Myśl portugalska w literaturze i sztuce 3305-MPLS-31
Kurs ma na celu zapoznanie studenta z najważniejszymi myślicielami, prądami oraz tendencjami w portugalskiej myśli filozoficznej. Podczas zajęć poruszone zostaną tematy związane z mesjanizmami portugalskimi (sebastianizm, Piąte Imperium), filozofia saudade i saudosismo, a także wybrane zagadnienia filozoficzne związane ze współczesną (i nie tylko) Portugalią, jej kulturą, literaturą oraz sztuką.
Interdyscyplinarne podejście do tematów omawianych na zajęciach ma zachęcić uczestników do rozwijania własnego warsztatu badawczego oraz stworzyć przestrzeń do dyskusji i wymiany myśli w poruszanym obszarze.
Duży nacisk na żródła internetowe, m. in RTP Ensina.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Historia Portugalii II cz. 2
Literatura portugalska I wykład
Literatura portugalska II wykład
Założenia (lista przedmiotów)
Historia Portugalii II cz. 2
Literatura portugalska I wykład
Literatura portugalska II wykład
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W04 miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W05 zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka kierunkowego (portugalski)
K_W06 fenomeny z zakresu historii, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego
K_W07 podstawowe tendencje rozwoju myśli portugalskiej i brazylijskiej
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01 z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
K_U02 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U05 rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K02 podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności
K_K08 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów
Kryteria oceniania
Studenci są zobligowani do obecności na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności), do lektury tekstów i aktywnego udziału w dyskusji (60% oceny końcowej):
50% - 59% - 3
55% - 59% - 3+
60% – 69%- 4
70% - 79% - 4+
85% - 89% - 5
90% - 100%- 5!
Ponadto, w trakcie zajęć przedstawią referat (prez. Power point) na zadany temat (40% oceny końcowej).
Spełnienie powyższych kryteriów zwalnia z ustnego egzaminu końcowego.
UWAGA: Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Praktyki zawodowe
-
Literatura
AA.VV (2006) “Portugal como Problema”, org. Pedro Calafate. Lisboa: Público: Fundação Luso-Americana.
AA.VV (2004) "História do Pensamento Português" dir. Pedro Calafate, Lisboa: Caminho.
BOTELHO, Afonso (1990) "Da Saudade ao Saudosismo". Lisboa: Bertrand.
NÁTARIO, Maria Celeste (2010) "Itinerários do Pensamento Filosófico Português", Sintra: Zéfiro.
SILVA, Agostinho, da (1988) ”Dispersos", Lisboa:Instituto de Cultura e Língua Portuguesa Ministério da Educação.
SÉRGIO, António (1976) “ Ensaios". 2.ª ed.,Tomo I. Lisboa: Livraria Sá da Costa Editora.
LOURENÇO, Eduardo (1992) “O Labirinto da Saudade. Psicanálise
Mítica do Destino Português". Lisboa: Dom Quixote.
Wybrane artykuły, monografie oraz inne dzieła dotyczące omawianego obszaru tematycznego.
Inne publikacje, dostosowane do zainteresowań słuchaczy, w tym materiały wideo lub nagrania.
Szczegółowy spis lektur oraz program zostanie podany na pierwszych zajęciach.
W cyklu 2023Z:
Indywidualny kanon studenta. |
W cyklu 2024Z:
Indywidualny kanon studenta. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: