Historia literatury krajów niemieckiego obszaru językowego 4103-3M1S-HLKNOJ
Celem konwersatorium z wykorzystania tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego jest zapoznanie studentów z głównymi prądami literackimi w historii literatury niemieckojęzycznej i z przykładowymi, reprezentatywnymi dla epoki utworami literackimi, najczęściej z krótkimi formami literackimi bądź też z fragmentami prozy. Analiza tekstów literackich i ich interpretacja ma na celu ukazanie związków pomiędzy literaturą, historią i uwarunkowaniami społecznymi czasu, w którym powstały. Studenci analizują fragmenty lub w większości przypadków całość dzieł literackich. Po analizie i interpretacji wybranych dzieł literackich prowadzący zajęcia omawia ze studentami możliwości dydaktyzacji wybranych tekstów, wskazuje na celowość zastosowania wybranych metod dydaktyzacji przygotowując studentów do pracy z uczniami.
Nakład pracy studenta w semestrzez zimowym:
– 15 godzin uczestnictwa w konwersatorium w semestrze (tzw. kontaktowych),
– 15 godzin pracy własnej w semestrze
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu historii literatury niemieckiej
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu historii literatury niemieckiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy nauczyciela
K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U11 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
K_K 05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze);
b) przygotowanie do zajęć (kartkówki z zajęć);
c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji, praca w grupach i parach);
d) portfolio z projektem własnym / kolokwium
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Semestr zimowy
Pozycje książkowe
Literatura obowiązkowa
- teksty przygotowane przez wykładowcę,
- Arnold H. L., und Detering H. (Hg): Grundzüge der Literaturwissenschaft, dtv, München 1996.
- Gigl C:. Deutsch. Prosa/Drama/Lyrik, Klett Verlag, Stuttgart 2002.
- Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts. Nr. 49: Kreativ Deutsch unterrichten, Hueber 2013.
- Abraham U., Kepser M.: Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag, Berlin 2005.
- Deutsche Literaturgeschichte in Übungen. Mit einem Ergänzungsprogramm im Internet. Radom 2014.
- Krusche D., Krechel. R.: Anspiel. Konkrete Poesie im Unterricht DaF, InterNationes, Bonn 1988.
Źródła internetowe:
http://www.literaturdidaktik.republika.pl/
http://elisa20.republika.pl/1SkladUbungen.pdf
http://literaturdidaktik.republika.pl/elearning.html
http://literaturdidaktik.republika.pl/Epochenuberblick.html
Semestr letni
G. E. Lessing: Nathan der Weise
Okres „ Burzy i Naporu“: Założenia programowe artystycznego prądu i rola pisarza. Znaczenie poglądów estetycznych J. G. Herdera.
Cechy poezji ( ballady), prozy i dramatu.Wczesna twórczość J. W. Goethego i F. Schillera.
J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers
J. W. Goethe: Willkommen und Abschied ( jako przykład młodzieńczej liryki miłosnej)
F. Schiller: Kabale und Liebe
Okres „Klasyki Weimarskiej”. Idee rewolucji francuskiej i ich wpływ na postawy estetyczne niemieckich pisarzy. Definicja klasyki w ujęciu Goethego i Schillera. Twórczość Goethego i Schillera po 1786 roku.
J. W. Goethes Balladen: Der Schatzgräber , Der Erlkönig
J. W. Goethe: Faust. Der Tragödie Erster Teil
F. Schillers Lyrik: An die Freude, Die Bürgschaft
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: