Praktyczna nauka języka fińskiego III 3320-LF52C-PF3
Na zajęciach z praktycznej nauki języka fińskiego studenci III roku rozwijają swoje kompetencje językowe za pomocą wielostronnych ćwiczeń (pisanie, rozumienie ze słuchu, czytanie, wypowiedzi ustne i konwersacyjne). Ponadto studenci poszerzają swoją wiedzę na temat fińskiego słowotwórstwa i frazeologii.
Łączny nakład pracy studenta: 660 godzin
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest osiągnięcie przez studenta znajomości języka fińskiego na poziomie B2+. Po ukończeniu zajęć student czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty z różnych dziedzin i potrafi zreferować ich podstawową treść. Potrafi pisać zrozumiałe, a zarazem szczegółowe teksty, o charakterze zarówno formalnym, jak i nieformalnym. Rozpoznaje elementy słowotwórcze, potrafi wskazać w tekście konkretne frazy i złożenia słowotwórcze i rozumie ich znaczenie. Umie wypowiadać się w sposób płynny i zrozumiały. Rozumie potoczny język fiński w różnych zastosowaniach i potrafi uczestniczyć w rozmowie z rodzimym użytkownikiem języka fińskiego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę po każdym semestrze.
Egzamin na koniec roku.
Literatura
Berg, Maarit & Silfverberg, Leena: Kato hei – puhekielen alkeet. Finn Lectura, 1997.
Bessonoff, Salli-Marja & Hämäläinen, Eila: Kielitaitoa kirjoittamalla. Kirjoitusharjoituksia suomea toisena ja vieraana kielenä opiskeleville. - Helsingin yliopisto, suomen kielen laitos, 2002.
Brown, Anneli & Lepäsmaa, Anna-liisa & Silfverberg, Leena: Miten sanoja johdetaan. Finn Lectura 2008.
Eichhorn, Maila & Lehtimaja, Inkeri & Voipio, Sanna: Tekstitulkki. Lukemisto ja tehtäväkokoelma suomi toisena ja vieraana kielenä -opetukseen. Laatusana & Kesälukioseura, 2001.
Eronen, Riitta: Uudissanat rötösherrasta salarakkaaseen. Otava 2007.
Hakulinen, Auli (toim.): Suomalaisen keskustelun keinoja I. Helsingin yliopiston suomen kielen laitos, 1989.
Hakulinen, Auli (toim.): Suomalaisen keskustelun keinoja II. Helsingin yliopiston suomen kielen laitos, 1996.
Hart, Susanna: Suomea paremmin. Finn Lectura, 2007.
Hart, Susanna: Tarinoita Suomesta. Finn Lectura, 2009.
Kangasniemi, Heikki: Suomen kielen sanastoharjoituksia. Tammi 2006.
Kari, Erkki: Naulan kantaan. Nykysuomen idiomisankirja. Otava 1993.
Kielikello-lehden sanastoartikkeleja.
Kielitoimiston sanakirja (2006), osat 1–3. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 140. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus.
Kuparinen, Kristiina & Tapaninen, Terhi: Hyvin kuuluu. Otava, 2009.
Lappalainen, Hanna & Raevaara, Liisa: Kieli kioskilla. Tutkimuksia kioskiasioinnin rutiineista. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2009.
Lepäsmaa, Anna-Liisa, Anneli Lieko, Leena SilfverbergÖ Miten sanoja johdetaan. Suomen kielen johto-oppia. Finn Lectura 1996.
Lumme, Heli 2002: Lue ja opi suomeksi 2. – Tietosanoma 2002.
Muikku-Werner, Pirkko & Jantunen, Harri & Jarmo-Kokko Ossi: Suurella sydämellä ihan sikana. Suomen kielen kuvaileva fraasisanakirja. Gummerus 2008.
Nuutinen, Olli & Tiisala, Seija: Sano minun sanoneen. Sanna mina ord. WSOY 1986.
Saunela, Marja-Liisa: Harjoitus tekee mestarin 3. Art House 2008.
Sorjonen, Marja-Leena & Raevaara, Liisa: Arjen asiointia. Keskusteluja Kelan tiskin äärellä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: