Nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim dla celów literaturoznawstwa I 3305-NJPBdCL1-21
Kurs przeznaczony dla studentów II roku studiów I stopnia specjalności brazylijskiej i prowadzony w wariancie brazylijskim języka portugalskiego z wykorzystaniem zróżnicowanych tematycznie tekstów (popularnonaukowych, naukowych, literackich, artykułów prasowych) oraz materiałów audiowizualnych, w tym filmów, piosenek, etc. analizowanych w trakcie zajęć.
Celem kursu jest przede wszystkim doskonalenie umiejętności komunikowania się w sposób swobodny i poprawny w brazylijskim portugalskim w mowie i piśmie. Podstawą do przyswajania nowych treści oraz utrwalania już nabytych będą analizowane teksty literackie, naukowe, artykuły prasowe, materiały audiowizualne omawiające szerokopojętą kulturę brazylijską i poruszające tematykę dotyczącą współczesnego życia społecznego, politycznego, ekonomicznego oraz kulturowego Brazylii, wzbogacające zasób słownictwa i utrwalające poprawność językową. Poprzez czytanie, interpretację oraz analizę doskonalone będą także podstawowe umiejętności literaturoznawcze i ćwiczone elementarne umiejętności tłumaczeniowe.
Zajęcia składać się będą z ćwiczeń leksykalnych, umożliwiających lekturę omawianych pozycji, części poświęconej utrwaleniu i wprowadzeniu nowych struktur gramatycznych, a także dyskusji na tematy poruszane w wybranych tekstach literackich, naukowych i prasowych.
Podstawowym celem zajęć jest dalsze aktywne rozwijanie i ugruntowanie kompleksowych sprawności językowych (wypowiedź ustna i pisemna, rozumienie przekazu ustnego i pisemnego) z zakresu brazylijskiego portugalskiego, a więc systematyzacja i utrwalanie u studentów sprawności językowych w zakresie wypowiedzi ustnej i języka pisanego.
Te sprawności kształtowane w kontekście akademickim stanowić mają podstawę do rozumienia, analizy i tworzenia własnych tekstów i wypowiedzi w języku portugalskim w wariancie brazylijskim osadzonych w programie kierunku studiów, który obejmuje również wiedzę literaturoznawczą i kulturoznawczą, i rozwijane są w perspektywie przygotowania pracy licencjackiej kończącej pierwszy cykl nauczania.
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S1_W02, podstawową terminologię nauk humanistycznych w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania na poziomie średnio zaawansowanym w brazylijskim portugalskim;
S1_W05, zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w pogłębionej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne brazylijskiego portugalskiego na poziomie średnio zaawansowanym;
S1_W08, wyznaczniki niezbędne w pogłębionej analizie procesów literackich, kulturowych, historycznych i językowych związanych z Brazylią;
S1_W09, współczesne życie kulturalne Brazylii w stopniu średnio zaawansowanym;
Umiejętności: absolwent potrafi
S1_U01, z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje;
S1_U04, posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa;
S1_U06, merytorycznie argumentować w elementarnym zakresie z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski;
S1_U07, porozumiewać się w języku portugalskim w wariancie brazylijskim (w stopniu średnio zaawansowanym) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach zajęć z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa;
S1_U08, posługiwać się brazylijskim portugalskim czynnie i biernie na poziomie średnio zaawansowanym w rejestrze pisanym i mówionym (poziom B1), co umożliwia porozumiewanie się w poszerzonym zakresie oraz przygotowanie prac (pisemnych i ustnych) na poziomie średnio zaawansowanym i o pogłębionej treści w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa;
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S1_K01, uczenia się przez całe życie
S1_K02, podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie brazylijskiego portugalskiego, rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności
S1_K03, komunikowania się i współdziałania w społecznościach portugalskojęzycznych, przede wszystkim w społecznościach brazylijskich;
S1_K07, aktywnego uczestnictwa w kulturze Brazylii przy wykorzystaniu różnych mediów i form;
S1_K08 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w Brazylii
Kryteria oceniania
– obecność (maksymalnie 4 nieobecności nieusprawiedliwione w ciągu semestru; nieobecności usprawiedliwione nie powinny przekroczyć 30% wszystkich zajęć)
– 3 testy cząstkowe w trakcie semestru; test semestralny na koniec semestru;
– egzamin pisemny i ustny w semestrze letnim (dopuszczenie do niego jest uwarunkowane uzyskaniem pozytywnej oceny, tym samym – zaliczenia w semestrze zimowym i letnim). Na ocenę końcową z przedmiotu składa się również aktywność i praca studenta przez cały rok akademicki.
– prace pisemne;
– prace domowe;
– aktywność na zajęciach.
Szczegółowe zasady zostaną omówione i przedstawione na piśmie na pierwszych zajęciach w semestrze zimowym.
Literatura
Autorskie materiały dydaktyczne, artykuły prasowe, teksty literackie i naukowe, artykuły internetowe, materiały audiowizualne.
DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
DAMATTA, Roberto. O que faz o brasil, Brasil. Rio de Janeiro: Rocco Editora, 1984.
Słowniki:
Aurélio, Houaiss
Mariano Kawka. Słownik portugalsko-polski/polsko-portugalski. Biblioteka Iberyjska, 2014
CASTILHO, Ataliba T. de. Nova Gramática do Português Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2010.
CASTILHO, Ataliba T. de. Pequena Gramática do Português Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2012.
SACCONI, Luiz Antonio. Nossa gramática completa Sacconi: teoria e prática. São Paulo: Nova Geração, 2011.
Materiały będą udostępnione na Platformie Kampus.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: