg podanych kryteriów
Literatura
Brudnik E, Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność 2010
VanCleave J., Biologia dla każdego dziecka, Wydawnictwa Szkolne I Pedagogiczne S.A. 1993
Murray J., Teaching secondary scientific Inquiry, Association for Science Education 2002
Ireson G., Crowley M, Richards R., Twidle J., Secondary Science 11 to 16 – A practical guide, SAGE 2010
Lawson A.E., Teaching inquiry science in middle and secondary schools, SAGE 2010
Smith C., Sams J., Developing understanding in scientific inquiry, Association for Science Education, 2000
Herr Norman E., The Sourcebook For Teaching Science, Grades 6-12: Strategies, Activities, And Instructional Resources, Jossey-Bass 2009
Mazurek E., Silezin W. Jak przeprowadzić lekcje w terenie? Pigułka informacyjna z przykładami dla nauczycieli, którym bliska jest edukacja ekologiczna, Materiał edukacyjny Polskiego Klubu Ekologicznego 2008
Kiewra C., Veselack E. Playing with Nature: Supporting Preschoolers’ Creativity in Natural Outdoor Classrooms, The International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), p. 71 2017
Poziomek U., Ostrowska E.B., Przedmioty przyrodnicze poza szkołą – poradnik, Instytut Badań Edukacyjnych, 2014
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017 poz. 356, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: