Niedokształcenie mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną 3007-L1B2NI
Na wykładach student otrzymuje informacje dotyczące:
1. Znaczenia i zakresów pojęć związanych z rozwojem mowy osób z obniżoną sprawnością intelektualną
2. Różnorodności uwarunkowań i przyczyn niepełnej sprawności intelektualnej (wzajemnego wpływu czynników biologicznych i środowiskowych na możliwości komunikacyjne osób z upośledzeniem umysłowym)
3. Zróżnicowanego funkcjonowania komunikacyjnego i językowego osób z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej
4. Podstawowych zasad i wybranych metod diagnozy i terapii osób z upośledzeniem umysłowym
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student zna i rozumie pojęcia związane z globalnie obniżoną sprawnością intelektualną
2. Potrafi opisać funkcjonowanie osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej
3. Rozumie i zna stanowiska dotyczące przyczyn i objawów zaburzeń mowy i komunikacji u osób upośledzonych umysłowo
4. Zna i rozumie zasady i wybrane metody usprawniania logopedycznego osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kryteria oceniania
Odpowiedzi na testowe pytania egzaminacyjne (szczegóły dotyczące kryteriów oceniania podano w części dotyczącej bieżącego cyklu zajęć).
Literatura
1. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2008
2. Błeszyński J., Diagnoza rozwoju mowy osób z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna Podręcznik akademicki, Sopot, 2012
3. red. Cytowska B., Winczura B. , Stawarski A., Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2008
4. Lovaas I., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WSiP, Warszawa, 1993 r.
5. Minczakiewicz E. „Zaburzenia mowy u osób z upośledzeniem umysłowym”, Scholasticus nr 1/93
6. Minczakiewicz E. - Zaburzenia mowy u osób z upośledzeniem umysłowym (w:) Polska terminologia logopedyczna, pod red. J.
Ożdżyńskiego, Wydawnictwo „Secesja”, Kraków 1994;
7. Minczakiewicz E. „Kształtowanie i usprawnianie mowy dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym” Szkoła specjalna nr 3, 1984
8. Tarkowski Z., Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. red., Podstawy Neurologopedii, Opole, 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: