Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka 4103-2M1S-GPEGKHJ
Wszystkie tematy realizowane są w odniesieniu do zmian historycznych w perspektywie rozwoju języka i w ujęciu kontrastywnym.
Wszystkie tematy realizowane są w odniesieniu do zmian historycznych w perspektywie rozwoju języka i w ujęciu kontrastywnym.
1. Czasownik posiłkowy, bezokolicznik i imiesłów, formy odmienne i nieodmienne
2. Strona bierna: strona bierna procesu i strona bierna stanu, alternatywne formy gramatyczne
3. Perfekt z haben/sein, użycie czasów
4. Semantyka i morfologia trybu przypuszczającego i warunkowego, mowa zależna i niezależna,
5. Znaczenie i użycie trybu przypuszczającego w zdaniu pojedynczym
6.tryb przypuszczający w zdaniu podrzędnie złożonym: hipotetyczne zdanie porównawcze, obligatoryjne zdanie porównawcze, zdanie warunkowe i wynikowe
7. Ramy werbalne, orzeczenie proste i złożone, części zdania poza ramą werbalną, nominalne części zdania
8. Przydawka rozszerzona.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu gramatyki opisowej, kontrastywnej i historii języka niem, właściwych dla nauczyciela języka niemieckiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w procesie glottodydaktycznym oraz zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych
Kryteria oceniania
kolokwia pisemne i ustne, aktywny udział w zajęciach, frekwencja
Literatura
Helbig G./Buscha J., Deutsche Übungsgrammatik, Leipzig
Helbig G./Buscha J.,Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig
Jung W. Grammatik der deutschen Sprache, Leipzig
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: