Biofizyka 3900-1BF-N
Zajęcia z „Biofizyki” odbywają się w semestrze zimowym, w trybie tygodniowym, w 5-osobowych grupach.
Zajęcia rozpocznie wykład wprowadzający w zagadnienia fizycznych i biofizycznych podstaw medycyny oraz ćwiczenia przy komputerze mające na celu naukę podstaw analizy danych pomiarowych. W kolejnych tygodniach studenci wykonają 7 ćwiczeń eksperymentalnych. Na wykonanie ćwiczenia przeznaczonych jest 6 godzin akademickich tygodniowo, z wyjątkiem dwóch, z których każde będzie trwało 2 tygodnie (2 x 6 godzin akademickich). Eksperymenty będą poprzedzone ćwiczeniami wykładowymi przy tablicy lub przy komputerze, przybliżającymi studentom zagadnienia, które są niezbędne do wykonania danego doświadczenia. Następnie, pod opieką prowadzących, studenci będą analizować uzyskane dane pomiarowe (co zmniejszy nakład samodzielnej pracy w domu).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu:
B.W4 student zna i rozumie prawa fizyczne opisujące przepływ cieczy i czynniki wpływające na opór naczyniowy przepływu krwi,
B.W6 student zna i rozumie fizykochemiczne i molekularne podstawy działania narządów zmysłów,
K.K7 student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji,
K.K8 student jest gotów do formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji.
Po ukończeniu ćwiczeń i laboratorium:
B.W4 student zna i rozumie prawa fizyczne opisujące przepływ cieczy i czynniki wpływające na opór naczyniowy przepływu krwi,
B.W6 student zna i rozumie fizykochemiczne i molekularne podstawy działania narządów zmysłów,
B.U8 student potrafi korzystać z medycznych baz danych oraz właściwie interpretować zawarte w nich informacje potrzebne do rozwiązywania problemów z zakresu nauk podstawowych i klinicznych
B.U11 student potrafi planować i wykonywać badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i formułować wnioski,
B.U12 student potrafi posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi i molekularnymi,
K.K7 student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji,
K.K8 student jest gotów do formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji.
Efekty uczenia się przypisane do przedmiotu są osiągane w szczególności za pomocą wymienionych niżej szczegółowych efektów uczenia się. Kompetencje związane z każdym z tych efektów wprowadzane są stopniowo. Najpierw podczas wykładów w formie podawczej wprowadzane są podstawy teoretyczne oraz omawiane przykłady działań związanych z tymi efektami uczenia się. Następnie podczas laboratorium każdy z tych efektów uczenia się jest nabywany stopniowo w formie coraz bardziej "hands on" i zwiększającego się własnego, aktywnego udziału świadomego studenta. Od omówienia treści wykładowych oraz przedstawienia ćwiczenia studenci przechodzą do wykonania doświadczeń na podstawie instrukcji i karty pracy, wypełniają zeszyty laboratoryjne, omawiają wstępnie wyniki doświadczeń między sobą i z prowadzącymi, a następnie opracowują wyniki doświadczeń w formie pisemnego raportu.
Lista szczegółowych efektów uczenia się:
- student zna i rozumie prawa i zjawiska fizyczne leżące u podstaw procesów biologicznych
- student zna i rozumie fizyczne podstawy metod stosowanych w diagnostyce i terapii
- student zna i rozumie naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego oraz rozumie jego oddziaływanie z materią
- student za i rozumie fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod obrazowania
- student potrafi obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i oceniać dokładność wykonywanych pomiarów
- student potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi,
- student potrafi planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski, a także interpretować wyniki bardziej złożonych badań opisywanych w publikacjach naukowych z dziedziny,
- student potrafi oceniać szkodliwość dawki promieniowania jonizującego,
- student jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za wyniki własnych badań
- student jest gotów do minimalizowania zagrożeń przy pozyskiwaniu informacji z niezweryfikowanych źródeł, w tym z Internetu,
- student jest gotów do pracy w warunkach dynamicznego rozwoju badań z zakresu nauk medycznych do ciągłego śledzenia literatury naukowej z tej dziedziny oraz do współpracy ze specjalistami z różnych dyscyplin
Kryteria oceniania
Każde z wykonanych przez studentów ćwiczeń będzie udokumentowane samodzielnym raportem lub prezentacją multimedialną. Przed wykonaniem ćwiczenia przewidziane są krótkie pisemne sprawdziany zaliczeniowe.
Końcowa ocena z przedmiotu wystawiana będzie na podstawie ocen uzyskanych z raportów, prezentacji oraz sprawdzianów.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest jedna usprawiedliwiona nieobecność. Pod koniec semestru przewidziane są terminy dodatkowe, umożliwiające odrobienie zaległych ćwiczeń.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Biofizyka pod red F. Jaroszyka, PZWL 2014
2. Zofia Jóźwiak, Grzegorz Bartosz, „Biofizyka. Wybrane zagadnienia wraz z ćwiczeniami”, PWN druk 2022, wyd. 1 z 2005
3. Piotr Jeleń, Maria Sobol, Jakub Zieliński "Biofizyka: 500 pytań testowych", PZWL 2015
4. J. Malicki, K. Ślosarek „Planowanie leczenia i dozymetria w radioterapii” (Tom 1), Via Medica, Gdańsk 2016
5. A. Cieszanowski, B. Prószyński „Radiologia diagnostyka obrazowa RTG TK USG i MR”, PZWL Wydawnictwo Lekarskie 2022
Literatura uzupełniająca:
1. Zbigniew Kęcki, „Podstawy spektroskopii molekularnej”, PWN 1998
2. Peter Atkins, Julio de Paula „Chemia fizyczna” PWN 2016
3. Genowefa Ślusarek „Biofizyka molekularna, zjawiska, instrumenty, modelowanie”, PWN 2011
4. E. B. Podgorsak „Radiation Oncology Physics: Handbook for teachers and students”, IAEA, Wiedeń 2005
5. A. E. Nahum, J. C. Rosenwald, P. Mayles „Handbook of Radiotherapy Physics: Theory and Practice”, Second Edition, Volume I, CRC Press, Stany Zjednoczone 2021
6. J. Malicki, K. Ślosarek „Planowanie leczenia i dozymetria w radioterapii” (Tom 2), Via Medica, Gdańsk 2016
7. A. Hrynkiewicz, E. Rokita „Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii”, PWN, Warszawa 2013
8. M. N. Wernick, J. N. Aarsvold „Emission Tomography: The Fundamentals of PET and SPECT”, Holandia: Elsevier Science 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: