Praktyka pedagogiczna 4103-4M3S-PP
Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje, czyli szkołach podstawowych i przedszkolach.
Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych przedszkola, szkoły lub placówki. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).
W programie studiów w zakresie przedmiotu dydaktyka przedmiotowa zostaje zapewniony czas na przygotowanie studentów do praktyki oraz jej omówienie. CKNJOiEE utrzymuje systematyczny kontakt ze szkołami i placówkami, w których studenci odbywają praktykę. Praktyka odbywana w ramach modułu 3 jest kontynuacją praktyki odbytej w module 2. O ile pierwsza część praktyki koncentruje się na kształceniu kompetencji opiekuńczych i wychowawczych, przygotowaniu do zarządzania grupą, diagnozowania indywidualnych potrzeb ucznia, o tyle praktyka w module 3 ma za cel przygotowanie do nauczania języka obcego w pierwszym i drugim etapie edukacyjnym, a także w przedszkolu.
Obserwacja lekcji
Student rozwija i sprawdza w praktyce wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia obserwacji zajęć i ich dokumentowania, umie dokonać analizy pracy nauczyciela i uczniów oraz analizy efektów pracy nauczyciela i uczniów, potrafi ocenić realizację zamierzonych przez nauczyciela celów, rozpoznaje czynniki wyznaczające osiągnięcia uczniów, rozpoznaje przyczyny trudności uczniów.
Asystowanie nauczycielowi w zajęciach
Student potrafi zaplanować, poprowadzić i dokumentować zajęcia, potrafi dokonać analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów, potrafi dobrać, konstruować i modyfikować programy nauczania, potrafi zaprojektować działania edukacyjne, kierować procesem kształcenia i wychowania w klasie szkolnej (grupie), oceniać osiągnięcia szkolne uczniów, badać i modyfikować czynniki wyznaczające osiągnięcia uczniów, rozpoznawać przyczyny niepowodzeń ucznia, zna interakcje nauczyciel - rodzice/opiekunowie ucznia, uczestniczy w zebraniach z rodzicami.
Samodzielne prowadzenie lekcji pod opieką nauczyciela
Student potrafi dokonać analizy własnej pracy i jej rezultatów oraz analizy pracy uczniów i realizacji zamierzonych celów, współpracować z innymi nauczycielami, a w szczególności wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym, współpracować z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Przedszkole, szkoła lub placówka przyjmująca studenta na praktyki zawodowe stwarza warunki umożliwiające studentowi zarówno poznanie różnych klas i zespołów uczniowskich, jak i zdobycie pożądanego doświadczenia pedagogicznego w zakresie organizacji pracy przedszkola, szkoły lub placówki, planowania, realizowania i oceniania wyników procesów kształcenia, zapewnia dostęp do pracowni specjalistycznych, sprzętu i pomocy dydaktycznych, wyznacza opiekunów praktyk przyjmujących studentów na praktyki zawodowe. Stwarza warunki umożliwiające studentowi samodzielne opracowanie konspektów lekcji/scenariuszy zajęć w oparciu o informacje i wskazówki przekazane przez opiekuna praktyk. Stwarza warunki do prowadzenia w ramach praktyk zajęć lekcyjnych z języka obcego z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, a zwłaszcza treści i zasobów' edukacyjnych znajdujących się na portalach internetowych.
W związku z koniecznością integracji zdobywanych przez studentów umiejętności z procesem kształcenia, praktyki zawodowe odbywają się w przeważającej części w okresie realizacji zajęć w uczelni. Praktyki zawodowe nie mogą odbywać się wyłącznie w okresie wolnym od zajęć dydaktycznych w uczelni.
Udział studenta w zajęciach objętych praktykami zawodowymi jest dokumentowany. Praktyki zawodowe podlegają ocenie z uwzględnieniem opinii opiekuna praktyk w szkole.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent zna i rozumie:
K_W05 elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
K_W06 w uporządkowany sposób procesy wychowania i kształcenia oraz ich filozoficzne, społeczno-kulturowe, historyczne, biologiczne, psychologiczne i medyczne podstawy
K_W11 w sposób podstawowy i uporządkowany różne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W13 w podstawowym zakresie strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W14 w sposób podstawowy różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
K_W15 w elementarnym zakresie metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W16 w podstawowym zakresie budowę i funkcje systemu edukacji
K_W20 w podstawowym stopniu zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach związanych z edukacją
Umiejętności - absolwent potrafi:
K_U07 dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności psychopedagogicznej
K_U08 wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U11 ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej
K_U12 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań wychowawczych ; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów psychologicznych i pedagogicznych oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań
K_U13 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U14 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
K_U27 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
K_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
K_K10 podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej
K_K11 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
K_K12 dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwania optymalnych rozwiązań, postępowania zgodnie z zasadami etyki
K_K13 odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wyliczana według wzoru: a x 0,5 + b x 0,5, gdzie
a= ocena szkolnego opiekuna praktyki
W opiniach uwzględniane są następujące elementy:
- umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy merytorycznej i metodycznej
studentów-praktykantów, znajomość technik nauczania,
- umiejętność wykorzystania pomocy dydaktycznych i posługiwania się środkami
audiowizualnymi,
- umiejętność nawiązywania kontaktu z młodzieżą,
- takt pedagogiczny,
- kultura bycia,
- stopień zaangażowania w pracy, sumienność, punktualność i obowiązkowość.
Opisowa opinia sporządzona przez szkolnego opiekuna praktyki jest zakończona oceną w
postaci stopnia (skala 2-5).
Kryteria oceny konspektu i lekcji
Konspekt (0-2):
-sformułowanie celów i zaplanowanie faz lekcji,
-dobór zadań i ćwiczeń,
-zgodność z programem nauczania,
-zgodność treści lekcji z potrzebami uczniów.
Przebieg lekcji (0-2):
-dynamika,
-zastosowanie technik motywujących,
-przejrzystość, czytelność działań,
-wykorzystanie mediów,
-społeczne formy pracy.
Działania nauczyciela/praktykanta (0-2):
-wobec uczniów,
-znajomość technik nauczania.
Kompetencja zawodowa (0-2):
-językowa i kulturowa
-użycie języka.
Refleksja na temat lekcji (0-2)
-objaśnianie niezrozumiałych fragmentów lekcji,
-rozpoznawanie własnych błędów, autorefleksja.
b = dokumentacja praktyki (dziennik praktyk, arkusze obserwacji, konspekty lekcji - kryteria oceny powyżej)
Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 % - 2,0
60-68 % - 3,0
69-78 % - 3,5
79-88 % - 4,0
89-96 % – 4,5
Powyżej 97 % – 5,0
Praktyki zawodowe
Na terenie każdej szkoły bezpośrednim opiekunem studenta-praktykanta jest wyznaczony przez dyrekcję szkolny opiekun praktyk - nauczyciel języka niemieckiego.
Szkolny opiekun praktyki ustala plan pracy studenta, ponadto terminy i formy zajęć pozalekcyjnych.
Uniwersytecki opiekun praktyk jest upoważniony do:
- porozumiewania się z dyrekcją szkoły,
- kontaktowania się z nauczycielem-opiekunem praktyki w danej szkole,
- kontrolowania przebiegu praktyki,
- hospitowania wybranych lekcji studentów.
Literatura
Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (2003): Deutschunterricht planen. Berlin / München: Langenscheidt
Bovet, G. / Huwendiek, V. (2000): Pädagogik und Psychologie für den Lehrerberuf. Berlin: Cornelsen. S. 240 - 263
Glaboniat, M. / Müller, M. / Rusch, P. (2002): Profile Deutsch. Berlin / München: Langenscheidt
Głowacka B. (2005): Czego Janek się nauczy... Przewodnik metodyczny dla nauczycieli do Europejskiego Portfolio Językowego. Warszawa: CODN
Ziebell, B. (2000): Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin / München: Langenscheidt
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: