Seminarium magisterskie językoznawcze II - linia węgierska 3320-ZMW3S-J
Na seminarium zostaną omawiane wybrane problemy badań lingwistycznych z uwzględnieniem tematyki przygotowywanych prac magisterskich, oraz problemy struktury tekstu naukowego związane z pisaniem pracy magisterskiej.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Seminarium magisterskie językoznawcze - linia węgierska
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: mieszany: w sali i zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
absolwent zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01)
- w pogłębionym stopniu zjawiska zachodzące w obszarach języka, zna terminologię używaną w jego opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad językiem i kierunkach badań w językoznawstwie (K_W02)
- w pogłębionym stopniu projektowanie, metodykę, pragmatykę i prezentację badań naukowych wystarczające do przygotowania pracy magisterskiej, zna zasady ochrony własności intelektualnej i nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (K_W05)
- w pogłębionym stopniu miejsce hungarystyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W06)
- w pogłębionym stopniu metodologię, pragmatykę, zasady projektowania i prezentacji badań naukowych zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W11)
absolwent potrafi:
- z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów – samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy, dąży do ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_U01)
- projektować i prowadzić badania, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych(K_U02)
- wykorzystać różne ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i metodologiczne językoznawstwa, również w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03)
- merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania (K_U05)
- stosować zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi (K_U11)
absolwent jest gotów do:
- samodzielnego ustalania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K03)
- uczestniczenia w kulturze studiowanego regionu (Węgier), korzystając z różnych mediów i form, potrafi inspirować inne osoby i organizować odpowiednie przedsięwzięcia, działać w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym (K_K05)
- systematycznego, samodzielnego, śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_K06)
- zastosowania regulacji prawnych związanych z ochroną własności intelektualnych (K_K08)
Kryteria oceniania
Bieżąca ocena pracy nad rozprawą magisterską prezentowanej w postaci referatów cząstkowych, referowania i dyskusji literatury przedmiotu.
Warunkiem zaliczenia jest złożenie pracy magisterskiej.
Literatura
Wybrane poradniki do pisania pracy dyplomowej, np.:
Eco, U. (2012). Hogyan írjunk szakdolgozatot? Budapest.
Fercsik, E. (2003). Dolgozatírás felsőfokon. Budapest: Krónika Nova Kiadó.
Gyurgyák, J. (2019). A tudományos írás alapjai. Budapest: Osiris.
Balázs, G., Zimányi, Á. (2007). Magyar nyelvhasználati szótár. Celldömölk: Pauz-Westermann Kiadó.
Grétsy, L., Kovalovszky, M. (szerk.). (1983). Nyelvművelő kézikönyv I-II. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Laczkó, K., Mártonfi. A. (2008). Helyesírási tanácsadó. Budapest: Osiris Kiadó.
Zimányi, Á. (2001). Nyelvhelyesség. Eger: EKF Líceum Kiadó.
A magyar helyesírás szabályai (2015). Budapest: Akadémiai Kiadó.
Eco, U. (2020). Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa.
Maćkiewicz, J. (2014). Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu. Warszawa: PWN.
Węglińska, M. (2010). Jak pisać pracę magisterską: poradnik dla studentów. Kraków: Impuls.
Zenderowski, R. (2015). Technika pisania prac magisterskich i licencjackich. Warszawa: CeDeWu.
Wybrane węgierskie artykuły językoznawcze zgodnie z tematyką seminarium oraz z zainteresowaniem studentów. Artykuły te mają służyć jako pomoc do przygotowywania prac magisterskich.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Warunkiem zaliczenia jest złożenie pracy magisterskiej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: