Awans zawodowy nauczyciela 4103-6SMAZO
Program nauczania przedmiotu "Awans zawodowy nauczyciela"
1. Akty prawne dotyczące awansu zawodowego nauczycieli
a) podstawa prawna
b) zmiany w ustawie
2. Stopnie awansu zawodowego
a) nauczyciel stażysta
b) nauczyciel kontraktowy
c) nauczyciel mianowany
d) nauczyciel dyplomowany
3. Teczka awansu zawodowego
4. Kwalifikacje nauczycieli
5. Problemy nauczycieli rozpoczynających pracę zawodową
6. Instytucje doszkalające nauczycieli i formy szkoleń
7. Praca badawcza nauczyciela
8. Nauczyciel w dobie przemian
a) korzystanie z zasobów internetowych
b) wybór i dydaktyzacja tekstów autentycznych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu ćwiczeń student:
- zna sytuację prawną nauczycieli (prawa i obowiązki, wymiar czasu pracy, kształcenie ustawiczne, pomoc prawna)
- potrafi omówić poszczególne stopnie awansu zawodowego, wymagania pozwalające na ich uzyskanie oraz potrzebną dokumentację
- zna problemy nauczycieli rozpoczynających pracę zawodową i wie, jak je rozwiązywać
- zna najważniejsze instytucje doszkalające i procedury potrzebne w kształceniu ustawicznym
- zna formy pracy badawczej nauczyciela i potrafi zorganizować własny warsztat badawczy
- wie, jak przeprowadzić lekcję wychowawczą oraz poprowadzić spotkanie z rodzicami
- umie korzystać z materiałów autentycznych: potrafi je znajdować, krytycznie oceniać i opracowywać na potrzeby konkretnego ucznia
- zna formy kształcenia pozalekcyjnego
Kryteria oceniania
1. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
a) obecność na zajęciach: student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze;
b) przygotowanie do ćwiczeń (zapoznanie się z literaturą przedmiotu, prezentacja własnych obserwacji);
c) aktywność (wykazanie się wiedzą z zakresu omawianych zagadnień i krytyczne ustosunkowanie się do nich, uczestnictwo w dyskusji); w przypadku nieuzyskania wymaganej liczby punktów – zaliczenie ustne.
Kryteria oceny testu semestralnego (50 punktów za test):
0-25 punktów – ocena 2
26-30 punktów – ocena 3
31-35 punktów – ocena 3+
36-40 punkty – ocena 4
41-45 punktów – ocena 4+
46-50 punktów – ocena 5
2. Metody oceny pracy studenta
– ocena ciągła (bieżące przygotowanie do ćwiczeń i aktywność): 50% oceny końcowej,
– semestralny test kontrolny: 50% oceny końcowej,
Literatura
1. Dzierzgowska, Irena (2008): Nauczyciel stażysta/ Nauczyciel kontraktowy / Nauczyciel mianowany.
Warszawa, Fraszka Edukacyjna
2. Góra, Ewa; Mroczkowska, Renata (2008): Nowe zasady awansu zawodowego i zatrudniania
nauczycieli: wzory pism z komentarzem: zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 14 listopada 2007 r.
Gdańsk, Ośrodek Doskonalenia Kadr, 2008
3. Gajkowska, Katarzyna (2005); Awans zawodowy nauczyciela. Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli
4. Komorowska, Hanna; Obidniak, Danuta (2002): Stopień po stopniu. rozwój zawodowy nauczyciela
języków obcych. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN
5. Peisert, Józef (2008): Ustawy Sejmu i rozporządzenia ministrów ściśle współpracujące z regulacjami
ustawy o systemie oświaty i ustawy – Karta nauczyciela. Poznań, Wydawnictwo emoi
6. Polak K. (1999):Teorie indywidualne nauczyciela. Kraków, Wyd. UJ
7. Zawadzka, Elzbieta (2002): Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków, Oficyny
Wydawnicza Impuls
8. Rechnio-Kołodziej B.: Na starcie. „Głos Nauczycielski”, 2008, nr 32, s. 13.
9. Stronka Aleksandra: Awans zawodowy po zmianach. "Biblioteka w Szkole" 2008 nr 3 s. 2- 5.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: