Nauka języka hiszpańskiego dla celów językoznawstwa III 3305-NJHdCJ3-21W
Celem kursu jest rozwijanie kompleksowej znajomości języka hiszpańskiego w kierunku umożliwiającym coraz swobodniejsze i coraz bardziej poprawne porozumiewanie się w odniesieniu do wielu tematów, także tych powiązanych bezpośrednio z dyscypliną wiodącą – językoznawstwem.
W zakresie gramatyki omówione zostaną następujące treści:
1. Czasy przeszłe: pretérito perfecto compuesto. pretérito perfecto simple, pretérito imperfecto, pretérito pluscamperfecto. Różne zastosowania tych czasów w różnych typach tekstów.
2. Czasy przyszłe: futuro imperfecto, futuro perfecto, condicional.
3. Imperativo, imperativo negativo z uwzględnieniem użycia zaimków dopełnienia bliższego i dalszego. Nieregularności.
4. Tryb subjuntivo: presente de subjuntivo, pretérito perfecto de subjuntivo, pretérito imperfecto de subjuntivo, pretérito pluscuamperfecto de subjuntivo. Morfologia i różne zastosowania.
W zakresie leksyki wprowadzone i utrwalone będzie słownictwo łączące się z następującymi zagadnieniami:
1. Tożsamość i osobowość a języka/języki, którymi się posługujemy.
2. Relacje między ludźmi, komunikacja społeczna, gesty i ich znaczenie.
3. Uczenie się i nauczanie, struktura systemu oświaty w wybranych krajach hiszpańskojęzycznych, sposoby na naukę języka obcego, dwujęzyczność, studia i studiowanie.
4. Nowe technologie, media społecznościowe, cyfryzacja: ich plusy i minusy.
5. Globalizacja i migracje w XXI wieku. Mniejszości etniczne, rdzenni mieszkańcy i ich tradycje w krajach hiszpańskojęzycznych.
W zakresie kształtowania umiejętności komunikacyjnych szczególny nacisk położony zostanie na:
1. Rozwijanie umiejętności opowiadania o przeszłości.
2. Stawianie hipotez co do przeszłości teraźniejszości i przyszłości. Wyrażanie na różne sposoby przypuszczeń, obaw i oczekiwań.
3. Wydawanie poleceń i udzielanie porad. Różnicowanie stopnia stanowczości, rejestrów (formalny, grzecznościowy, nieformalny, potoczny).
4. Wyrażanie i uzasadnianie własnej opinii w sposób uwzględniający wielość możliwych spojrzeń na daną sprawę.
Dodatkowo, na każdych zajęciach w wymiarze zależnym od potrzeb studentów poruszane będą kwestie związane z poprawną wymową i prozodią, ortografią oraz interpunkcją.
Poszczególne zagadnienia leksykalno-gramatyczne mogą być omawiane i ćwiczone w kolejności nieco odbiegającej od przedstawionej powyżej, w zależności od grupy zajęciowej i wykorzystywanych przez prowadzącego materiałów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Nauka języka hiszpańskiego dla celów językoznawstwa II
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy studentka/student:
- analizuje teksty z różne rejestry i style zna podstawową terminologię w opisie języka i rozumie jej źródła i zastosowania (K_W02);
- posługuje się stosunkowo rozbudowanym słownictwem, zna też wybrane pojęcia językoznawcze w języku hiszpańskim (K_W03).
W zakresie umiejętności studentka/student:
- rozumie teksty hiszpańskojęzyczne: prasowe, publicystyczne, literackie i inne o znacznym stopniu złożoności. Dotyczy to zarówno tekstów pisanych jak i słuchanych (K_U01).
- potrafi dość szczegółowo i z wykorzystaniem stosunkowo zróżnicowanych struktur gramatyczno-leksykalnych przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim (K_U02);
- potrafi rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03).
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł dotyczących zagadnień językowych i językoznawczych (słowników, leksykonów, encyklopedii, opracowań językoznawczych) (K_U04);
- napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim (K_U05);
- potrafi przygotować wypowiedź ustną dotyczącą wybranych zagadnień, przedstawić własną opinię w języku hiszpańskim oraz, posługując się tym językiem, reagować w szerokim spektrum sytuacji komunikacyjnych (K_U06).
- potrafi posługiwać się wybraną terminologią z zakresu językoznawstwa i innych dziedzin właściwych studiom hispanistycznym (K_U07).
W zakresie kompetencji społecznych studentka/student:
- jest gotowa/gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie (K_K01).
- jest gotowa/gotów do planowania i organizacji pracy, pracy w grupie oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_U02).
- jest gotowa/gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu, korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole, pełniąc różne role (K_U03).
- ma potrzebę dalszego pogłębiania zarówno swojej wiedzy ogólnej dotyczącej krajów Ameryki Łacińskiej oraz Hiszpanii jak i rozwijania własnych kompetencji komunikacyjnej i językowej (K_K04).
-posługuje się językiem hiszpańskim na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;(K_U09)
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne 2 nieobecności.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdobycie min. 65% przewidzianych punktów. Szczegółowe kryteria oceniania, wynikające z formy pracy zaproponowanej przez wykładowcę, podane zostaną na zajęciach.
Podczas oceniania brany jest pod uwagę zawarty w efektach kształcenia wymóg kształtowania u studenta świadomości poziomu posiadanej wiedzy oraz rozumienia potrzeby stałego rozwoju. Tym samym pozytywnie oceniana jest min. umiejętność samodzielnego myślenia oraz poprawiania popełnionych błędów, dążenie do wyrażania treści o wyższym stopniu złożoności oraz kultura języka.
Literatura
Alonso Ayuso, Marta; Fernández Cuesta Julián Tomás (1995) Curso de español para extranjeros. Niveles intermedio y avanzado. J.T. Fernández Cuesta
Alonso Raya, Rosario; Castro Castañeda, Alejandro (2007) Gramática básica del estudiante del español. Difusión.
Millares, Selena (1996) Método de español para los extranjeros: nivel superior. Edinumen.
Moreno, Concha (varias ediciones) Temas de gramática. Nivel superior con ejercicios prácticos. Sociedad General Española de Librería
Moreno, Concha; Tuts Martina (2002) Curso de perfeccionamiento. Hablar, escribir y pensar en español. S.G.E.L.
Kompilacja tekstów prasowych, literackich i materiałów audiowizualnych w różnych wariantach języka hiszpańskiego.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
W cyklu 2024Z:
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: