Współczesne badania w językoznawstwie linia węgierska 3320-ZMW12K-J
Uczestnicy zapoznają się z wybranym z zaproponowanej przez prowadzącego listy artykułem, rozdziałem itp. i na jego podstawie przedstawiają na zajęciach prezentację/odczyt, po czym wszyscy uczestniczą w dyskusji na poruszony temat.
Uczestnicy mogą także sami proponować artykuły do omówienia, np. takie znajdujące się w zakresie ich zainteresowań związanych z pisaniem pracy magisterskiej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Po ukończeniu kursu student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01)
- ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach zachodzących w obszarach języka, zna terminologię używaną w jego opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad językiem i kierunkach badań w językoznawstwie (K_W02)
- zna w zaawansowanym stopniu gramatykę, stylistykę, historię języka kierunkowego - węgierskiego, jego złożoność i historyczną zmienność jego znaczeń (K_W07)
- ma wiedzę o projektowaniu, metodologii, pragmatyce i prezentacji badań naukowych zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W11)
Umiejętności:
- potrafi wykorzystać różne ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i metodologiczne językoznawstwa, również w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03)
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U05)
- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu hungarystyki w języku polskim i węgierskim, współdziałać z nimi w popularyzacji wiedzy o wytworach kultury, literatury, zjawiskach historycznych (K_U06)
- Stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi (K_U11)
Kompetencje społeczne:
- jest gotów do uczestniczenia w kulturze studiowanego regionu (Węgier), korzystając z różnych mediów i form, potrafi inspirować inne osoby i organizować odpowiednie przedsięwzięcia, działać w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym (K_K05)
- ma nawyk systematycznego samodzielnego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_K06)
- docenia i dostrzega potrzebę tworzenia i zastosowania regulacji prawnych związanych z ochroną własności intelektualnych (K_08)
Kryteria oceniania
Bieżąca ocena przygotowania do zajęć, ocena przygotowanych referatów i uczestniczenia w dyskusji.
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywnego udziału.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Poniższy spis zawiera przykładowe podręczniki i monografie prezentujące kierunki i metody współczesnego językoznawstwa. Na zajęciach analizowane będą wybrane teksty (także spoza poniższej listy), np. najnowsze artykuły z węgierskich czasopism językoznawczych takich jak "Magyar Nyelvőr" czy "Nyelvtudományi Közlemények".
Apresjan J.: Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej, Warszawa 1974.
Apresjan J.: Semantyka leksykalna, Wrocław 1980.
Artowicz E.: Morfosyntaktyczny model języka w dawnych gramatykach węgierskich, Warszawa 2003.
Arystoteles: Topiki. O dowodach sofistycznych, Warszawa 1978.
Bogusławski A., Drzazgowska E.: Język w refleksji teoretycznej. Przekroje historyczne, Warszawa 2016 (wybrane rozdziały).
Eco U.: Nieobecna struktura. Warszawa 1996.
Heinz A.: Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.
Hocket Ch. F.: Kurs językoznawstwa współczesnego, Warszawa 1968.
Humboldt W. von: O myśli i mowie. Warszawa 2002.
Ivić M.: Kierunki w lingwistyce, Warszawa 1975.
Levi-Strauss C.: Antropologia strukturalna, Warszawa 1970.
Levi-Strauss C.: Spojrzenie z oddali, Warszawa 1993.
Nowak T.: Język w świetle odkryć nauk, Kraków 2011.
Sapir E.: Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978.
Saussure F. de: Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2002.
Saussure F. de: Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004.
Schaff A.: Szkice o strukturalizmie, Warszawa 1983.
Whorf B. L.: Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 1982.
Wierzbicka A.: Dociekania semantyczne, Wrocław 1969.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: