Nauka języka hiszpańskiego dla celów literaturoznawstwa I 3305-NJHdCL1-21
Studentka/student osiąga poziom językowy stanowiący podstawę do samodzielnego doskonalenia języka i posługiwania się nim w wybranym zakresie badawczym prowadzącym do napisania pracy licencjackiej w kolejnym roku akademickim oraz umożliwiającym również uczestniczenie w wymianie studenckiej w ramach programu Erasmus. Zajęcia wpisują się w hispanistyczny profil studiów iberystycznych oraz przygotowują do poruszania się w zakresie tematyki literaturoznawczej.
Zajęcia poświęcone są dalszemu pogłębianiu następujących kompetencji komunikacyjnych ze szczególnym odniesieniem do zagadnień literaturoznawczych:
I śledzenie ze rozumieniem nawet stosunkowo długich wypowiedzi pisemnych i ustnych formułowanych w standardowej odmianie języka hiszpańskiego, przedstawiających w sposób bezpośredni zdarzenia i opisy w zakresie często poruszanych tematów;
II budowanie wypowiedzi polemicznych, wyrażając własne opinie w dość szczegółowy sposób oraz formułowanie przypuszczenia o przyczynach, konsekwencjach i hipotetycznych sytuacjach, przekazując informacje i przytaczając opinie innych osób, w celu podjęcia rzeczowej polemiki i przytoczenia argumentów na rzecz swojego punktu widzenia;
III dzielenie się w mowie i w piśmie informacjami dotyczącymi kultury hiszpańskiego obszaru językowego oraz bieżących wydarzeń w krajach hiszpańskojęzycznych, pogłębiając samodzielnie wiedzę objętą programem studiów;
IV wypowiadanie się na tematy dotyczące swoich studiów, rozwoju zainteresowań w środowisku akademickim;
V dostrzeganie różnic między poszczególnymi rejestrami języka hiszpańskiego, rozumiejąc wagę stylu i tonu wypowiedzi pisemnej i ustnej dla interpretacji poszczególnych jej fragmentów wraz ze świadomością różnic między wariantami języka hiszpańskiego w poszczególnych rejonach Hiszpanii, oraz w krajach hiszpańskojęzycznych;
VI doskonalenie składni i interpunkcji, ucząc się formułowania wypowiedzi w odpowiednim rejestrze tekstu i rozwijając umiejętność korzystania ze źródeł filologicznych.
Kurs będzie stanowił rozwinięcie następujących bloków tematycznych:
I Opowiadanie a opowieść, czyli jak piszemy a jak mówimy. Zgodność czasów w języku hiszpańskim. Wybrane reguły interpunkcji.
II Utwory narracyjne jako punkt wyjścia do rozmowy o niezwykłych osobach i niezwykłych doświadczeniach. Zdania warunkowe a prawdopodobieństwo bądź nieprawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia.
III Dziennik, kronika, reportaż… – literacka (oraz filmowa) interpretacja codzienności i odmienności. Zdania podrzędnie złożone przyczynowe, wynikowe, przyzwolenia oraz celu.
IV Dziennikarstwo i poezja jako dwa rodzaje zaangażowanego tekstu polemicznego. Aktualne problemy społeczne (zdrowie, ekologia, rynek pracy i inne) i sposoby wyrażania swojego stanowiska w związku z nimi. Aktywizm i obojętność społeczna. Strona czynna i bierna czasownika.
V Piosenka autorska w Hiszpanii i w Ameryce Łacińskiej. Jak opisywać osoby i ich relacje (miłość, przyjaźń, wrogość, i inne). Zdania podrzędnie złożone względne.
VI Teatr i inne sztuki sceniczne oraz audiowizualne w świecie hiszpańskojęzycznym. Co nas smuci, co przeraża, a co bawi. Elementy folkloru wybranych krajów hiszpańskojęzycznych. Wyrażanie intencji a mowa zależna i niezależna.
VII Krytyka tekstów kultury: wywiad, recenzja. Różnice rejestrów.
Poszczególne zagadnienia mogą być omawiane i ćwiczone w kolejności nieco odbiegającej od przedstawionej powyżej oraz w różnym zakresie w zależności od grupy zajęciowej i wykorzystywanych przez prowadzącego materiałów.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Praktyczna nauka języka hiszpańskiego II
Praktyczna nauka języka hiszpańskiego III
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studentka/student:
- zna i rozumie podstawową terminologię i ma wiedzę językową potrzebną, by móc poznawać wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych ze szczególnym uwzględnieniem kwestii literaturoznawczych (K_W03);
- potrafi czytać ze zrozumieniem teksty, także literackie, w języku hiszpańskim (K_U01);
- potrafi przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim (K_U02);
- potrafi rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych w odpowiednim kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03);
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych itp.) (K_U04);
- potrafi napisać oraz zredagować wypowiedź pisemną w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (K_U05);
- przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod i z właściwymi odwołaniami i źródłami; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa hiszpańskiego obszaru językowego i innych dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (K_U06);
- posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa hiszpańskiego obszaru językowego i innych dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (K_U07);
- posługiwać się językiem hiszpańskim na odpowiednim poziomie na danym etapie nauczania (K_U08);
- jest gotów/gotowa do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K01);
- jest gotów/gotowa do planowania i organizacji pracy, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K02);
- jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny (K_K03);
- jest gotów do śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej (K_K04).
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest wcześniejsze zaliczenie przedmiotu, czyli zdobycie min. 65% punktów przyznawanych za odbywające się w trakcie semestru kolokwia, prace pisemne oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach. Szczegółowe kryteria oceniania podane zostaną tuż po rozpoczęciu semestru.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Podczas oceniania brany jest pod uwagę zawarty w efektach kształcenia wymóg kształtowania u studenta świadomości poziomu posiadanej wiedzy oraz rozumienia potrzeby stałego rozwoju. Tym samym pozytywnie oceniana jest min. umiejętność samodzielnego myślenia oraz poprawiania popełnionych błędów, dążenie do wyrażania treści o wyższym stopniu złożoności oraz kultura języka.
Literatura
Materiały wyselekcjonowane z następujących podręczników:
- Alonso Ayuso, Marta; Fernández Cuesta Julián Tomás (1995) Curso de español para extranjeros. Niveles intermedio y avanzado. J.T. Fernández Cuesta
- Balea, Amalia; Ramos, Pilar (2015) Cultura en España B1/B2. EnClave – ELE
- Moreno, Concha (varias ediciones) Temas de gramática. Nivel superior con ejercicios prácticos. Sociedad General Española de Librería
- Naranjo, María (1999) La poesía como instrumento didáctico en el aula de español como lengua extranjera. EdiNumen
- Romera Castillo, José (2013) Textos literarios y enseñanza de español. UNED
- Sanz García, Ángel María (dir.) (2014) Arriba el telón. Enseñar teatro y enseñar desde el teatro en clase de español. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
strony web:
https://hablacultura.com/cultura-textos-aprender-espanol/literatura/
Słowniki:
Diccionario de la lengua española, RAE
Clave: diccionario de uso del español actual, C. Maldonado González C., Ediciones SM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: