Współczesne badania w językoznawstwie linia węgierska 3320-LMW12K-J
Nauka o języku jako nauka o systemie znakowym (semiotyka – nauka o systemach znakowych, „pejzaż semiotyczny” Umberto Eco).
Filozofia języka Ludwiga Wittgensteina. Język jako gra.
Kognitywizm - założenia: język jako organizacja wiedzy i narzędzie poznania. Odwzorowanie rzeczywistości w języku (różne języki różne światy, koncepcja pól semantycznych, leksykalnych i asocjacyjnych).
Bronisława Malinowskiego pragmatyczna koncepcja badań nad językiem.
Koncepcja idei wrodzonych Chomsky'ego jako podłoże idei kognitywizmu.
Metodologia badań kognitywistycznych, problematyka badań językoznawstwa kognitywistycznego (koncepcja znaczenia, kategoryzacja, definicje kognitywne).
Teoria metafory.
Manipulacja językowa, język polityki i propagandy.
Język w zachowaniach społecznych.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01)
- ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach zachodzących w obszarach języka, zna terminologię używaną w jego opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad językiem i kierunkach badań w językoznawstwie (K_W02)
Umiejętności:
- potrafi wykorzystać różne ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i metodologiczne językoznawstwa, również w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03)
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U05)
Kompetencje społeczne:
- ma nawyk systematycznego samodzielnego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_K06)
Kryteria oceniania
Bieżąca ocena przygotowania do zajęć, ocena przygotowanych referatów i uczestniczenia w dyskusji.
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i aktywnego udziału.
Literatura
Uwaga:
Spis zawiera podstawowe podręczniki i monografie prezentujące kierunki i metody współczesnego językoznawstwa. Na zajęciach analizowane będą wybrane teksty (także spoza poniższej listy).
Bartmiński J.: Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2007.
Bogusławski A., Drzazgowska E.: Język w refleksji teoretycznej. Przekroje historyczne, Warszawa 2016 (wybrane rozdziały).
Chomsky N.: O naturze i języku, Poznań 2005.
Eco U.: Nieobecna struktura, Warszawa 1996.
Grzegorczykowa R.: Świat widziany poprzez słowa, Warszawa 2015.
Heinz A.: Dzieje językoznawstwa w zarysie. Warszawa 1978.
Hocket Ch. F.: Kurs językoznawstwa współczesnego. Warszawa 1968.
Humboldt W. von: O myśli i mowie. Warszawa 2002.
Ivić M.: kierunki w lingwistyce, Warszawa 1975.
Kleiber G.: Semantyka prototypu, Kraków 2003.
Levi-Strauss C.: Spojrzenie z oddali, Warszawa 1993.
Malinowski B.: Ogrody koralowe i ich magia. Dzieła 5, Warszawa 1987.
Malinowski B.: jednostka, społeczność kultura. Dzieła 8, Warszawa 2000.
Sapir E.: Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978.
Saussure F. de: Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2002.
Saussure F. de: Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004.
Taylor J. R..: Kategoryzacja w języku, Kraków 2001.
Taylor J. R.: Gramatyka kognitywna, Kraków 2007.
Whorf B. L.: Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 1982.
Wierzbicka A.: Dociekania semantyczne, Wrocław 1969.
Wierzbicka A.: Język – umysł – kultura, Warszawa 1999.
Wierzbicka A.: Semantyka, Lublin 2006.
Wittgenstein L.: Tractatus logico-philosophicus, Warszawa 1970.
Wittgenstein L.: Dociekania filozoficzne, Warszawa 1972.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Narzędzia wykorzystywane przy prowadzeniu zajęć oraz egzaminów i zaliczeń: Zoom Meeting |
W cyklu 2024L:
Narzędzia wykorzystywane przy prowadzeniu zajęć oraz egzaminów i zaliczeń: Zoom Meeting |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: