Praktyczna nauka języka fińskiego IV - odmiany języka 3320-ZLF78-PF4O
Na zajęciach omawia się badania nad odmianami języka fińskiego, poznaje się główne cechy dialektów i różne odmiany języka mówionego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student rozumie różne warianty mówione języka fińskiego i umie rozróżniać główne dialekty języka fińskiego.
Student
- ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz gramatyki, stylistyki, historii języka kierunkowego/fińskiego (J) (K_W02)
- ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów / także w języku fińskim (L) (K_W08)
- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego (K_W10)
- potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U04)
- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu fennistyki w języku polskim i fińskim (K_U07)
- posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i fińskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U08)
- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i fińskim z zakresu problematyki fennistycznej i problemów z nią związanych (K_U09)
- posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka fińskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym – (po I roku A2, po II - A2+, III-B2) po IV roku - poziom C1. Potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, napisać tekst w podstawowych stylach funkcjonalnych (w tym styl urzędowy), i gatunkach (list, sprawozdanie, esej), zna podstawowe języki specjalistyczne (ze szczególnym uwzględnieniem terminologii z prawnej i prawniczej, języka biznesu i administracji publicznej). Potrafi konstruować różne rodzaje tekstu zgodnie z regułami pragmatyki komunikacji językowej (K_U10)
- jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka fińskiego rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (J) (K_K01)
- ma nawyk samodzielnego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze, kulturze Finlandii, ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego (L) (K_K02)
- jest gotów do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku fińskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie testów w trakcie semestru.
Literatura
Kettunen, Lauri 1999: Suomen murteet. Murrekartasto. SKS.
Lehikoinen, Laila 2005: Suomea ennen ja nyt. Suomen kielen kehitys ja vaihtelu. Finn Lectura.
Lehtinen, Tapani 2007: Kielen vuosituhannet. Suomen kielen kehitys kantauralista varhaissuomeen. Tietolipas 215. SKS.
Paunonen, Heikki & Rintala, Päivi (toim.) 1984: Nykysuomen rakenne ja kehitys. Tietolipas 95. SKS.
Rapola, Martti 1990: Johdatus suomen murteisiin. SKS.
Ruoppila, Veikko & Soutkari, Pentti (toim.) 1968: Suomalainen murrelukemisto. SKS.
Tervonen, Riikka & Virtanen, Mikko T. 2008: Matkalle maakuntiin. Suomi–
murre–suomi. Gummerus.
Virtaranta, Pertti & Yli-Paavola, Jaakko (toim.) 1980: Suomen murteet. SKS.
Wiik, Kalevi 2004: Suomen murteet. Kvantitatiivinen tutkimus. SKS.
Virittäjä. Kotikielen seuran aikakauslehti.
Suomen murteiden sanakirja: kaino.kotus.fi/sms/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: