Metody i techniki badań terenowych 1900-3-MBT-GL
Zajęcia 1. Wprowadzenie do badań terenowych
Omówienie współczesnego rozumienia „terenu” — od obserwacji in situ po dane cyfrowe i obrazy satelitarne. Krytyczna analiza różnic między opisem popularnym a opisem opartym na danych terenowych.
Zajęcia 2. Planowanie badań terenowych
Budowanie problemu badawczego, identyfikacja potrzebnych danych i metod ich pozyskania. Ocenianie ograniczeń lokalnych, kulturowych, politycznych i logistycznych w badaniach międzynarodowych.
Zajęcia 3. Techniki obserwacji: klasyczne i wizualne
Szkic terenowy, fotografia i wideodokumentacja, obserwacja uczestnicząca i nieuczestnicząca. Oraz wykorzystanie Street View
Zajęcia 4. Pozyskiwanie danych społecznych i kulturowych
Wywiady, ankiety i obserwacje społeczne w kontekście międzykulturowym. Analiza wrażliwości kulturowej, błędów metodologicznych i specyfiki pracy w regionach odmiennych kulturowo.
Zajęcia 5. Badania terenowe mobilności i przepływów
Metody dokumentowania migracji, mobilności i przepływów towarowych. Analiza trajektorii GPS oraz konceptualizacja badań skoncentrowanych na przepływach, a nie na punktowym terenie.
Zajęcia 6. Etnografia cyfrowa i teren w przestrzeni online
Badania w środowiskach cyfrowych jako alternatywa dla fizycznych wyjazdów terenowych. Analiza źródeł lokalnych online, zasady etyczne i ograniczenia terenowe w internecie.
Zajęcia 7. Projekt końcowy na zaliczenie: projektowanie badań terenowych i przygotowanie planu badawczego: problem, metody, źródła danych, analiza wstępna, ocena ryzyka. Krytyczna dyskusja nad doborem metod i ich adekwatnością.
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności na zajęciach 20% oceny /Zaliczenia polegającego na zaprojektowaniu badań terenowych i przygotowania planu badawczego na ostatnich zajęciach 80% oceny
|
W cyklu 2024L:
Pojęcie wiedzy naukowej i zasady badania naukowego. Poznanie jako cel obserwacji. Przypomnienie etapów pracy badawczej od tworzenia projektu po publikację naukową. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W06, K_W08, K_W09, K_U02, K_K03
Efekty specjalnościowe: S2_W06, S2_W08, S2_W09, S2_U02, S2_K03
Wiedza: Student zna terenowe metody i techniki badawcze oraz ich zastosowanie, zna zasady pisania artykułu naukowego.
Umiejętności: na podstawie wiedzy teoretycznej dobiera metodę i technikę do problemu badawczego; wykorzystuje podstawowe i zaawansowane techniki badawcze, zna techniki badawcze odpowiednie do zagadnienia; samodzielnie wysnuwa wnioski z przeprowadzonego badania; wykorzystuje własne rozwiązania na każdym etapie procesu badawczego; tworzy i realizuje projekt badawczy
Postawa: student charakteryzuje się rzetelną postawą przy prowadzeniu badań terenowych
Kompetencje: rozumie zasadność, korzyści i ograniczenia prowadzenia badań terenowych oraz wykorzystania wybranych technik.
Praca własna studenta (poza uczestnictwem w zajęciach):15 godz.
Nakład pracy studenta 30 godz., w tym 15 godz. ćwiczeń, 14 godz. pracy indywidualnej lub zespołowej, 1 godz. konsultacji.
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności na zajęciach 20% oceny /Zaliczenia polegającego na zaprojektowaniu badań terenowych i przygotowania planu badawczego 80% oceny
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Hammersley, M.., Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Runge, J. (2007). Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Elementy metodologii – wybrane narzędzia badawcze. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Szkurłat, E., Adamczewska, M., i in. (red.). (2024). Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej. Relacje przyroda–człowiek. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Clifford, J. (2000). Kłopoty z kulturą. Antropologia i współczesne społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Chojnicki Z. (1999). Podstawy metodologiczne i teoretyczne w geografii. Bogucki, Poznań.
Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Angrosino, M. (2015). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: PWN.
Barbour, R. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rapley, T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
|
W cyklu 2024L:
Babbie E., 2015, IThe basics of social research.. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: