Teoria i praktyka w badaniach archeologicznych w Peru 2800-PA-PER
Zajęcia konwersatoryjne poruszają problematykę dawnych kultur i cywilizacji Peru. Uczestnicy kursu zgłębiać będą wiedzę na temat rozwoju przedhiszpańskich społeczności złożonych, w oparciu o źródła archeologicz-ne. Główne zagadnienia przedstawiane będą w kolej-ności chronologicznej, począwszy od najwcześniejszych śladów bytności ludzkiej w tej części Ameryki Południowej, a skończywszy na podboju hiszpańskim. Wśród tematów zajęć znajdą się również aspekty zwią-zane między innymi z indiańskim światopoglądem, wierzeniami religijnymi, praktykami grzebalnymi i składaniem ofiar ludzkich. Szczególny nacisk położony będzie na konfrontację wyników najnowszych badań archeologicznych z tradycyjnymi interpretacjami i utartymi poglądami na temat organizacji społecznej, politycznej oraz ideologii i ekonomii pradziejowych kultur obszaru Środkowoandyjskiego.
Opcjonalnie zajęcia wzbogacone będą objazdem naukowym po kilku najważniejszych stanowiskach archeologicznych Peru (m.in. najstarszy prekolumbijski ośrodek protomiejski w Carál, śswiątynia Cerro Sechín, najstarsze obserwatorium astronomiczne Ameryk w Chankillo oraz słynne Piramidy Słońca i Księżyca w Moche) Studenci ćwiczą na materiale pochodzącym z wykopalisk, czynnie biorąc udział w eksploracji i dokumentowaniu znalezisk archeologicznych, jak również przeprowadzając analizy w laboratorium. Zajęcia praktyczne uzupełniane są synchronicznie o wykłady podczas wizyt na wspomnianych stanowiskach archeologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Archeologia Ameryki i Oceanii II
Cywilizacje Dalekiego Wschodu i Nowego Świata
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student poznaje praktyczną stronę archeologii Peru, potrafi identyfikować podstawowe zabytki i przeprowa-dzić podstawowe obserwacje na materiale wykopali-skowym (K_W02, K_W-3, KW_14). Potrafi także przeprowadzić analizy archeologiczne i na podstawie swoich obserwacji zaproponować kolejne elementy analizy, badań i interpretacji (K_U02, K_U12, K_U24). Rozumie także wagę źródeł archeologicznych i informacji w nich zawartych jako podstawy do dalszych interpretacji (K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Ocena składać się będzie z oceny umiejętności w postaci testu ustnego (60%) i krótkiego eseju interpretującego wyniki przeprowadzonych analiz (40%).
Praktyki zawodowe
zajęcia dedykowane studentom biorącym udział w ćwiczeniach terenowych na st. Castillo de Huarmey, Peru* (*opcjonalnie, w wypadku przedłużenia się pandemii lub innych zdarzeń losowych, zajęcia prowadzone będą w Polsce, w formie hybrydowej).
Literatura
Giersz, M., 2009, Prekolumbijskie cywilizacje Andów Środkowych, w: Cywilizacja Latynoamerykańska, PWN, Warszawa.
Giersz, M., P. Prządka-Giersz, 2018, Skarby Peru. Królewski grobowiec w Castillo de Huarmey, Polskie Towarzystwo Studiów Latynoamerykanistycznych, Warszawa.
Giersz M., P. Prządka-Giersz, 2021, Pre-Hispanic Peru. From the First Settlers to the Incas, Ediciones del Hipo-campo, Lima.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: