Nauka języka hiszpańskiego dla celów językoznawstwa IV 3305-NJHdCJ4-21W
Celem kursu jest rozwijanie kompleksowej znajomości języka hiszpańskiego w kierunku umożliwiającym coraz swobodniejsze i coraz bardziej poprawne porozumiewanie się w odniesieniu do wielu tematów, także tych powiązanych bezpośrednio z dyscypliną wiodącą – językoznawstwem.
W zakresie gramatyki omówione zostaną następujące treści:
1. Użycie trybu subjuntivo (presente, pretérito perfecto, imperfecto, pluscuamperfecto de subjuntivo). Tryb subjuntivo a indicativo.
2. Zgodność czasów w języku hiszpańskim.
3. Składnia w języku hiszpańskim: zdania czasowe, warunkowe, przyczynowe, wynikowe, przyzwolenia oraz celu.
4. Strona bierna czasownika (rozmaite sposoby jej konstruowania: różnice semantyczne i stylistyczne).
5. Konstrukcje peryfrastyczne i czasowniki zmiany.
6. Mowa zależna i niezależna.
W zakresie leksyki utrwalone i rozszerzone będzie słownictwo łączące się z następującymi zagadnieniami:
1. Tożsamość i osobowość a języka/języki, którymi się posługujemy.
2. Relacje między ludźmi, komunikacja społeczna, gesty i ich znaczenie.
3. Uczenie się i nauczanie, struktura systemu oświaty w wybranych krajach hiszpańskojęzycznych, sposoby na naukę języka obcego, dwujęzyczność, studia i studiowanie.
4. Nowe technologie, media społecznościowe, cyfryzacja: ich plusy i minusy.
5. Globalizacja i migracje w XXI wieku. Mniejszości etniczne, rdzenni mieszkańcy i ich tradycje w krajach hiszpańskojęzycznych.
6. Język hiszpański wybranych krajów Ameryki Łacińskiej.
W zakresie kształtowania umiejętności komunikacyjnych szczególny nacisk położony zostanie na:
1. Rozwijanie umiejętności formułowania opinii, sądów, przypuszczeń i hipotez. Niuansowanie w zależności od stopnia pewności.
2. Doskonalenie umiejętności opowiadania o wydarzeniach przeszłych i przyszłych z zachowaniem złożoności relacji czasowych i przyczynowo-skutkowych między nimi.
3. Dostosowywanie wypowiedzi do odbiorcy i kontekstu (język potoczny a wypowiedź akademicka i rejestr "oficjalny"; język pisany i mówiony).
4. Wyrażanie i uzasadnianie własnej opinii w sposób uwzględniający wielość możliwych spojrzeń na daną sprawę.
Dodatkowo, na każdych zajęciach w wymiarze zależnym od potrzeb studentów poruszane będą kwestie związane z poprawną wymową i prozodią, ortografią oraz interpunkcją.
Poszczególne zagadnienia leksykalno-gramatyczne mogą być omawiane i ćwiczone w kolejności nieco odbiegającej od przedstawionej powyżej, w zależności od grupy zajęciowej i wykorzystywanych przez prowadzącego materiałów.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Nauka języka hiszpańskiego dla celów językoznawstwa II
Nauka języka hiszpańskiego dla celów językoznawstwa III
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: w sali mieszany: w sali i zdalnie zdalnie | W cyklu 2024L: zdalnie mieszany: w sali i zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy studentka/student:
• posługuje się stosunkowo rozbudowanym słownictwem, zna też wybrane pojęcia językoznawcze w języku hiszpańskim (K_W03).
W zakresie umiejętności studentka/student:
• rozumie teksty hiszpańskojęzyczne: prasowe, publicystyczne, literackie i inne o znacznym stopniu złożoności. Dotyczy to zarówno tekstów pisanych jak i słuchanych (K_U01, K_U10).
• potrafi dość szczegółowo i z wykorzystaniem stosunkowo zróżnicowanych struktur gramatyczno-leksykalnych przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim (K_U02, K_U10);
• potrafi rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03).
• potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł dotyczących zagadnień językowych i językoznawczych (słowników, leksykonów, encyklopedii, opracowań językoznawczych) (K_U04);
• napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim (K_U05);
• potrafi przygotować wypowiedź ustną dotyczącą wybranych zagadnień, przedstawić własną opinię w języku hiszpańskim oraz, posługując się tym językiem, reagować w szerokim spektrum sytuacji komunikacyjnych (K_U06).
• potrafi posługiwać się wybraną terminologią z zakresu językoznawstwa i innych dziedzin właściwych studiom hispanistycznym (K_U07).
W zakresie kompetencji społecznych studentka/student:
• jest gotowa/gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie (K_K01).
• jest gotowa/gotów do planowania i organizacji pracy, pracy w grupie oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_U02).
• jest gotowa/gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu, korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole, pełniąc różne role (K_U03).
• ma potrzebę dalszego pogłębiania zarówno swojej wiedzy ogólnej dotyczącej krajów Ameryki Łacińskiej oraz Hiszpanii jak i rozwijania własnych kompetencji komunikacyjnej i językowej (K_K01, K_K04).
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest wcześniejsze zaliczenie przedmiotu, czyli zdobycie min. 65% punktów przyznawanych za odbywające się w trakcie semestru kolokwia, prace pisemne oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach. Szczegółowe kryteria oceniania podane zostaną tuż po rozpoczęciu semestru.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Podczas oceniania brany jest pod uwagę zawarty w efektach kształcenia wymóg kształtowania u studenta świadomości poziomu posiadanej wiedzy oraz rozumienia potrzeby stałego rozwoju. Tym samym pozytywnie oceniana jest min. umiejętność samodzielnego myślenia oraz poprawiania popełnionych błędów, dążenie do wyrażania treści o wyższym stopniu złożoności oraz kultura języka.
Literatura
Alonso Ayuso, Marta; Fernández Cuesta Julián Tomás (1995) Curso de español para extranjeros. Niveles intermedio y avanzado. J.T. Fernández Cuesta
Alonso Raya, Rosario; Castro Castañeda, Alejandro (2007) Gramática básica del estudiante del español. Difusión.
Millares, Selena (1996) Método de español para los extranjeros: nivel superior. Edinumen.
Moreno, Concha (varias ediciones) Temas de gramática. Nivel superior con ejercicios prácticos. Sociedad General Española de Librería
Moreno, Concha; Tuts Martina (2002) Curso de perfeccionamiento. Hablar, escribir y pensar en español. S.G.E.L.
Kompilacja tekstów prasowych, literackich i materiałów audiowizualnych w różnych wariantach języka hiszpańskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: