Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język francuski) 4100-5SPKKDIIEEFRA
Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy:
1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły w tym sposobu prowadzenia obowiązującej dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;
2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego w tandemie z drugim studentem-stażystą i samodzielnie, pod kierunkiem mentora praktyk.
3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez innych studentów-stażystów i mentora.
Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-stażyści zdobędą:
1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły
2. Umiejętność wnikliwej obserwacji lekcji mentora i innych stażystów;
3. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego;
4. Wiedzę o uczniach i ich środowisku;
5. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka ( wychowawca klasy, nauczyciel wspomagający itp.)
6. Wiedzę o sobie jako przyszłym nauczycielu
Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta
1. Zapoznanie się ze statutem szkoły
2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania
3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów
4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami
5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy
6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy)
7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły
8. Przygotowanie programu nauczania języka francuskiego realizowanego dla danej klasy na cały semestr
9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez mentora i innych stażystów
10. Analizowanie obserwowanych zajęć
11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk (metodyk CKNJOiEE)
12. Poznanie swoich słabych i mocnych stron, ocena wiedzy i umiejętności
13. Regularne i terminowe przygotowywanie dokumentacji (konspekty lekcji, tabele obserwacyjne, oceny opisowe, końcowy raport z praktyk)
14. Prowadzenie w ramach lekcji języka francuskiego edukacji różnojęzycznej i różnokulturowej.
Dokumentacja składa się z:
1. tabel obserwacyjnych (zamieszczanych na platformie na koniec praktyk)
2. konspektów przeprowadzonych lekcji (zamieszczanych na platformie raz w tygodniu)
3. raport z praktyk (zamieszczany na platformie na koniec praktyk)
W cyklu 2023Z:
Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy: Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta Dokumentacja składa się z: Student-stażysta zobowiązany jest oddać dokumentację z Praktyk w terminie. Jeśli student nie odda dokumentacji z praktyk w terminie traci punkty zgodnie zasadami oceniania przedstawionymi w Regulaminu Praktyk Pedagogicznych dla studentów III roku, co wpływa na jego końcową ocenę z praktyk. Nie zwrócenie dokumentacji do końca sesji poprawkowej oznacza konieczność odpłatnego powtórzenia praktyk. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne języki obce | W cyklu 2024Z: języki obce uprawnienia pedagogiczne obowiązkowe | W cyklu 2023Z: obowiązkowe języki obce |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu praktyk:
Wiedza
Student zna i rozumie
S_W02 - niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwą dla nauczania języków obcych
S_W03 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki
stosowane w szkole podstawowej związane z nauczaniem języków obcych
S_W19 -podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem.
Umiejętności
Student potrafi
S_U02 - samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z
nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych
S_U05 - obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur,
dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U06 - wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki
oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania
problemów edukacyjnych, wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U09 - dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary
wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
S_U10 - pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i
realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
S_U20 - pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać
zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na
realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
S_U22 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne
związane z nauczaniem języków obcych korzystając z różnych źródeł i
nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym
S_U24 - zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do
S_K04 - prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego
S_K05 - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania –
Student jest zobowiązany zrealizować wszystkie 30 godzin praktyk w semestrze.
Na ocenę składają się następujące elementy:
a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przesyłanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk - 25% oceny na koniec semestru
Każdy konspekt jest oceniany na 10 punktów: 1 punkt termin, 2 punkty przygotowane materiały do lekcji, 3 punkty poprawność językowa, 4 punkty poprawność metodyczna
c) pozytywna ocena praktyk wydana przez wychowawcę klasy ze szkoły podstawowej - 25% oceny końcowej
Wychowawca ocenia przygotowanie do lekcji (2 punkty), punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 4 punkty), kulturę osobistą (3 punkty)
d) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora, którego lekcje języka francuskiego student będzie obserwował - 25% oceny końcowej
Mentor ocenia przygotowanie do lekcji (2 punkty), punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 5 punkty), kulturę osobistą (2 punkty)
d) pozytywna ocena metodyka wizytującego lekcje - 25% oceny końcowej
Metodyk ocenia punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 5 punkty), poprawność językową (3 punkty) kulturę osobistą (1 punkty)
30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:
1 ECTS- godziny kontaktowe
1,5 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji
Zalicza 60% możliwej liczby punktów.
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76%- dostateczny plus
77%-84%- dobry
85%-92%- dobry plus
93%-100%- bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Student odbywa praktyki pedagogiczne - 30 godzin - w Szkole Podstawowej nr 146 w Warszawie.
Literatura
Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013
Denisot H., Macquart-Martin C. , Super Max1, Paris 2012
Denisot H., Macquart-Martin C., Super Max2, Paris 2012
Gallon S., Capelli S., Robein G., En avant 1, Paris 2017
Antier M., Gallon F., Marty R., Robein G., En avant 2, Paris 2018
W cyklu 2023Z:
Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: