Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Profilaktyka społeczna i resocjalizacja > Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia

Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia (NZ2-PRO)

Drugiego stopnia
Niestacjonarne (zaoczne), 2-letnie
Język: polski

Studia kształcą specjalistów przygotowanych do pracy z osobami z zaburzeniami przystosowania społecznego lub zagrożonych nieprzystosowaniem, prowadzących działania resocjalizacyjne, profilaktyczne, wspierające i pomocowe.

W trakcie studiów przekazywana jest wiedza, trenowane są umiejętności oraz kształtowane są postawy – kompetencje, które są niezbędne do podjęcia zatrudnienia w zakładach karnych, aresztach śledczych, placówkach wsparcia dziennego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii.

Oferujemy prowadzenie badań i analiz w obszarze resocjalizacji, psychoprofilaktyki i profilaktyki społecznej w nurcie stosowanych nauk społecznych (tzw. aplikacyjna teoria społeczna).

Studia stanowią oryginalną propozycję kształcenia specjalistów-teoretyków i specjalistów-praktyków, przygotowanych do pracy terapeutyczno-pomocowej w obszarze resocjalizacji i profilaktyki, która jest optymalnym otwarciem lub kontynuacją kariery zawodowej i naukowej, opartej na interdyscyplinarnej wiedzy oferowanej w trakcie studiów.

Nowy program studiów od roku akademickiego 2023/24.

Zajęcia dydaktyczne odbywają się w budynku Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji (ul. Podchorążych 20). Zjazdy odbywają się w soboty i niedziele w trybie hybrydowym. Aktualny kalendarz zjazdów znajduje się na stronie Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji w zakładce "Plany zajęć".

Koordynatorzy ECTS:

Przyznawane kwalifikacje:

Magisterium na kierunku profilaktyka społeczna i resocjalizacja

Dalsze studia:

szkoła doktorska, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

I. Efekty kształcenia
1. ma pogłębioną wiedzę o właściwościach nauk społecznych, a szczególnie psychologii, socjologii, nauk prawnych, pedagogiki, kryminologii, o ich miejscu w systemie nauk, wzajemnych relacjach pomiędzy dyscyplinami szczegółowymi właściwymi dla problematyki profilaktyki społecznej i resocjalizacji oraz ich relacjach do innych nauk
2. ma pogłębioną wiedzę o elementach i różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (oraz procesach ich przeobrażeń) istotnych dla diagnozowania czynników chroniących i czynników ryzyka rozmaitych społecznych zagrożeń, które są przedmiotem oddziaływań zapobiegawczych i naprawczych
3. zna metody badań i etapy procesu badawczego oraz zasady konstruowania narzędzi badawczych i techniki pozyskiwania danych wykorzystywane w badaniach empirycznych i analizach właściwych dla obszaru zainteresowań profilaktyki społecznej i resocjalizacji
4. ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o istocie i treści (oraz ich historycznej ewolucji i modyfikacjach) norm i reguł prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych organizujących działanie struktur i instytucji społecznych, w tym instytucji kontroli społecznej działających w zakresie profilaktyki społecznej, readaptacji społecznej i resocjalizacji, zna zawodowe kodeksy etyczne obowiązujące profesjonalistów w dziedzinie profilaktyki społecznej i resocjalizacji
5. potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę z zakresu wielu dyscyplin nauk społecznych do interpretowania społecznych problemów oraz ich roli i znaczenia dla ogółu społeczeństwa, a także jednostek, grup i lokalnych społeczności
6. diagnozuje złożone uwarunkowania i dynamikę zjawisk wymagających interwencji oraz krytycznie analizuje i dobiera odpowiednie, naukowo zweryfikowane środki przeciwdziałania oraz specjalistyczne procedury
7. potrafi samodzielnie i zespołowo określać priorytety projektowanych programów profilak-tycznych i naprawczych, uwzględnia w nich potrzeby osób i społeczności objętych tymi programami
8. umie weryfikować zasadność i adekwatność stosowania sposobów reakcji o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, terapeutycznym, pomocowym, integracyjnym, represyjnym itp. do rozwiązywania określonego rodzaju problemów społecznych
9. potrafi, w sposób usystematyzowany wykorzystywać wiedzę wielu dyscyplin do analizy, oceny skuteczności i kosztów rozmaitych społecznych inicjatyw oraz zorganizowanych strategii, metod i form przeciwdziałania społecznym zagrożeniom i problemom
10. potrafi wykorzystywać pogłębioną interdyscyplinarną wiedzę do formułowania własnych i zespołowych projektów badawczych i zastosować nowoczesne technologie, standardowe metody, narzędzia badawcze i środki analityczne do prawidłowego wykonania i/lub kierowania wykonaniem badań

II. Wymiar studiów w punktach ECTS i semestrach
120 punktów ECTS, 4 semestry

III. nie dotyczy

IV. Liczba punktów ECTS
Zajęcia podstawowe – 98 ECTS;
Zajęcia warsztatowe – 2 ECTS
Zajęcia do wyboru - 40 ECTS (seminaria, przedmioty fakultatywne i ogólnouniwersyteckie, moduły przedmiotów w języku obcym)

V. Informacja o praktykach
nie dotyczy

Plan studiów:

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/