Neurogenne zaburzenia mowy (w tym dyzartria) - ich uwarunkowania neuropsychologiczne i psychologiczne 3007-L1S2OJ2
Zajęcia mają formę seminaryjną. Podczas zajęć prowadzący:
1. wyjaśnia zasady pisania pracy dyplomowej - wymogi merytoryczne i redakcyjne dotyczące pracy magisterskiej.
2. Studenci prezentują prowadzącemu kolejne fragmenty pracy dyplomowej:
- konspekt pracy;
-rozdział teoretyczny, oparty na analizie literatury fachowej i uzasadnia wybrany sposób opisu;
-rozdział metodologiczny - prezentujący cel i problem badawczy, wybraną metodę oraz narzędzia do badań;
- rozdział prezentujący wyniki i wnioski z przeprowadzonych badań aż do uzyskania gotowej pracy dyplomowej.
Prowadzący wyjaśnia wątpliwości studentów dotyczące przebiegu badania i prezentacji wyników, udziela wskazówek dotyczących analizy danych.
Studenci prowadzą całe badanie samodzielnie, a prowadzący jedynie udziela im stosownych wskazówek.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Neuropsychologia
Niedokształcenie mowy u osób z autyzmem
Niedokształcenie mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Kurs utrwala i sprawdza:
Wiedzę dotyczącą badanych neurogennych zaburzeń mowy odnośnie
- podstaw teoretycznych klasyfikacji danego zaburzenia;
- jego objawów;
-metod i technik badania logopedycznego związanego z konkretnym, wybranym zaburzeniem mowy.
Umiejętności dotyczące
- samodzielnego doboru literatury dotyczącej wybranego zaburzenia mowy;
- właściwego doboru metodologii , czyli: określenia celu, problemu badawczego, ewentualnie umiejętności postawienia hipotez badawczych, a także doboru narzędzi do badań;
- adekwatnej analizy danych
- logicznie i teoretycznie spójnej prezentacji wyników badań.
Kompetencje dotyczące
- kontaktów z osobą/osobami badanymi
- kontaktów z personelem wielospecjalistycznym w celu przeprowadzenia badania.
Kryteria oceniania
Ocenie prowadzącego podlega aktywność studenta podczas zajęć, czyli:
- gotowość do prezentowania kolejnych fragmentów pracy dyplomowej wraz z uzasadnieniem (patrz opis).
Kolejne, niepełne, lecz logicznie zaprezentowane fragmenty pracy stanowią podstawę do zaliczeń śródrocznych.
Podstawą do końcowego zaliczenia przedmiotu jest prezentacja spójnej teoretycznie i metodycznie pracy dyplomowej. Aby praca dyplomowa mogła być zaliczona:
1. jej treść musi być zgodna z ustalonym i podanym promotorowi tematem;
2. powinna zawierać sensowne uzasadnienie teoretyczne i /lub praktyczne podjętego tematu (np. diagnoza możliwości językowych i komunikacyjnych konkretnego badanego, poszerzenie lub przedstawienie istotnej wiedzy na związanej z danym zaburzeniem mowy);
3. powinna odpowiadać na pytania badawcze postawione w rozdziale metodologicznym;
4. powinna logicznie i spójnie prezentować przebieg i wyniki przeprowadzonego przez studenta badania logopedycznego lub związanego z logopedyczną tematyką (np. badanie wiedzy społecznej na temat wybranego zaburzenia mowy);
5. powinna uzyskać pozytywną ocenę promotora.
Końcowe zaliczenie student uzyskuje na podstawie dostarczenia gotowej do obrony pracy magisterskiej w formie wydrukowanej oraz elektronicznej.
UWAGA:
Warunkiem przystąpienia do obrony pracy jest potwierdzenie jej autorskiego (samodzielnego) charakteru przez system antyplagiatowy.
Literatura
1. Brzeziński J., 2002, Metodologia badań psychologicznych. PWN, Warszawa
2. Łobocki, M.,1990, Metody badań pedagogicznych. Warszawa.
3. Czaplewska E., Milewski S. (red.), 2011, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańsk.
4. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), 2017, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. T 1. i 2. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole
6. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Opole.
5. Jauer-Niworowska O. Emiluta – Rozya D., 2021, Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa.
6. Jauer-Niworowska O., 2016, Zaburzenia mowy u osób z chorobą Parkinsona - nie tylko dyzartria. Wydawnictwo Wydziału Polonistyki. Warszawa.
7. Jauer-Niworowska O., 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa.
8. Jauer-Niworowska O., 2021, Psychologiczno-motoryczne podejście do diagnozy i terapii osób z dyzartrią. [w:] Z. Tarkowski (red.), Afazjologia. Organiczne zaburzenia mowy. Wyd. PZWL, Warszawa.
9. Gatkowska I., 2012, Diagnoza dyzartrii u dorosłych w neurologii klinicznej. Wyd. UJ. Kraków.
W cyklu 2023:
1. Błeszyński J.J., Kaczorowska-Bray K. (red.), 2015, Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Harmonia Universalis. Gdańsk. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: