Wykład monograficzny II 3302-2KMK1wm-L
Wykład ma za zadanie wprowadzenie studentów w teorię i praktykę porównywania kultur oraz ich przejawów w relacjach między Polakami a Niemcami. Omawiane są kolejno: definicje kultury, obszary kultury, kulturoznawstwo jako dyscyplina naukowa i jej różnorodne aspekty, miejsce germanistyki w naukach humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem kulturoznawstwa, badania kontrastywne w sferze kultury; rozróżnienie między kulturoznawstwem, krajoznawstwem a niemcoznawstwem; niemcoznawstwo jako dyscyplina kulturoznawcza; historia i teraźniejszość niemcoznawstwa w Polsce i na świecie; przesłanki porównywania kultur; pola porównywania kultur; czynniki wpływające na postrzeganie kultury rodzimej i obcej; porównanie wybranych zjawisk kulturowych w Polsce i w Niemczech.
Poza uczestnictwem w wykładzie student powinien w ramach pracy własnej przygotować referat związany z jedną wybraną przez siebie dziedziną, w której różnice kulturowe między Polakami a Niemcami są szczególnie wyraźne. Łączna, szacunkowa liczba godzin - 150.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student zna i rozumie:
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym;
- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych;
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej;
zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach niemieckojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów w tych zakresach z innymi dyskursami humanistycznymi;
student potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów niemieckiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w tym zaawansowanych technologii informacyjnych, przy zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego;
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową;
- wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej;
student jest gotów do:
- rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej;
- uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form; odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych.
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_U01, K_U02, K_K02, K_U03, K_K04
Kryteria oceniania
W semestrze letnim zaliczenie następuje na podstawie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu różnic kulturowych między Polakami a Niemcami. Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze: 2.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Tomasz G. Pszczółkowski, Deutsche und polnische Kultur im kulturwissenschaftlichen Vergleich, Warszawa 2013; Jerzy Mikułowski Pomorski, Komunikacja międzykulturowa, Kraków 2003; Ewa Kobylińska, Andreas Lawaty, Rüdiger Stephan (wyd.), Deutsche und Polen. 100 Schlüsselbegriffe, München 1992; Andreas Lawaty, Hubert Orłowski, Deutsche und Polen. Geschichte – Kultur – Politik, München 2003; Brigitte Jäger-Dabek, Polen. Eine Nachbarschaftskunde, Bonn 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: