Fonetyka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim 3305-FPB-11
Zakres tematów:
1. Fonologia - badanie dźwięków o funkcji komunikatywnej.
2. Jednostki analizy fonologicznej. Fonemy.
3. Analiza fonematyczna, fonacja i aparat mowy.
4. Opis i transkrypcja fonetyczna i fonologiczna. Klasyfikacja dżwięków według brazylijskiej nomenklatury gramatycznej.
5. Klasyfikacja spółgłosek. Fonemy spółgłoskowe języka portugalskiego. Samogłoski kardynalne, kryteria klasyfikacji samogłosek, fonemy samogłoskowe języka portugalskiego.
6. Różnice między nazalizacją a nosowością.
7. Metaplazmy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- podstawową terminologię językoznawstwa, jej źródła, oraz zastosowania na poziomie zaawansowanym po polsku i w wariancie brazylijskim języka portugalskiego
- metodologię badań w językoznawstwie
- zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i
interpretacji różnych rejestrów i stylów funkcjonalnych języka portugalskiego w wariancie brazylijskim na poziomie zaawansowanym
- wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie procesów językowych kulturowych i historycznych związanych z Brazylią
Umiejętności: absolwent potrafi
- z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje
- stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w językoznawstwie
- posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w
typowych sytuacjach profesjonalnych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- uczenia się przez całe życie
- podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego w wariancie brazylijskim, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności
Kryteria oceniania
1. obecność (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze);
2. aktywność;
3. test końcowy (próg zaliczeniowy 70%).
Skala ocen:
70-75% 3 dostateczny
76-81% 3+ dostateczny +
82-87% 4 dobry
88-93% 4+ dobry+
94-99% 5 bardzo dobry
99-100% 5! bardzo dobry !
Literatura
Silva, A., Língua Portuguesa I: Fonética e Fonologia.
Castilho, Ataliba T. de. Nova Gramática do Português Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2010.
Castilho, Ataliba T. de. Pequena Gramática do Português Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2012.
Sacconi, Luiz Antonio. Nossa gramática completa Sacconi: teoria e prática. São Paulo: Nova Geração, 2011.
Ribeiro, M.P., Gramática aplicada da Língua Portuguesa.
Espada, F., Manual de fonética.
Lima, E.E.O.F. e Iunes, S.A., Falar... Ler... Escrever...Português - um curso para estrangeiros.
Dodatkowe materiały:
Castro, Y.P., A influência das línguas africanas no português brasileiro.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: