Gramatyka angielska dla nauczycieli 4100-3SGADNO
Celem kursu jest pogłębienie znajomości i zrozumienia gramatyki angielskiej oraz podniesienie poprawności gramatycznej studentów, a także wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności potrzebne do nauczania języka angielskiego w przedszkolu oraz na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym.
W trakcie kursu studenci poznają terminologię gramatyczną używaną przy opisie gramatyki angielskiej, uczą się odkrywania i formułowania reguł gramatycznych, a także zapoznają się z metodami i technikami uczenia gramatyki oraz ważniejszymi podręcznikami gramatyki angielskiej i materiałami pomocnymi w ćwiczeniu poprawności gramatycznej.
Podczas zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
1. Mowa zależna
- różnice pomiędzy zdaniami zależnymi i niezależnymi, następstwo czasów
- prośby, rozkazy, ostrzeżenia itd. w mowie zależnej
2. Strona bierna
- funkcje i zastosowania strony biernej
- formy pasywne
3. Zdania względne
- typy zdań względnych (zdania ograniczające i nieograniczające)
- zaimki względne i przysłówki
- użycie zaimków względnych w zdaniach ograniczających
4. Rzeczownik
- rodzaje rzeczowników: rzeczowniki pospolite i nazwy własne, rzeczowniki policzalne i niepoliczalne (występujące wyłącznie w liczbie pojedynczej lub wyłącznie w liczbie mnogiej)
- tworzenie liczby mnogiej (regularne i nieregularne)
5. Przedimki
- przedimek określony i nieokreślony
- użycie przedimków do wyrażania desygnacji gatunkowej i szczegółowej
- użycie przedimków z nazwami własnymi
- idiomatyczne użycie przedimków
W cyklu 2024Z:
Celem kursu jest pogłębienie znajomości i zrozumienia gramatyki angielskiej oraz podniesienie poprawności gramatycznej studentów, a także wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności potrzebne do nauczania języka angielskiego w przedszkolu oraz na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. Podczas kursu studenci poznają terminologię gramatyczną używaną przy opisie gramatyki angielskiej, uczą się odkrywania i formułowania reguł gramatycznych, a także zapoznają się z metodami i technikami uczenia gramatyki oraz ważniejszymi podręcznikami gramatyki angielskiej i materiałami pomocnymi w ćwiczeniu poprawności gramatycznej. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Ogólnie: | W cyklu 2024Z: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna i rozumie:
K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu gramatyki języka angielskiego zorientowane na zastosowanie praktyczne w sferze edukacji językowej w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu nauczania gramatyki
K_W16 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim
K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu końcowego oraz systematycznej pracy na platformie. Przy wystawianiu oceny brane także jest pod uwagę bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność.
Literatura
Berry R. 1993. Collins Cobuild English Guides 3: Articles. Harper Collins.
Biber D., Johansson S., Leech G., Conrad S., Finegan E. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman.
Chalker, S. 1992. A Student's English Grammar Workbook. Longman.
Carter, R. and M. McCarthy. 2006. Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide. Cambridge: CUP.
Carter, R., R. Hughes and M. McCarthy 2000. Exploring Grammar in Context, Cambridge: CUP.
Foley M. and D. Hall. 2003. Advanced Learners’ Grammar. Harlow: Longman.
Foley M. and D. Hall. 2012. MyGrammarLab. Advanced.C1/C2. Harlow: Pearson.
Gethin H. 1990, 2nd edn. Grammar in Context, London: Collins ELT.
Graver, B. D. 1986, 3rd edn. Advanced English Practice, Oxford: OUP.
Haines, S. and M. Nettle. 2007. Advanced Grammar in Use Supplementary Exercises, Cambridge: CUP.
Hewings, M. 1999. Advanced Grammar in Use, Cambridge: CUP.
Hewings, M. 2009. Grammar for CAE and Proficiency, Cambridge: CUP.
Hewings, M. and S. Haines. 2020. Grammar and Vocabulary for Advanced with answers. Cambridge: CUP.
Lloyd, M. and J. Day.2011. Active Grammar. Level 3. Cambridge: CUP.
Parrot M. 2000. Grammar for English Language Teachers. Cambridge: CUP.
Quirk R., Greenbaum S., Leech G., Svartvik J. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language, Longman.
Swan, Michael. 2005, 3rd edn. Practical English Usage, Oxford: OUP.
Swan, M. and D. Baker. 2008. Grammar Scan, Oxford: OUP.
Swan, M. and C. Walter. 2011. Oxford English Grammar Course (Advanced). Oxford: OUP.
Vince, M. 2008. Macmillan English Grammar in Context. Macmillan Education.
Yule, G. 2006. Oxford Practice Grammar, Oxford: OUP.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Dozwolona liczba nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze: 1. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: