Praktyczna nauka języka fińskiego IV - analiza i pisanie tekstów 3320-ZLF78-PF4A
W trakcie zajęć studenci pogłębiają znajomość języka fińskiego za pomocą pisania i czytania różnorodnych tekstów fińskojęzycznych, przede wszystkim tekstów naukowych oraz różnych tekstów z zakresu polityki i społeczeństwa. Pisanie m.in. formalnego e-maila, planu badawczego i streszczenia artykułu naukowego. Ćwiczenia z zakresu wyrazów bliskoznacznych.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student rozumie dłuższe i bardziej skomplikowane teksty o różnorodnej tematyce i potrafi je czytać w krytyczny sposób oraz
potrafi pisać spójne i logiczne teksty związane ze studiami wyższymi.
Student
- ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz gramatyki, stylistyki, historii języka kierunkowego/fińskiego (J) (K_W02)
- ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów / także w języku fińskim (L) (K_W08)
- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego (K_W10)
- potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U04)
- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu fennistyki w języku polskim i fińskim (K_U07)
- posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i fińskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U08)
- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i fińskim z zakresu problematyki fennistycznej i problemów z nią związanych (K_U09)
- posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka fińskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym – (po I roku A2, po II - A2+, III-B2) po IV roku - poziom C1. Potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, napisać tekst w podstawowych stylach funkcjonalnych (w tym styl urzędowy), i gatunkach (list, sprawozdanie, esej), zna podstawowe języki specjalistyczne (ze szczególnym uwzględnieniem terminologii z prawnej i prawniczej, języka biznesu i administracji publicznej). Potrafi konstruować różne rodzaje tekstu zgodnie z regułami pragmatyki komunikacji językowej (K_U10)
- jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka fińskiego rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (J) (K_K01)
- ma nawyk samodzielnego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze, kulturze Finlandii, ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego (L) (K_K02)
- jest gotów do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku fińskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie testów i prac pisemnych.
Literatura
Hirsjärvi, Sirkka – Remes, Pirkko – Sajavaara, Paula: Tutki ja kirjoita. Tammi oppimateriaalit 2008.
Kielikello. Kielenhuollon tiedotuslehti. Kotimaisten kielten keskus.
Saunela, Marja-Liisa: Harjoitus tekee mestarin 3. Art House 2008.
Virittäjä. Kotikielen seuran aikakauslehti.
http://kielijelppi.virtamieli.fi/kirjoitusviestinta
www.tieteessatapahtuu.fi/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: