Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej 1 1400-014DPiBwSP1
Pełny opis: Ćwiczenia przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela biologii i przyrody w szkole podstawowej. Kurs ma na celu kształtowanie warsztatu metodycznego oraz planowanie procesu dydaktycznego w nauczaniu i uczeniu się biologii i przyrody. Ćwiczenia obejmują praktykę prowadzenia zajęć (metody podające, aktywizujące, praktyczne i problemowe), sposoby ewaluacji (pomiar dydaktyczny), kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów. Studenci realizują zadania dydaktyczne umożliwiające projektowanie lekcji, działów, programów nauczania, symulację i testowanie różnorodnych metod, technik i form pracy oraz środków dydaktycznych. Zakres ćwiczeń obejmuje następujące zagadnienia:
(1) Podstawy prawne systemu edukacji w Polsce, kompetencje kluczowe wg UE. (2) Analiza podstawy programowej – cele kształcenia i treści nauczania;
(3) Funkcja celu lekcji, rola kryteriów sukcesu;
(4) Struktura i fazy lekcji;
(5) Operacjonalizacja – projektowanie lekcji, dobór metod, form pracy i środków dydaktycznych, konspekt i scenariusz lekcji;
(6) Metody pomiaru dydaktycznego, oceniania i ewaluacji (w tym: projektowanie i analiza zadań otwartych i zamkniętych, struktura egzaminu ósmoklasisty);
(7) Analiza rozkładu materiału;
(8) Podstawy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia: Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450):
D.1/E.1.W1. , D.1/E.1.W2. , D.1/E.1.W3. , D.1/E.1.W4. , D.1/E.1.W6. , D.1/E.1.W7. , D.1/E.1.W8. , D.1/E.1.W9., D.1/E.1.W10., D.1/E.1.W11., D.1/E.1.W12., D.1/E.1.W14.
D.1/E.1.U1. , D.1/E.1.U2. , D.1/E.1.U4. , D.1/E.1.U6. , D.1/E.1.U7. , D.1/E.1.U8., D.1/E.1.U9., D.1/E.1.U11.
D.1/E.1.K1., D.1/E.1.K4., D.1/E.1.K8.
Wiedza
Student/-ka zna:
• zasady planowania procesu dydaktycznego (m.in. wyznaczania celów edukacyjnych, określania efektów, projektowania lekcji, oceniania).
• integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
• zasady monitorowania bieżącej i długoterminowej pracy uczniów
• warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela
Umiejętności
Student/-ka potrafi:
• potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;
• posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych i wychowawczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów, oraz analizy rozkładu materiału;
• planuje, przeprowadza i ocenia zajęcia edukacyjne przygotowane zgodnie zasadami sztuki nauczania,
• obserwuje procesy edukacyjne, poddaje refleksji i wykorzystuje wyniki własnych obserwacji do analizy ról i czynności pedagogicznych,
• potrafi pracować ze zróżnicowaną klasą i uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dostosowuje swoje działania do potrzeb uczniów.
Postawy:
Student/ka jest gotowa/gotów:
• korzystać z wyników badań naukowych dla praktyki nauczyciela i stale doskonalić swoje kompetencje,
• świadomie i odpowiedzialnie podchodzić do planowania procesu dydaktycznego uczniów,
• do współpracy z innymi i kształtowania z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami klimatu sprzyjającego procesom nauczania–uczenia się.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (dopuszczane są 2 nieobecności), aktywny udział w zajęciach oraz wykonanie i zaliczenie wszystkich prac domowych. Nieobecności liczniejsze niż 2 można w uzasadnionych przypadkach odrobić w uzgodnieniu z prowadzącymi.
Literatura
Herr Norman E., The Sourcebook For Teaching Science, Grades 6-12: Strategies, Activities, And Instructional Resources, Jossey-Bass 2009
Swango J. i Steward S. B., Help! I’m teaching in the middle school science, NSTA press, 2003
2018, Czytanie, rozumienie, rozumowanie, Praca zbiorowa pod redakcją Michała Sitka i Elżbiety Barbary Ostrowskiej, Warszawa 2020, https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/PISA_2018_wyniki_raport.pdf
Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013
Niemierko B. Pomiar Wyników kształcenia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A, 1999
Niemierko B. Między oceną szkolną a dydaktyką – bliżej dydaktyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A, 1991
Bullogh R.V., Początkujący nauczyciel, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017 poz. 356, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: