Beginning American Literature: Native American Writings of Origin and Continuance (Początki literatury amerykańskiej: indiańska twórczość ustna i pisemna) 4219-SC005
Kurs jest przeglądem literatury Indian amerykańskich z naciskiem na motywy i zagadnienia przejawiające się w trakcie całego jej rozwoju. Zadaniem kursu jest uświadomienie studentom istnienia tradycji przekazu ustnego obecnej na kontynencie amerykańskim przed pierwszym kontaktem z kulturą europejską oraz przemiany jakim podlegała po kontakcie, aż do wytworzenia się literatury. Kurs ma zapoznać studentów pierwszego roku z licznymi formami i zabiegami oratorskimi/literackimi oraz wyposażyć ich w umiejętność krytycznej percepcji ustnych i pisemnych tekstów. Głównym przedmiotem uwagi będą struktura i techniki narracyjne typowe dla dzieł literatury indiańskiej. Będziemy omawiać przykłady pieśni ceremonialnych, odezw, opowieści o powstaniu świata i tricksterach różnych plemion, a także opowiadania. Wybrane dzieła uznanych pisarzy (N. Scott Momaday, Leslie Marmon Silko, Louise Erdrich) jak i pisarzy całkiem współczesnych (Tommy Orange, Terese Marie Mailhot) będą służyły jako przykład odwołania się i twórczej interpretacji tradycji.
Zakres tematów zajęć:
Główne koncepcje – literatura indiańska, Indiańskość, rezerwat, asymilacja/akulturacja, etniczność/rasa
- tradycja ustna
- narracja
- reprezentacja
- tożsamość
- Renesans literatury indiańskiej
- figura trick stera
- humor indiański
- plemię/rodzina/klan
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA
- Zauważa wyjątkowość literatury indiańskiej
- Rozumie fenomen tradycji ustnej
- Rozpoznaje główne motywy i figury w literaturze indiańskiej
- Konceptualizuje rolę duchowości w kulturze indiańskiej
- Używa podstawowych terminów w analizie literackiej
UMIEJĘTNOŚCI
- Potrafi krytycznie analizować dzieła literackie poprzez pryzmat pojęcia indiańskości
- Ma pogłębione umiejętności zaprezentowania wniosków na zajęciach
- Posiada umiejętność sformułowania pytania badawczego w dziedzinie literatury indiańskiej
- Właściwie stosuje narzędzia do badań literackich
- Identyfikuje zależności między literaturą indiańską, a głównego nurtu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Jest otwarty na wyjątkowość literatury mniejszości etnicznych
- Ma wyrobioną opinię na temat usytuowania pisarzy indiańskich w kanonie
- Posiada kwalifikacje do napisania eseju w dziedzinie literaturoznawstwa
- Zauważa wzajemne wpływy literatury rdzennej i głównego nurtu
- Okazuje szacunek wobec rdzennych wierzeń i obyczajów
Kryteria oceniania
1. Obecność oraz aktywność na zajęciach 30% oceny końcowej
2. Esej 40% oceny końcowej
3. Wypowiedzi pisemne 30% oceny końcowej
Do zaliczenia kursu niezbędne jest uzyskanie 60%. Niewykonanie któregoś głównych zadań skutkuje niezaliczeniem kursu.
Skala:
0-60 - 2
61-68 - 3
69-76 - 3,5
77-84 - 4
85-92 - 4,5
93-100 – 5
Praktyki zawodowe
--
Literatura
źródła główne (wybór): N. Scott Momaday, The Way to Rainy Mountain; Leslie Marmon Silko, Storyteller; Louise Erdrich, Love Meicine, Sherman Alexie, The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven; Terese Marie Mailhot, Heart Berries; Zitkala-Sa, American Indian Stories; Charles Alexander Eastman, From the Deep Woods to Civilization, Richard Erdoes and Alfonso Ortiz American Indian Myths and Legends
źródła dodatkowe (wybór): Paula Gunn Allen The Sacred Hoop, Studies in American Indian Literature; Joy Porter, The Cambridge Companion to Native American Literature; John Prudy, Writing Indian. Native Conversations; David Treuer, Native American Fiction: A User's Manual; Karl Kroeber, Native American Storytelling
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: