Gramatyka opisowa języka francuskiego IIp 3304-1DP2O-GO
1. Terminologia gramatyczna
2.Części mowy i części zdania
3. Rzeczownik: rozpoznawanie, słowotwórstwo (w tym tworzenie rzeczowników żeńskich), fleksja, role składniowe
4. Determinants: typologia (podstawy), determinants współwystępujące, pomijanie determinants
5. Zaimki (klasy i role składniowe)
6. Przymiotnik: rozpoznawanie, słowotwórstwo (w tym tworzenie przymiotników żeńskich), fleksja, role składniowe
7. Czasownik: podstawy fleksji (odwołanie do PNJF) – role czasów, wstęp do omawiania trybów
8.Przysłówek : typologia form, role semantyczne
9. Przyimki i spójniki jako elementy relacji
W cyklu 2023Z:
1. Morfologia i składnia jako działy językoznawstwa. 2. Części mowy i zasady klasyfikacji. 3. Słowotwórstwo jako jeden ze sposobów wzbogacania słownictwa. 4. Syntagma nominalna i jej miejsce w strukturze zdania, funkcje składniowe syntagmy nominalnej. 5. Rzeczownik i cechujące go kategorie gramatyczne. 6. Opis rzeczowników z punktu widzenia łączliwości jednostek w zdaniu: matryca cech leksykalnych. 7. Zasady formalnej analizy syntagmy nominalnej inspirowane gramatyka generatywno-transformacyjną. 8. Analiza determinantów. 9. Przymiotnik i jego kategorie gramatyczne. 10. Klasy przymiotników. 11. Funkcje syntagmy przymiotnikowej w zdaniu. 12. Zaimki, ich klasy i cechy morfologiczno-składniowe. 13. Analiza syntagmy nominalnej w formie drzewka derywacyjnego. 14. Zaimki - klasy, kategorie, składnia. |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
1) ma usystematyzowaną wiedzę morfosyntaktyczną w zakresie języka francuskiego (K_W10)
2) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego (K_U03)
3) umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02)
Kryteria oceniania
Aktywny i systematyczny udział w zajęciach, dwa sprawdziany w ciągu semestru. Dopuszczalne są tylko dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1.Bogacki Krzysztof, 1999, Grammaire descriptive du français. Morphologie et dérivation, Białystok, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku;
3.Dąmbska-Prokop Urszula., 1993, Introduction à la grammaire nouvelle du français, Kraków, Viridis.
4. Dubois Jean, Lagane René, 1973, La nouvelle grammaire du français, Paris Larousse.
6. Eluerd R. 2002, 2008, Grammaire descriptive du français, Paris,
Armand Colin.
7. Kieliszczyk Anna, Pilecka Ewa, 2001.Exercices de grammaire descriptive du français contemporain, Warszawa, Instytut Romanistyki.
8.Łozińska Maria, 1980, Gramatyka języka francuskiego, Warszawa, Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne.
9.Piron Sophie, 2013, Grammaire, mise à niveau, Bruxelles, De Boeck & Duculot.
10. Riegel Martin, Pellat Jean-Christphe, Rioul René, 1994. Grammaire méthodique du français, Paris, PUF.
W cyklu 2023Z:
1.Bogacki Krzysztof, 1999, Grammaire descriptive du français. Morphologie et dérivation, Białystok, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku; 3.Dąmbska-Prokop Urszula., 1993, Introduction à la grammaire nouvelle du français, Kraków, Viridis. 4. Dubois Jean, Lagane René, 1973, La nouvelle grammaire du français, Paris Larousse. 6. Eluerd R. 2002, 2008, Grammaire descriptive du français, Paris, Armand Colin. 7. Kieliszczyk Anna, Pilecka Ewa, 2001.Exercices de grammaire descriptive du français contemporain, Warszawa, Instytut Romanistyki. 8.Łozińska Maria, 1980, Gramatyka języka francuskiego, Warszawa, Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne. 9.Piron Sophie, 2013, Grammaire, mise à niveau, Bruxelles, De Boeck & Duculot. 10. Riegel Martin, Pellat Jean-Christphe, Rioul René, 1994. Grammaire méthodique du français, Paris, PUF. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Akceptowane są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: