Wykład monograficzny I 3302-2KMK1wm-Z
Wykład ma za zadanie wprowadzenie studentów w teorię i praktykę porównywania kultur oraz ich przejawów w relacjach między Polakami a Niemcami. Powiązanie go z komunikacją międzykulturową wynika z tego, że porównywanie kultur służy nie tylko poszerzeniu wiedzy o podobieństwach i różnicach kulturowych, ale ma także duże znaczenie praktyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01)
- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02)
- wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajówniemieckiego obszaru językowego oraz ich powiązania z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04)
- w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa germańskiego (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W05)
- w pogłębionym stopniu współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych oraz tendencje rozwojowe, obejmujące językoznawstwo germańskie (w tym glottodydaktykę) i literaturoznawstwo krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W06)
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W08)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę, syntezę, twórczą interpretację i prezentację wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technologii informacyjnych i zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego (K_U01)
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- respektowania etosu zawodowego, w tym zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K03)
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K05)
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Na zakończenie semestru zimowego student przedkłada pisemną pracę z zakresu tematyki poruszanej na wykładzie, ustalonej z wykładowcą indywidualnie z uwzględnieniem zainteresowań studenta.
Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Tomasz G. Pszczółkowski, Deutsche und polnische Kultur im kulturwissenschaftlichen Vergleich, Warszawa 2013 lub wydanie niemieckie, poprawione, pt. Deutschland - Polen: Eine kulturkomparatistische Untersuchung, Bielefeld 2015;
Bayerdörfer Hans-Peter, Leyko Małgorzata (red.): Sugiera Małgorzata (red.): Polnisch-deutsche Theaterbeziehungen seit dem zweiten Weltkrieg, Tübingen 1998;
Brown John Russel (red.): Historia teatru, Warszawa 2007.
Kubikowski Tomasz, Siedem bytów teatralnych. O fenomenologii sztuki scenicznej, Warszawa 1984.
Bobowski Sławomir, Dyskurs filmowy Zanussiego, Wrocław 1996.
Michalak Bartosz, Wajda. Kronika wypadków filmowych, Kraków 2016.
Piątkowska Kinga, Das Kino der VRP im DDR-Alltag, Berlin 2011.
Jerzy Mikułowski Pomorski, Komunikacja międzykulturowa, Kraków 2003;
Sana Reynolds, Deborah Valentine, Komunikacja międzykulturowa, Warszawa 2009;
Ewa Kobylińska, Andreas Lawaty, Rüdiger Stephan (wyd.), Deutsche und Polen. 100 Schlüsselbegriffe, München 1992;
Andreas Lawaty, Hubert Orłowski, Deutsche und Polen. Geschichte – Kultur – Politik, München 2003;
Brigitte Jäger-Dabek, Polen. Eine Nachbarschaftskunde, Bonn 2003;
Liczne strony internetowe.
W cyklu 2024Z:
Tomasz G. Pszczółkowski, Deutsche und polnische Kultur im kulturwissenschaftlichen Vergleich, Warszawa 2013 lub wydanie niemieckie, poprawione, pt. Deutschland - Polen: Eine kulturkomparatistische Untersuchung, Bielefeld 2015; Bayerdörfer Hans-Peter, Leyko Małgorzata (red.): Sugiera Małgorzata (red.): Polnisch-deutsche Theaterbeziehungen seit dem zweiten Weltkrieg, Tübingen 1998; Brown John Russel (red.): Historia teatru, Warszawa 2007. Kubikowski Tomasz, Siedem bytów teatralnych. O fenomenologii sztuki scenicznej, Warszawa 1984. Bobowski Sławomir, Dyskurs filmowy Zanussiego, Wrocław 1996. Michalak Bartosz, Wajda. Kronika wypadków filmowych, Kraków 2016. Piątkowska Kinga, Das Kino der VRP im DDR-Alltag, Berlin 2011. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: