Wstęp do psychologii 2500-OB-01
Celem wykładu jest wprowadzenie rozległej siatki terminów psychologicznych oraz przedstawienie podstawowych zagadnień badanych przez psychologię. Ukazane też zostaną główne osiągnięcia tej nauki. Wszystko to powinno kojarzyć się studentom z nazwiskami autorów badań i teorii, a także powinno być poprawnie lokalizowane w przestrzeni i czasie. Po zdaniu egzaminu z tego przedmiotu słuchacz powinien być przygotowany do kontynuowania studiów w dowolnej dziedzinie psychologii, odnajdując w niej elementy, które już zna lub o których istnieniu przynajmniej słyszał.
Ramowy program treści objętych egzaminem
1. Ewolucja poglądów na przedmiot psychologii,
jej metody i zastosowania
1.1. Okres przednaukowy
1.2. Psychologia introspekcyjna
1.3. Tzw. nowe szkoły psychologiczne: psychoanaliza, behawioryzm, psychologia postaci
1.4. Niektóre kierunki aktualne
2. Struktura zachowania człowieka
2.1. Wrodzone modyfikacje zachowania jako odpowiedzi na zmienność fizycznych cech środowiska
2.2. Podstawowe paradygmaty uczenia się: warunkowanie klasyczne, instrumentalne i sprawcze
2.3. Struktura i organizacja czynności ludzkich
3. Psychologiczne mechanizmy regulacji zachowania
3.1. Mechanizmy aktywacji (emocje i motywacja)
3.2. Mechanizmy poznawcze:
3.2. 1. Percepcja obiektów fizycznych i społecznych
3.2.2. Przechowywanie informacji (pamięć)
3.2.3. Przetwarzanie informacji w procesie rozwiązywania problemów
3.2.4. Komunikowanie się ze środowiskiem
3.3. Osobowość jako system samoregulacji
3.4. Świadomość i jej funkcje w normie i patologii
3.5. Społeczne uwarunkowania zachowania
4. Podstawowe problemy rozwoju psychicznego człowieka
5. Metodologiczne i etyczne problemy badań oraz praktyki psychologicznej
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu „Wstęp do Psychologii” student
w zakresie wiedzy:
- zna siatkę podstawowych terminów psychologicznych
- zna ewolucję poglądów na przedmiot psychologii, jej metody i zastosowania
- dysponuje wiedzą o psychologicznych mechanizmach regulacji zachowania
- zna wrodzone modyfikacje zachowania w reakcji na zmienność cech środowiska
- zna główne teorie dotyczące umysłu, emocji, motywacji i osobowości
- zna teorię czynności Tadeusza Tomaszewskiego i teorie, które z niej wyrosły
- zna strategie badania zmiany rozwojowej
- zna dziesięć zasad etycznego prowadzenia badań empirycznych
- w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się siatką podstawowych terminów psychologicznych
- potrafi w sposób pogłębiony wyjaśnić różnice pomiędzy podstawowymi mechanizmami uczenia się
- potrafi porównywać założenia leżące u podstaw głównych szkół
myślenia psychologicznego
- analizuje argumenty na rzecz podstawowych stanowisk w sporach
o umysł, język i reprezentację
- potrafi wskazać przykłady eksperymentów, które nie spełniają wymogu perfekcjonizmu etycznego
- w zakresie innych kompetencji
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
- docenia znaczenie badań z zakresu psychologii (w tym: psychologii międzykulturowej)
- potrafi aktywnie komunikować się z innymi w celu wymiany
i upowszechnienia wiedzy na temat psychologii
- jest odpowiedzialny za słowo
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemnego egzaminu testowego
Ilościowe-procentowe kryteria oceny testów egzaminacyjnych:
0%-60% punktów – ocena 2
61%-70% punktów – ocena 3
71%-80% punktów – ocena 3+
81%-90% punktów – ocena 4
91%-95% punktów – ocena 4+
96%-100% punktów – ocena 5
Literatura
literatura obowiązkowa:
Materska, M. (2001). Wstęp do psychologii z elementami historii psychologii: Skrypt dla początkujących. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdziały 4-8, 11-13, 16 [ i wydania nowsze ]
/lub Zimbardo, Ph. G. (1999 ). Psychologia i Życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdziały 4, 5, 8, 10 -14, 16/
Materiały pomocnicze:
http://aneksy.pwn.pl/psychologia/
lub http://stareaneksy.pwn.pl/psychologia/?id=164
Literatura uzupełniająca:
Brett, G. (1969). Historia psychologii. Warszawa: PWN. (pozycja nieobowiązkowa, zalecana w przypadku poszukiwania dodatkowych informacji lub uzupełniania luk powstałych wskutek nieobecności)
Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Fascynująca podróż w krainę nauki. Gdańsk: GWP
Malim, T., Birch, a. & Wadeley, A. (1994). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: