Gramatyka angielska dla nauczycieli 4100-2SGADNO
Celem kursu jest usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy studentów dotyczącej gramatyki angielskiej.
Cele szczegółowe:
- zaznajomienie studentów z terminologią gramatyczną używaną przy opisie gramatyki angielskiej
- podniesienie poprawności gramatycznej studentów
- nauczenie studentów wydawania poprawnych osądów gramatyczności i rozpoznawania błędów
- nauczenie studentów odkrywania i formalnego formułowania reguł gramatyki angielskiej
- rozbudzenie zainteresowań poznawczych i wsparcie rozwoju intelektualnego, poprzez wzbogacenie wiedzy dotyczącej rozwoju regionalnych dialektów współczesnego języka angielskiego, genezy zjawisk mających status wyjątków we współczesnej angielszczyźnie, wpływ interferencji polskiego na struktury słownictwo występujące w angielszczyźnie
- wykorzystanie wiedzy akademickiej do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych w zawodzie nauczyciela języka obcego na pierwszym i drugim etapie edukacji, w tym uczenia gramatyki i leksyki języka angielskiego
Zakres tematów:
Semestr 1
1. Czasy gramatyczne w języku angielskim
2. Okresy warunkowe w angielszczyźnie
Semestr 2
1. Czasowniki modalne w angielskim:
- cechy formalne czasowników posiłkowych i modalnych
- modalność deontyczna i epistemiczna
- różnice i podobieństwa w użyciu czasowników modalnych
2. Komplementacja czasownika - bezokolicznik i gerundiwum
W cyklu 2023L:
Omawiane są następujące zagadnienia: |
W cyklu 2024L:
Omawiane są następujące zagadnienia: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce obowiązkowe | Ogólnie: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024L: obowiązkowe języki obce |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Semestr 1
Wiedza
K_W01 - absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy i zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, a w szczególności reguły dotyczące formy i funkcji czasów oraz użycia okresów warunkowych w języku angielskim, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym (S_W01)
K_W02 - absolwent zna i rozumie niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo (a w szczególności terminy gramatyczne związane z czasami i okresami warunkowymi), właściwą dla nauczania języków obcych (S_W02)
K_W16 - absolwent zna i rozumie w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego w języku polskim i angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia (S_W16)
Umiejętności
K_U01 - absolwent potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. gramatyki języka angielskiego z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim (S_U01)
K_U02 - absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczeniem gramatyki języka angielskiego w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych (S_U02)
K_U03 - absolwent potrafi diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia gramatyki języka angielskiego (S_U03)
K_U09 - absolwent potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary w dziedzinie nauczania i uczenia się gramatyki języka angielskiego wymagające zmian w przyszłym działaniu (S_U09)
K_U19 - absolwent potrafi wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne, planować i realizować zadania związane z nauczeniem gramatyki języka angielskiego (S_U19)
Kompetencje społeczne
K_K01 - absolwent jest gotów do uczenia się gramatyki języka angielskiego przez całe życie (S_K01)
K_K02 - absolwent jest gotów do refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności w dziedzinie uczenia gramatyki języka angielskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunku własnego rozwoju i kształcenia (S_K02)
K_K04 - absolwent jest gotów do prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym (S_K04)
Semestr 2
Wiedza
K_W01 - absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy i zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, a w szczególności reguły dotyczące formy i funkcji czasowników modalnych oraz komplementacji czasownika, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym (S_W01)
K_W02 - absolwent zna i rozumie niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa (szczególnie terminy dotyczące czasowników modalnych i komplementacji czasownika) właściwą dla nauczania języków obcych (S_W02)
K_W16 - absolwent zna i rozumie w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego w języku polskim i angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia (S_W16)
Umiejętności
K_U01 - absolwent potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. gramatyki języka angielskiego z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim (S_U01)
K_U02 - absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczeniem gramatyki języka angielskiego w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych (S_U02)
K_U03 - absolwent potrafi diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia gramatyki języka angielskiego (S_U03)
K_U09 - absolwent potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary w dziedzinie nauczania i uczenia się gramatyki języka angielskiego wymagające zmian w przyszłym działaniu (S_U09)
Kompetencje społeczne
K_K01 - absolwent jest gotów do uczenia się gramatyki angielskiej przez cały życie (S_K01)
K_K02 - absolwent jest gotów do refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności w dziedzinie uczenia gramatyki języka angielskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunku własnego rozwoju i kształcenia (S_K02)
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:
1. obecności na zajęciach - limit nieobecności nieusprawieliwionych wynosi 2
2. przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach prowadzonych stacjonarnie i w trybie zdalnym asynchronicznym
3. teminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania pisemnych i ustnych zadań na zajęciach i na platformie Kampus UW
4. Zaliczenie testu końcowego na poziomie 60%
Sprawdzenie materiału uczonego na platformie Kampus za pomocą pytań ustnych, krótkich quizzów oraz sprawdzania testów wykonywanych przez studentów na platformie.
Literatura
Aitken, R. (1992) Teaching Tenses: Ideas for Presenting and Practising Tenses in English, Nelson.
Biber D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad, and E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman
Carter, R., R. Hughes, M. McCarthy (2000) Exploring English Grammar in Context, CUP.
Chalker, S. (1993, wyd. 8.) Current English Grammar, Macmillan.
Depraetere, I. and Ch. Langford (2019) Advanced English grammar: A linguistic approach. Bloomsbury Academic.
Foley,M. and D. Hall (2003) Advanced Learners’ Grammar. Longman
Foley, M. and D. Hall (2012) MYGrammarLab. Advanced. Harlow: Pearson.
Freeborne, Dennis (1992) From Old English to Standard English. Macmillan.
Gethin, Hugh (1990, wyd. 2.) Grammar in Context, Collins ELT.
Gołębiowska, L. (2000) A book czy the book?: o przedimkach w języku angielskim. Warszawa, Prószyński i S-ka.
Graver, B. D. (1986, wyd. 3.) Advanced English Practice, OUP.
Haines, S. and M. Nettle (2007) Advanced Grammar in Use Supplementary Exercises, CUP.
Hall, N. and J. Shepheard (1991) The Anti-grammar Grammar Book, Longman.
Hewings, M. (2024) Advanced Grammar in Use, 4th edition, CUP.
Leech, G. (1987) Meaning and the English Verb, Longman.
Leech, G. and J. Svartvik (1990, wyd. 17.) A Communicative Grammar of English, Longman.
Lewis M. (1986) The English Verb, LTP.
Palmer, F. R. (1988, wyd. 2.) Modality and the English Modals, Longman.
Parrot, M. (2000) Grammar for English Language Teachers. Cambridge: CUP.
Quirk, Randolph and Sidney Greenbaum (1991, wyd. 26.) A University Grammar of English, Longman.
Swan, Michael (1997) Practical English Usage, OUP.
Swan, M. and D. Baker (2008) Grammar Scan, OUP.
Swan, Michael and Catherine Walter (1997) How English Works, OUP.
Wilim, E. and E. Mańczak-Wohlfeld (1997) A contrastive approach to problems with English. Warszawa, PWN.
Yule, G. (2006) Oxford Practice Grammar, OUP.
W cyklu 2023L:
Biber D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad, and E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman |
W cyklu 2024L:
Biber D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad, and E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zajęcia są prowadzone w klasie i na platofrmie Kampus (14godzin stacjonarnych + 16 godzin zdalnie). |
W cyklu 2024L:
Zajęcia są prowadzone w klasie i na platformie Kampus (14godzin stacjonarnych + 16 godzin zdalnie). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: