Seminarium magisterskie językoznawcze - linia węgierska 3320-LMW13S-J
Seminarium przygotowuje studentów do napisania pracy magisterskiej w języku węgierskim. Student może wybrać z tematów zaproponowanych przez wykładowcę lub może mieć własne pomysły.
Omawiane na seminarium tematy to m.in.:
• badania etymologiczne, zapożyczenia
• leksykologia i leksykografia
• archaizmy i neologizmy w języku węgierskim
• frazeologia
• onomastyka
• język reklam.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01)
- ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach zachodzących w obszarach języka, zna terminologię używaną w jego opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad językiem i kierunkach badań w językoznawstwie (K_W02)
- ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu, metodyce, pragmatyce i prezentacji badań naukowych wystarczającą do przygotowania pracy magisterskiej, zna zasady ochrony własności intelektualnej i nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (K_W05)
- student ma wiedzę o projektowaniu, metodologii, pragmatyce i prezentacji badań naukowych zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W11)
Umiejętności:
- potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów – samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy, dąży do ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_U01)
- posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych (K_U02)
- potrafi wykorzystać różne ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i metodologiczne językoznawstwa, również w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03)
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U05)
- posiada umiejętność samodzielnego przygotowania różnych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych w języku polskim i węgierskim dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki hungarystycznej, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi informatycznych (K_U07)
- stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi (K_U11)
Kompetencje społeczne:
- potrafi samodzielnie, odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, przestrzega zasad etyki zawodowej (K_K03)
- ma nawyk systematycznego samodzielnego, śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_K06)
- docenia i dostrzega potrzebę tworzenia i zastosowania regulacji prawnych związanych z ochroną własności intelektualnych (K_K08)
Kryteria oceniania
Wymagany jest aktywny udział na zajęciach, prezentowanie etapów pisania pracy w postaci referatów, oraz referowania artykułów związanych z tematyką przygotowywanych prac.
Zaliczenie na podstawie opracowania części pracy na końcu semestru.
Literatura
Wybrane poradniki do pisania pracy dyplomowej, np.:
Eco, U. (2012). Hogyan írjunk szakdolgozatot? Budapest.
Fercsik, E. (2003). Dolgozatírás felsőfokon. Budapest: Krónika Nova Kiadó.
Gyurgyák, J. (2019). A tudományos írás alapjai. Budapest: Osiris.
Balázs, G., Zimányi, Á. (2007). Magyar nyelvhasználati szótár. Celldömölk: Pauz-Westermann Kiadó.
Grétsy, L., Kovalovszky, M. (szerk.). (1983). Nyelvművelő kézikönyv I-II. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Laczkó, K., Mártonfi. A. (2008). Helyesírási tanácsadó. Budapest: Osiris Kiadó.
Zimányi, Á. (2001). Nyelvhelyesség. Eger: EKF Líceum Kiadó.
A magyar helyesírás szabályai (2015). Budapest: Akadémiai Kiadó.
Eco, U. (2020). Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa.
Maćkiewicz, J. (2014). Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu. Warszawa: PWN.
Węglińska, M. (2010). Jak pisać pracę magisterską: poradnik dla studentów. Kraków: Impuls.
Zenderowski, R. (2015). Technika pisania prac magisterskich i licencjackich. Warszawa: CeDeWu.
Wybrane węgierskie artykuły językoznawcze zgodnie z tematyką seminarium oraz z zainteresowaniem studentów. Artykuły te mają służyć jako pomoc do przygotowywania prac magisterskich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: