Językoznawstwo hiszpańskie II 3305-JH2-1U
Przebieg zajęć będzie zorganizowany w następujący sposób:
Zajęcia rozpoczną się od wstępnego przygotowania (w ramach pracy własnej), obejmującego krótką lekturę dotyczącą poruszanego tematu. Lektura ta będzie omawiana podczas pierwszej części zajęć stacjonarnych, gdzie prowadzący przedstawi materiał i zachęci do aktywnego udziału studentów. Druga część zajęć stacjonarnych będzie poświęcona praktycznym działaniom związanym bezpośrednio z omawianym tematem.
ZAGADNIENIA TEORETYCZNE:
1. Tekst
2. Kryteria tekstowości
3. Jednostki analizy tekstu
4. Wymiary logiczne, denotacyjne i enuncjacyjne tekstu
5. Typologia tekstów
ZAGADNIENIA PRAKTYCZNE:
• Analiza współczesnych tekstów w języku hiszpańskim
• Analiza i identyfikacja odmian funkcjonalnych i typologii tekstów
• Analiza semantyczna, syntaktyczna i pragmatyczna tekstów
• Analiza normatywnego i niestandardowego użycia języka w tekstach.
• Prezentacja ustna — studenci przeprowadzą prezentację ustną na temat zagadnienia teoretycznego, zastosowanego do konkretnego przykładu wybranego przez nich.
Zarówno teoretyczna, jak i praktyczna część przedmiotu mają na celu dostarczenie studentom podstawowych narzędzi do analizy tekstu i dyskursu, a także umożliwienie im zdobycia teoretyczno-praktycznej i zaawansowanej wiedzy na temat normy i najbardziej typowych odchyleń w języku hiszpańskim. Ponadto, zajęcia pozwolą studentom:
• poznać i wykorzystać narzędzia pracy w lingwistyce opisowej, stosowanej i tekstu;
• zrozumieć zróżnicowanie społeczne, geograficzne i stylistyczne języka hiszpańskiego;
• stosować zdobyte umiejętności do rozwiązywania problemów związanych z językiem hiszpańskim oraz przeprowadzać analizy i komentarze lingwistyczne z perspektywy zarówno diachronicznej, jak i współczesnej oraz porównawczej;
• zrozumieć różnorodność i bogactwo lingwistyczne Hiszpanii i innych krajów hiszpańskojęzycznych.
To podejście łączy naukę teoretyczną z praktycznym zastosowaniem, co pozwala na głębsze zrozumienie i skuteczne opanowanie poruszanych tematów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Po ukończeniu kursu student:
• zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiów iberystycznych, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu językoznawstwa hiszpańskiego (S1K_W01, S2K_W01);
• zna i rozumie powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (S1K_W02, S2K_W02);
• zna i rozumie zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu językoznawstwa z innymi dyskursami humanistycznymi (S1K_W04/S2K_W04);
• zna i rozumie terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa, właściwych dla studiów iberystycznych (S1K_W05, S2K_W05);
• zna i rozumie współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary językoznawstwa, także z perspektywy hiszpańskiego obszaru językowego (S1K_W06, S2K_W06).
UMIEJĘTNOŚCI:
Po ukończeniu kursu student:
• potrafi wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu językoznawstwa hiszpańskiego (S1K_U01, S2K_U01);
• potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie językoznawstwa, a także poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową jako nauczyciel lub badacz w dziedzinie językoznawstwa hiszpańskiego (S1K_U02, S2K_U02);
• potrafi wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem fachowej terminologii z zakresu językoznawstwa (S1K_U03, S2K_U03);
• potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim lub hiszpańskim w zakresie językoznawstwa hiszpańskiego (S1K_U06, S2K_U06).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Po ukończeniu kursu student:
• jest gotów do współdziałania w grupie, pełniąc w niej różne role wynikające ze specyfiki prowadzenia badań językoznawczych z zakresu języka hiszpańskiego (S1K_K01, S2 K_K01);
• jest gotów do rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, w szczególności pracy nauczyciela lub badacza w dziedzinie językoznawstwa hiszpańskiego (S1K_K02, S2 K_K02).
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
• Wynik egzaminu (70% oceny)
• Ocena z prezentacji ustnych (20% oceny)
• Obecność i aktywność na zajęciach (10% oceny)
Skala ocen:
5 = 90% - 100% (bardzo dobry)
4+ = 84% - 89% (dobry plus)
4 = 77% - 83% (dobry)
3+ = 70% - 76% (dostateczny plus)
3 = 60% - 69% (dostateczny)
Dopuszcza się 2 nieobecności w ciągu semestru.
Literatura
BIBLIOGRAFIA PODSTAWOWA (wybrane fragmenty):
• De Beaugrande, R.A. y Dressler, W.U. (1997). Introducción a la lingüística del texto. Barcelona: Ariel.
• Gutiérrez-Rexach, J. (ed.) (2016). Enciclopedia de lingüística hispánica (vol. 1). Londres: Routledge.
• Lyons, J. (1997). Semántica lingüística: una introducción. Barcelona: Paidós.
• Simone, R. (2001). Fundamentos de lingüística. (2ª ed.). Madrid: Ariel.
• Yule, G. (2008). El lenguaje. (3ª ed.). Madrid: Akal.
BIBLIOGRAFIA UZUPEŁNIAJĄCA:
• Bosque, I. y Demonte, V. (dirs.) (1999). Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.
• Bosque, I. y Gutiérrez-Rexach, J. (2009). Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.
• Briz, A. (2010). El español coloquial: situación y uso. Madrid: Arco.
• Ferrari, A. (2014). Linguistica del testo: principi, fenomeni, strutture. Roma: Carocci.
• García Mouton, P. (2020). Lenguas y dialectos de España. (10ª ed.). Madrid: Arco.
• Real Academia Española (2009). Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: