Psychologia 3305-PSC-MD-1U
Zajęcia zostaną zorganizowane wokół następujących bloków tematycznych:
1. Psychologia jako dyscyplina pomocna nauczycielom – psychologiczne koncepcje człowieka a kontekst szkolny
2. Rola nauczyciela – perspektywa psychologiczna
- grupa: proces i role grupowe;
- „problemy z dyscypliną”, czyli o posłuszeństwie wobec autorytetów;
- nauczyciel a motywowanie uczniów do nauki;
- nauczyciel a wspieranie samoregulacji uczniów;
3. Rola ucznia – perspektywa psychologiczna
- uczeń jako podmiot uczenia się: różnice indywidualne w zakresie temperamentu, kompetencji poznawczych i meta-poznawczych;
- uczeń w grupie – współpraca i sytuacje problemowe;
- norma rozwojowa i wybrane trudności rozwojowe doświadczane przez nastolatki.
4. Rodzina – perspektywa psychologiczna
- relacja rodzic - dziecko jako matryca dla rozwoju – teoria przywiązania;
5. Relacja nauczyciel – uczeń
- ukryte założenia i „samospełniające się proroctwo”;
6. Współpraca nauczyciela z innymi osobami pełniącymi funkcje wychowawcze/pomocowe (psycholog, pedagog, pracownicy ośrodków pomocy społecznej, inni).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy studentka/student zna i rozumie:
- hiszpańskojęzyczne terminy i opisy zjawisk psychologicznych mających znaczący wpływ na proces nauczania – uczenia się.
W zakresie umiejętności studentka / student potrafi:
- obserwować procesy rozwojowe uczniów z uwzględnieniem normy i zachowań świadczących o wybranych psychologicznych trudnościach nastolatków (B1.U1);
- obserwować zachowania społeczne osób nastoletnich i ich uwarunkowania (B1.U2);
- skutecznie i świadomie komunikować się z nastolatkami i ich rodzicami (B1.U3);
- rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się (B1.U5);
- identyfikować potrzeby uczniów w wieku nastoletnim w zakresie rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B1.U6);
- poddać krytycznej refleksji wybrane teorie i badania psychologiczne.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę po spełnieniu następujących warunków:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności);
- przygotowanie do zajęć (wykonywanie krótkich prac domowych - również w oparciu o zadane lektury) i aktywny udział w dyskusjach;
- pisemne zaliczenie końcowe w formie testu (pytania otwarte i zamknięte).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
- Bettleheim, Bruno (2008) No haypadresperfectos. Barcelona: Crítica (wybrane rozdziały);
- Bruner, Jerome (1997) La educación, puerta de la cultura, Madrid: Visor;
- Díaz – Aguado, María José (2006) Del acoso escolar a la cooperación en las aulas. Madrid: Pearson Educación (fragmenty);
- Faber, Adele; Mazlish, Elaine (1996) Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Poznań: Media Rodzina;
- Faber, Adele; Mazlish, Elaine (1997) Cómo hablar para que sus hijos le escuchen y escuchar para que sus hijos le hablen, Barcelona: Medici
- Faber, Adele; Mazlish, Elaine (2006) Cómo hablar para que los adolescentes le escuchen y escuchar para que los adolescentes le hablen, Barcelona: Medici;
- Filipiak, Ewa (2012) Rozwijanie zdolności uczenia się: z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: GWP;
- Geddes, Heather (2010) El apego en el aula, Barcelona: Graó;
- Gerig, Richard J.; Zimbardo, Philip (2005) Psicología y vida, Mexico: Pearson Educación (wybrane rozdziały).
- Gordon, Thomas (2006) Cómo enseñar autodisciplina a los niños en el hogar y en la escuela, México: Editorial Diana;
- Gordon, Thomas (1986) Maestros Eficaz y Técnicamente preparados. México: Editorial Diana;
- Jerzak, Marta (red.) (2016) Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość, Warszawa: PWN (wybrane rozdziały);
-Mena Pujol, Beatriz (y otros) (2006) El alumno con TDAH. Guía práctica para educadores. Barcelona: Adana Fundació y Mayo Ediciones;
-Węgrzynowska, Joanna (2021) Profilaktyka agresji i przemocy rówieśniczej w klasie, Ośrodek Rozwoju Edukacji;
- Williams, Marion; Burden, Robert L. (2008) Psicología para profesores de idiomas. Enfoque del constructivismo social. Madrid: Edinumen (fragmenty);
- Woolfolk, Anita (2007) EducationalPsychology, Boston: Pearson Education (wybrane rozdziały).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: