Swobodne metody diagnostyczne 2500-OB-13
W ramach kształcenia w zakresie swobodnych metod diagnostycznych, studenci zapoznają się szczegółowo z jednym testem projekcyjnym (TAT) i swobodnym wywiadem diagnostycznym. Poznają również pobieżnie inne techniki projekcyjne (Test Zdań Niedokończonych Rottera, CAT, scenotest, rysunek rodziny, „Nagusek”). Do zadań każdego studenta należy wykonanie badania jednej osoby i przygotowanie opracowania zawierającego sprawozdanie i wnioski z tego badania. Studenci będą uczeni: nawiązywania kontaktu, zawierania kontraktu na badanie, realizacji badania testem TAT, analizy uzyskanego materiału, przygotowania na jego podstawie tematyki wywiadu, przeprowadzania wywiadu i jego analizy, a także udzielania osobie informacji po badaniu.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Psychologia emocji i motywacji
Psychologia osobowości
Psychologia osobowości
Wstęp do psychologii
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
- jaka jest specyfika swobodnej diagnozy psychologicznej, jej zalety i wady
- co to są narzędzia projekcyjne i jak je wykorzystywać w diagnozie psychologicznej
- jakie są założenia i metody semantycznej analizy tekstu narracyjnego
UMIEJĘTNOŚCI:
- nawiązania kontaktu z osoba badaną
- ustanowienia kontraktu diagnostycznego
- przeprowadzenia badania testem TAT
- analizy materiału z test TAT (makrostruktury opowiadania)
- prowadzenia swobodnej rozmowy diagnostycznej
- analizy wywiadu w połączeniu z analiza TAT
- udzielania konstruktywnej informacji po badaniu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- Obecność na zajęciach: dopuszczalne są 2 nieobecności. Jeśli komuś zdarzy się opuścić więcej spotkań, decyzję o umożliwieniu takiej osobie zaliczenia podejmuje indywidualnie prowadzący, w każdym przypadku wiąże się to jednak z koniecznością wykonania dodatkowych zadań.
- Wykonanie badań, opracowanie dokumentacji (transkrypcja i nagranie), analiza uzyskanego materiału tekstowego w formie dwóch opracowań, napisanie pracy zaliczeniowej stanowiącej podsumowanie wszystkich badań (z uwzględnieniem ostatniej, podsumowującej rozmowy z osoba badaną).
- Ocena jest średnią ze wszystkich prac oddanych w terminie. Prace oddane przed terminem mogą być poprawiane. W wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach prowadzący może wyrazić zgodę na oddanie pracy po terminie, ale można za nią otrzymać jedynie ocenę minimalną (dostateczny). Nieoddanie pracy uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Na ocenę może wpłynąć korzystnie wygłoszenie DOBREGO referatu na temat wybranej innej techniki swobodnej (do uzgodnienia z prowadzącym).
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Straś-Romanowska, M. (2008). Psychologiczne badania narracyjne jako badania jakościowe i ich antropologiczne zaplecze. W: B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.), Narracja: Teoria i praktyka, s. 57-129. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Trzebiński, J. (1982). Narracyjne formy wiedzy potocznej. Poznań: Wydawnictwo NAKOM. [rozdział 6 i 7, str. 81-107]
Bruner, J. (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 3-17.
Dryll, E. (2013). Wrastanie w kulturę: Transmisja narracji w wychowaniu rodzinnym. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. [rozdział 2, str. 37-56]
Stemplewska-Żakowicz, K. (2004). O rzeczach widywanych na obrazkach i opowiadanych o nich historiach. Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS. [rozdział 4, 5 i 6, str. 195-266]
Stemplewska-Żakowicz, K. (2005). Metoda wywiadu w psychologii (s.31-89). W: Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (red.) Wywiad psychologiczny (t.1). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Engel-Bernatowicz, A. (2005). Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. (s. 54-80). W: Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (red.) Wywiad psychologiczny (t.2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Literatura uzupełniająca:
Suchańska A. (1994). Test Apercepcji Tematycznej. Przez analizę treści do analizy procesu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.
Stemplewska-Żakowicz, K. (1997) Poznanie utajone w narracjach projekcyjnych. Poznawcze podejście do interpretacji TAT i technik pochodnych. Studia Psychologiczne, XXXV, 1, 57-79.
Stasiakiewicz M. i Szustrowa T. (red.) (1989), Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych, Biblioteka Psychologa Praktyka, t.3, Laboratorium Technik Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW., Warszawa.
Sokolik M. (red.) (1991), Kliniczne studia przypadków, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Krejtz, K., Krejtz, I. (2005). Metoda analizy treści – teoria i praktyka badawcza. W: K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejtz (red.), Wywiad psychologiczny I: Wywiad jako postepowanie badawcze, s. 129-149. Warszawa|: Pracownia Testów psychologicznych PTP.
Kownacka, E., Sages, B. (2005). Analiza Konstytuci Znaczenia – nowe podejście do planowania badań. W: Wywiad psychologiczny I: Wywiad jako postepowanie badawcze, s. 150-178). Warszawa|: Pracownia Testów psychologicznych PTP.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2005). Analiza dyskursu jako metoda analizy danych z wywiadu. W: Wywiad psychologiczny I: Wywiad jako postepowanie badawcze, s. 179-197. Warszawa|: Pracownia Testów psychologicznych PTP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: