Techniki komunikacyjne i informacyjne 1900-3-TKI-GSW
Zajęcia mają formę konwersatorium w sali komputerowej. Na pierwszych zajęciach prowadzący przypomina zasady funkcjonowania oprogramowania gisowego (ArcGIS) oraz podstawy kartografii i geoinformatyki, które będą istotne z punktu widzenia późniejszych zajęć. Ponadto omawia główne bazy danych przestrzennych na świecie. Na kolejnych spotkaniach studenci wykonują ćwiczenia dotyczące wizualizacji danych, analiz oraz statystyk przestrzennych (np. autokorelacja przestrzenna). Zapoznają się także z miarami rozkładu przestrzennego zjawisk (środek ciężkości, elipsa odchyleń standardowych itp.). Przed realizacją ćwiczenia, prowadzący robi do niego wprowadzenie teoretyczne i wyjaśnia najważniej założenia pracy. Ćwiczenia mają coraz większy stopień trudności i opierają się na coraz większej samodzielności studentów. Na początku realizują zadania ze szczegółową instrukcją "krok po kroku". Później opis zadań jest coraz bardziej lakoniczny aż w końcu ogranicza się do podania ogólnego efektu pracy. Tematyka prac jest zróżnicowana - poruszane są zagadnienia przyrodnicze, społeczne i ekonomiczne - najczęściej ma charakter problemowy. Ćwiczenia realizowane są w parach, każde z nich jest rozłożone najczęściej na 2 zajęcia. Łączna liczba wykonanych prac jest zróżnicowana w zależności od uśrednionych umiejętności komputerowych studentów (najczęściej jest ich 5 albo 6). Pod koniec każdych zajęć pary ćwiczeniowe wysyłają na adres mailowy prowadzącego mapy wynikowe i/lub notatki z analiz i/lub screeny z użytkowanych programów. Jeśli istnieje taka potrzeba, prace mogę być dokańczane w domu.
Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się. 1 ECTS (30 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. słuchanie wykładów, ćwiczeniach realizowanych na zajęciach w parach; 1 ECTS (30 godz.) - wkład własny studenta, czyli 15 godz. przygotowanie się do tekstu zaliczeniowego oraz 15 godz. dokończenie ćwiczeń rozpoczętych na zajęciach.
Kierunek podstawowy MISMaP
geografia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W08, K_W12, K_W14, K_U01, K_U07, K_U09, K_K04, K_K08
Efekty specjalnościowe: S2_W06, S2_W12, S2_W14, S2_U01, S2_U07, S2_U09, S2_K04, S2_K08
WIEDZA: Absolwent rozumie i zna:
- krajowe i zagraniczne bazy danych przestrzennych;
- proces tworzenia map tematycznych z zastosowaniem GIS-u w badaniach geografii świata;
- zasady przeprowadzania analiz i statystyk przestrzennych.
UMIEJĘTNOŚCI: Absolwent potrafi:
- korzystać z dostępnych baz danych przestrzennych (krajowych i zagranicznych), a w razie konieczności zbierać samemu potrzebne dane do badań geografii świata;
- przetwarzać dane przestrzenne;
- dobierać i stosować odpowiednią metodę analiz i statystyk przestrzennych potrzebnych do osiągnięcia wskazanych celów badawczych;
- projektować mapy tematyczne oraz przekazywać za ich pomocą wyniki własnych badań (terenowych i kameralnych).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Absolwent jest gotów do:
- samodzielnej i grupowej pracy analitycznej i syntetycznej z wykorzystaniem współczesnych technik geoinformatycznych i komunikacyjnych w badaniach geografii świata.
Kryteria oceniania
Możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione (w przypadku większej liczby nieobecności potrzebne są zwolnienia).
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie kilku ćwiczeń realizowanych wyłącznie w trakcie zajęć (80%) oraz testu zaliczeniowego (20%). Zalicza 50% punktów i więcej.
Literatura
1. Medyńska-Gulij B., 2011, Kartografia i geowizualizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
2. Pieniążek M., Zych M., 2017, Mapy statystyczne. opracowanie i prezentacja danych, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
3. Suchecka J., 2014, Statystyka przestrzenna. Metody analizy struktur przestrzennych, Wydawnictwo C.H. Beck.
4. Żyszkowska W., Spallek W., Borowicz D., 2012, Kartografia tematyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: