Archeologia, stacjonarne, pierwszego stopnia (S1-AR) | |
Pierwszego stopnia Stacjonarne, 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyKierunek studiów realizowany w ramach „Zintegrowanego Programu Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00). Uczestnicząc w Programie ZIP 2.0, dzięki funduszom europejskim, możesz korzystać m.in. z: Sprawdź zasady korzystania z oferty Programu ZIP 2.0. (wkrótce). Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina: archeologia Język wykładowy: polski Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów : licencjat Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na archeologii
Nauczysz się:
Te kompetencje przygotują Cię do zawodów wymagających krytycznego myślenia, precyzyjnej analizy danych materialnych i wrażliwości kulturowej – od instytucji naukowych po sektor kreatywny. Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu archeologii Nasi absolwenci znajdują zatrudnienie m.in. w:
Uzyskasz także solidne podstawy do kontynuowania studiów magisterskich w Polsce i za granicą. Czy na archeologii są różne specjalności i specjalizacje Od II roku studiów na archeologii wybierasz najbardziej interesującą Cię specjalizację w zakresie archeologii. Do dyspozycji masz dziewięć specjalności: 1.Epoka kamienia i epoka brązu 2.Wczesna epoka żelaza i okres wpływów rzymskich 3.Średniowiecze i nowożytność 4.Archeologia Bliskiego Wschodu 5.Archeologia Egiptu i Nubii 6.Archeologia Grecji 7.Archeologia Rzymu 8.Archeologia Dalekiego Wschodu i Nowego Świata 9.Bioarcheologia i archeologia środowiska Czego będziesz się uczyć na archeologii Zajęcia na archeologii koncertują się wokół nauki technik wykopaliskowych i metod wykorzystywanych w badaniach archeologicznych oraz bloków zajęć do wyboru związanych z specjalnościami w ramach których prowadzone są badania naukowe. Zajęcia metodyczne i ćwiczenia terenowe Podczas zajęć poznasz teorie i metody badań archeologicznych oraz metodykę badań terenowych, ale również praktyczne aspekty związane z dokumentacją i analizą znalezisk, takie jak nauka dokumentacji rysunkowej i fotograficznej, metody pomiarowe czy prospekcja terenowa i dokumentacja GIS. Zajęcia prowadzone w salach są wprowadzeniem do praktycznej nauki zawodu podczas długich i krótkich ćwiczeń terenowych. Osoby studiujące mają możliwość udziału w badaniach na stanowiskach archeologicznych w kraju i zagranicą, od Pomorza, Mazur i Podlasia przez Mazowsze i Góry Świętokrzyskie po wybrane regiony Europy (m. in. Bułgarię, Czarnogórę, Albanię, Niemcy, Grecję); Azji (m. in. Gruzję, Armenię, Uzbekistan); Afryki (m. in. Egipt, Sudan), oraz Amerykę Środkową (Salwador) i Południową (Peru). Różnorodność środowisk (lądowych i podwodnych) oraz chronologii zapewnia osobom studiującym wszechstronne przygotowanie do samodzielnych badań w przyszłej praktyce archeologicznej. Zajęcia specjalizacyjne Podczas pierwszego roku studiów możesz zapoznać się ze specjalnościami, w ramach których prowadzone są badania naukowe na Wydziale Archeologii UW. Zgodnie z zainteresowaniami, od drugiego roku studiów wybierasz dwa najbardziej interesujące Cię tematy, aby na trzecim roku, po pogłębieniu wiedzy w zakresie wybranej specjalności, móc przygotować pracę licencjacką dotyczącą najbardziej interesującego Cię tematu. W wyborze ścieżki rozwoju i stworzeniu zestawu najbardziej odpowiednich zajęć z obszernej liczby przedmiotów specjalizacyjnych wspierać Cię będzie wpierw tutor/opiekun specjalności a następnie promotor pracy dyplomowej, który obejmie Cię indywidualną opieką. Czy podczas studiów na archeologii będziesz realizować praktyki W ramach studiów na kierunku archeologia umiejętności zawodowe zyskujesz uczestnicząc w ćwiczeniach terenowych będących obowiązkowym elementem programu studiów. Podczas studiów I stopnia (licencjackich) należy zrealizować w sumie 450 godzin tzw. długich ćwiczeń terenowych, obejmujących udział w badaniach wykopaliskowych. Długie ćwiczenia terenowe z reguły realizowane są w 3 blokach po 4 tygodnie każdy. Typowo są to dwa bloki po pierwszym roku i jeden po drugim, choć możliwe jest również indywidualne dostosowanie w obrębie poszczególnych lat. Oprócz długich ćwiczeń terenowych, osoby studiujące są zobowiązane do uczestniczenia również w jednotygodniowych krótkich ćwiczeniach terenowych, które mają bardziej zróżnicowany charakter. Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni Możesz wyjechać na semestr lub rok w ramach programów ERASMUS+ albo MOST, a część przedmiotów zaliczyć w języku angielskim na macierzystym wydziale z udziałem osób studiujących pochodzących z Europy i świata. Gdzie znajdziesz więcej informacji o archeologii i programie studiów Szczegółowy program i procedury rekrutacyjne znajdziesz na stronie Wydziału Archeologii: www.archeologia.uw.edu.pl(zakładki Studia i Rekrutacja). |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów.
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społeczno- kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii
K_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
K_W04 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych i nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii
K_W05 ma szczegółową wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii
K_W06 ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych
K_W07 rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii
K_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii
K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii
K_W10 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji źródeł archeologicznych
K_W11 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych
K_W12 zna i rozumie podstawowe metody analizy tekstów starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych
K_W13 ma uporządkowaną wiedzę podstawową w zakresie gramatyki, słownictwa i słowotwórstwa wybranego języka dawnej cywilizacji
K_W14 ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych
K_W15 ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności
K_W16 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej
K_W17 ma podstawową wiedzę i orientację we współczesnym muzealnictwie oraz propagowaniu dziedzictwa kulturowego
K_W18 ma wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa
K_W19 zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa
K_W20 zna podstawowe zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz struktur konserwatorskich i instytucji ochrony dziedzictwa archeologicznego
K_W21 ma podstawową wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe i prace archeologiczne
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych
K_U02 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach
K_U03 potrafi samodzielnie interpretować źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy
K_U04 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U05 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie złożoności i udziału kultury w ewolucji człowieka
K_U06 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie wybranego języka dawnej cywilizacji i rozwijać umiejętności tłumaczenia tekstów, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07 potrafi stosować zdobyte umiejętności językowe w zakresie wybranego języka dawnej cywilizacji
K_U08 potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów w wybranym języku dawnej cywilizacji
K_U09 potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii
K_U10 potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację
K_U11 potrafi rozpoznawać, analizować i wykorzystywać teksty źródłowe przydatne w pracy i warsztacie archeologa
K_U12 potrafi rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne
K_U13 potrafi wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi
K_U14 potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne
K_U15 potrafi przytaczać aktualne tezy badawcze, formułować wnioski i dobierać strategie argumentacyjne na poziomie elementarnym oraz konstruować argumenty i kontrargumenty
K_U16 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie archeologii i nauk pokrewnych
K_U17 potrafi przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu archeologii
K_U18 potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U19 potrafi pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu archeologii
K_U20 potrafi przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych materiałów źródłowych
K_U21 potrafi zastosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w działalności archeologicznej
K_U22 potrafi zaplanować pracę w zakresie archeologicznych badań terenowych
K_U23 potrafi zaplanować pracę naukową
K_U24 potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych
K_U25 potrafi planować swój tok studiów i przyszłej kariery naukowej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U26 potrafi wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych poza uczelnią
K_K01 jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów
K_K02 jest gotów do uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości
K_K03 jest gotów do docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
K_K04 jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji
K_K05 jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka
K_K06 jest gotów do podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności
K_K07 jest gotów do uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
K_K08 jest gotów do wypełniania obowiązków związanych z upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie archeologicznym w społeczeństwie
K_K09 jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych
K_K10 jest gotów do uznania społecznej roli archeologii
K_K11 jest gotów do uznania znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania
K_K12 jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym
K_K13 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
K_K14 jest gotów do dbania o dorobek i tradycje zawodu archeologa