Literatura niemieckojęzyczna dla nauczycieli języka 4100-6SLNJDNJ
Wprowadzenie komponentu literackiego do procesu nauczania języka niemieckiego łączy się z zagadnieniem omówienia i przedyskutowania różnych metod i technik nauczania na lekcjach. Wychodząc od pojęcia kanonu literackiego i omawianych w szkole lektur, zaproponowane zostaną do analizy teksty ( krótkie opowiadania, nowele, anegdoty, wiersze, fragmenty powieści i dramatów) wskazujące na różne możliwości ich odczytywania w 21. wieku i na ich aktualne przesłania. Wybór tekstów pozwoli prześledzić zmiany i semantyczne przekształcenia w języku niemieckim ( np. w zakresie leksyki i składni)i zachęcić studentów do pracy w małych grupach i do opracowania krótkich projektów na ten temat. Wypowiedzi i komentarze udokumentowane będą w formie pisemnej.
W cyklu 2023L:
Usytuowanie wybranych tekstów i zjawisk literackich w zmieniających się realiach społecznych i kulturowych krajów niemieckojęzycznych, ważne jest dla zrozumienia różnych płaszczyzn języka, stylu i semantyki utworu, dlatego w części wprowadzającej do jego analizy uwzględnione zostaną elementy kulturowo-społeczne. |
W cyklu 2024L:
Usytuowanie wybranych tekstów i zjawisk literackich w zmieniających się realiach społecznych i kulturowych krajów niemieckojęzycznych, ważne jest dla zrozumienia różnych płaszczyzn języka, stylu i semantyki utworu, dlatego w części wprowadzającej do jego analizy uwzględnione zostaną elementy kulturowo-społeczne. |
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:Student zna i rozumie- S_W01 podstawowe fakty i zjawiska z zakresu literaturoznawstwa zorientowane na zastosowanie praktyczne w nauczaniu języka niemieckiego na drugim etapie edukacyjnym.
S_WO2 niezbędna terminologię z zakresu literaturoznawstwa.
UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi - S_U01 wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje z dziedziny literatury z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku niemieckim.
S_U02 samodzielnie planować i realizować projekty związane z wykorzystaniem komponentu literackiego w nauczaniu języków obcych w warunkach szkoły podstawowej.
S_U05 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka niemieckiego dla drugiego etapu edukacyjnego.
S_U13, S_U14,S_U15 komunikować się na tematy z dziedziny literaturoznawstwa, argumentować i formułować wnioski w języku niemieckim, wypowiadać się ustnie i pisemnie w sposób spójny na tematy dotyczące wybranych zagadnień procesu nauczania języka obcego z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student gotów jest do -S_K01 uczenia się przez całe życie, S_K02, SA_K03 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, S_K05, S_K07, uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę ( zaliczenie) składają się: 1. aktywność (udział w dyskusji, praca w grupach i parach) 2.Ocena projektu (portfolio z projektem własnym, (np : Dydaktyzacja wybranego utworu literackiego z proponowanej listy lektur , zawierająca część teoretyczno-interpretacyjną i konspekt lekcji z opisem).3. Przygotowanie do zajęć (krótkie wypowiedzi ustne i pisemne).
Kryteria oceny projektu:1. związek wypowiedzi z tematem,2. umiejętność analizy literackiego tekstu i zastosowania jej na lekcji języka niemieckiego, 3. przejrzystość i poprawność językowa wypowiedzi.
Metody oceniania:a. ocena ciągła (bieżące przygotowanie do ćwiczeń, w tym kartkówki i zadania pisemne) 40% oceny końcowej,
– portfolio: 40% oceny końcowej,
– projekty/zadania w grupach: 20% oceny końcowej
Limit obecności:student ma prawo do dwóch nieobecności na zajęciach w semestrze.Każdą kolejną nieobecność także usprawiedliwioną, należy zaliczyć, zdając przerobiony materiał w formie pracy pisemnej, której temat zostanie skonsultowany z prowadzącym zajęcia.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1.Simone, Schiedermair, Literaturdidaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Eine Einführung für Studium und Unterricht, Narr Dr.
Gunter Verlag 2021
2. Martin Leubner, Anja Saupe, Erzählende Texte im Literaturunterricht und Textanalyse Schneider Verlag Hohengehren 2017
3. Martin Leubner, Anja Saupe, Matthias Richter, Literaturdidaktik, De Gruyter Verlag 2016
4. Matthis Kepser, Ulf Abraham, Literaturdidaktik Deutsch: Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag 2016
5. Swantje Ehlers, Literaturdidaktik: Eine Einführung ,Reclams Studienbuch Germanistik Taschenbuch 2016
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024L:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: