The Problem of the Other: Europe and the New World 3223-PI-OG
Introduction. Terminology: The Problem of the Other (Tzvetan Todorov, Ryszard Kapuściński) / The Clash of Civilizations (Samuel Phillips Huntington) / The Clash of Cultures (Marshal Eakin) / Acculturation / Dialogue with the Other (language barrier).
I. Clash of cultures: America and Europe in historical terms.
1. New World, Extraordinary World: America's Marvelous Reality.
1.1. America in the annals of India.
• Krzysztof Kolumb Pisma, PWN, Warszawa 1970.
• Listy o odkryciu Ameryki, Novus Orbis, Gdańsk 1995.
• Hernán Cortés Listy o Zdobyciu Meksyku, Novus Orbis, Gdańsk 1997.
• Bernal Díaz del Castillo, Prawdziwa historia podboju Nowej Hiszpanii, Wyd. Łódzkie, Łódź 1986.
• Selection of texts: Adam Elbanowski Nowe Królestwo Grenady. Historia naturalna, obyczajowa i domniemana, WAB, Warszawa 2006.
• Tzvetan Todorov „Kolumb i Indianie” in: Podbój Ameryki. Problem Innego, Aletheia, Warszawa 1996.
1.2. Lo real maravilloso.
Alejo Carpentier, „Preface” in: Królestwo z tego świata, PIW, Warszawa 2018 https://docer.pl/doc/s1v55e1
2. Cannibal vs. noble savage: Who is the Indian?
• Michel Montaigne „O kanibalach” in: Próby https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n2_(7)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n2_(7)-s173-182/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n2_(7)-s173-182.pdf
• Dysputa w Valladolid (1550-1551), Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2014: Dispute between Bartolomé de Las Casas and Juan Ginés de Sepúlvedą.
3. Acculturation à rebours: The fate of Francisco Martín, the conquistador who became an Indian.
• A.E. Portrety zdobywców i sylwetki niepozornych. Z dziejów Wenezueli i Nowego Królestwa Grenady w XVI wieku. CESLA, Warszawa 2017, p. 9-24.
• A.E “Przypadki Francisca Martina – konkwistadora, który został Indianinem” Kwartalnik Ameryka Łacińska. Nr.4 (66), 2009, p. 34-42. https://bibliotekanauki.pl/articles/28328084
4. Spanish conquistadors in the eyes of the Aztecs: a vision of the vanquished.
• Miguel León Portilla Visión de los vencidos, UNAM, México 2003 (Zmierzch Azteków. Kronika zwyciężonych, PIW, Warszawa 1967).
5. New World in the eyes of the French (La France Antarctique, 1555-1567).
• Jean de Léry Histoire d'un voyage fait en la terre du Brésil, autrement dite Amérique (History of a voyage to the land of Brazil, University of California Press, 1992). https://books.google.pl/books?id=F8qqKoCSWVkC&pg=PA53&redir_esc=y&hl=pl#v=onepage&q&f=false
• André Thevet Les Singularités de la France antarctique, autrement nommee Amerique (The New found worlde, or Antarctike) https://quod.lib.umich.edu/e/eebo/A13665.0001.001/1:30?rgn=div1;view=fulltext
6. New World in the eyes of the English
• Walter Raleigh The Discovery of Guiana https://www.gutenberg.org/files/2272/2272-h/2272-h.htm
7. New World in the eyes of Poles.
• Janusz Tazbir Sarmaci i świat (Prace krytyczne T. 3), Universitas, Warszawa 2001.
8. The language barrier in meeting the Other.
• A.E. „Język a konkwista. Podbój Nowego Królestwa Grenady” in: Ameryka Łacińska – rozumem i sercem, Wydawnictwo CESLA, Warszawa 2003, p.179-201.
9. Naming America: The New World in the encyclopedic discourse of the 16th-18th centuries (dictionaries, lexicons, encyclopedias).
• A.E. „Nowy Świat w piśmiennictwie europejskim XVII wieku”, Ameryka Łacińska, 3-4 (77-78), 2012, p. 43-64. https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7e514134-7fd8-4e49-b33d-72a0eb5c177e
• A.E. Obraz Nowego Świata w piśmiennictwie staropolskim, Studi@ Naukowe, nr. 21, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. https://portal.uw.edu.pl/documents/7732735/0/SN+21+Adam+Elbanowski+-+Obraz+Nowego+%C5%9Awiata.pdf
• A.E. „Nazywanie Ameryki. Nowy Świat w słownikach w latach 1550-1750”, Prace filologiczne, tom LXIV, 2013, Wydział Polonistyki UW, p. 65-98.https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=4778 [Wydruk]
• A.E. „Nowy Świat w polskich dykcjonarzach od XVI do początku XIX wieku”, Lingwistyka stosowana, nr. 7, 2013, p. 7-32. https://bazhum-muzhp-pl.webpkgcache.com/doc/-/s/bazhum.muzhp.pl/media/files/Lingwistyka_Stosowana_Applied_Linguistics_Angewandte_Linguistik/Lingwistyka_Stosowana_Applied_Linguistics_Angewandte_Linguistik-r2013-t-n7/Lingwistyka_Stosowana_Applied_Linguistics_Angewandte_Linguistik-r2013-t-n7-s7-32/Lingwistyka_Stosowana_Applied_Linguistics_Angewandte_Linguistik-r2013-t-n7-s7-32.pdf
II. The problem of the Other from the perspective of contemporary Latin American writers.
• Alejo Carpentier „Wielki lot” (cap. VIII) in: Królestwo z tego świata, PIW, Warszawa 2018 https://docer.pl/doc/s1v55e1
• Alejo Carpentier Koncert barokowy, Czytelnik, Warszawa 1977. https://chomikuj.pl/ChomikKulturalny/KSI*c4*84*c5*bbKI/Alejo+Carpentier/Alejo+Carpentier+-+Koncert+barokowy,7137523229.pdf
• Mario Vargas Llosa Gawędziarz, Rebis, Poznań 1997. http://www.ebookoteka.pl/ksiazki/gawedziarz-2796#google_vignette
• Leonardo Padura Jak na wietrze pył, Noir sur Blanc, Warszawa 2023.
• Leonardo Padura Heretycy, Noir sur Blanc, Warszawa 2022.
III. The problem of the Other from a global perspective.
3.1. An anthropologist's perspective.
• Claude Lévi Strauss „Szklaneczka rumu” (cap. XXXVIII) in: Smutek tropików. Warszawa 1960 and 2008, Łódź 1992. https://docer.pl/doc/se511n
• Bronisław Malinowski „Wprowadzenie. Przedmowa, metoda i zakres niniejszych badań” in: Argonauci Zachodniego Pacyfiku, PWN, Warszawa 2005 https://docer.pl/doc/ncn8e5x
3.2. The perspective of a historiosopher.
• Arnold Toynbee „Unifikacja świata i zmiana w perspektywie historycznej” in: Cywilizacja w czasie próby, Wyd. Przedświt, Warszawa 1988, 1991 (Civilization on Trial, 1948).
3.3. A philosopher's perspective.
• Leszek Kołakowski „Szukanie barbarzyńcy” in: Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Znak, Kraków 2012 https://www.scribd.com/doc/254068852/Leszek-Ko%C5%82akowski-Szukanie-Barbarzy%C5%84cy-Z%C5%82udzenia-Uniwersalizmu-Kulturalnego
3.4. Summary
• Ryszard Kapuściński Ten Inny, Znak, Kraków 2006 https://docer.pl/doc/n585evs
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the classes, the student: Learns various definitions of culture and civilization; learns about the clash of cultures on the example of dialogue between the Old and New World; learns about the complex issue of the clash of cultures, both from a historical and contemporary perspective; learns various perspectives of describing this phenomenon (anthropological, philosophical, historiosophical, literary); learns about the history of Latin America.
After completing the course, the student: Reads, understands and interprets works in the field of intercultural dialogue; interprets text and discourse from many perspectives and performs in-depth analysis; recognizes the multiplicity of perspectives in the texts being read in the description of various cultural formations; applies the acquired knowledge to analyze specific works related to the subject matter. Presents his own position and the results of his own analyzes in speech and writing.
After completing the course: Is able to formulate and present his own views. Is able to discuss the positions of other people in a manner appropriate to an academic discussion. Respects other people's opinions and intellectual property.
Assessment criteria
Lecture combined with discussion.
Completing the course with a grade.
Bibliography
The bibliography is included next to individual issues.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: