Grandmother Spider’s Granddaughters: American Indian Writings by Women 4219-SC071
Kurs za swoje motto obiera stwierdzenie Pauli Gunn Allen o wadze macierzyństwa dla społeczności indiańskich. Odpowiedź na pytanie "kim jest twoja matka?" jest zarazem odpowiedzią na pytanie o tożsamość jednostki. Celem kursu jest przyjrzenie się różnym formom kobiecości obecnych w twórczości pisarek pochodzenia indiańskiego. Przyjrzymy się rolom społecznym wyznaczonym różnym etapom kobiecości przez rdzenną tradycję oraz ich artystycznemu przetworzeniu.
Kurs rozpocznie się analizą opowieści o powstaniu świata by dać studentom możliwość zapoznania się z postaciami mitycznych matek: Babki Pajęczycy, Matki Kukurydzy czy Podniebnej Kobiety. Następnie postaramy się odnaleźć te postaci i ich twórcze przetworzenie w twórczości, fikcyjnej jak i autobiograficznej, współczesnych pisarek takich jak Leslie Marmon Silko, Joy Harjo, Linda Hogan, Paula Gunn Allen i Louise Erdrich. Przyjrzymy się wyjątkowym więziom łączącym kobiety oraz roli jaką pełni tradycja ustna w ich tworzeniu i podtrzymaniu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
-konceptualizuje pojęcie indiańskości
-wymienia główne motywy i figury w literaturze indiańskiej
-ma pogłębioną widzę o miejscu i znaczeniu literatury indiańskiej w literaturze głównego nurtu
-rozumie rolę tradycji ustnej w kulturze i literaturze indiańskiej
-ma podstawową wiedzę o dynamice stosunków indiańsko-amerykańskich
2. UMIEJĘTNOŚCI
-wykrywa i rozpoznaje zależności między tradycją i literaturą indiańską
-formułuje własne sądy dotyczące rozwoju literatury indiańskiej
-analizuje dzieła literackie w oparciu o pojęcie indiańskości
-rozpoznaje różne rodzaje opowieści indiańskich i ich rolę w kulturze indiańskiej
-dostrzega inspiracje tradycją ustną we współczesnej literaturze indiańskiej
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
-potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze w dziedzinie kultury Indian amerykańskich
-pomaga innym w zrozumieniu specyfiki literatury indiańskiej
-wykazuje szacunek wobec wierzeń i rytuałów indiańskich
-identyfikuje dylematy związane z kierunkiem rozwoju literatury indiańskiej
-umie prowadzić dyskusję szanując opinię innych studentów
Kryteria oceniania
1. Obecność oraz aktywność na zajęciach – 10% oceny
2. Prezentacja/Projekt - 20 % oceny
3. Prace domowe - 30% oceny
4. Esej końcowy - 40% oceny.
Aby uzyskać zaliczenie studenci muszą uzyskać minimum 60%.
Niezaliczenie któregokolwiek kryterium skutkuje niezaliczeniem kursu.
Skala ocen:
0-60 - 2
61-68 - 3
69-76 - 3,5
77-84 - 4
85-92 - 4,5
93-100 - 5
Literatura
Wybór tekstów: Zitkala-Sa, Leslie Marmon Silko, Louise Erdrich, Joy Harjo, Linda Hogan, Paula Gunn Allen
Źródła dodatkowe (wybór): Paula Gunn Allen Spider Woman’s Granddaughters: Contemporary Writing by Native American Women; Joy Porter, The Cambridge Companion to Native American Literature; John Prudy, Writing Indian. Native Conversations; David Treuer, Native American Fiction - A User's Manual; Karl Kroeber, Native American Storytelling
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: