Praktyczna nauka języka niemieckiego 3302-PN3-L
W ramach zajęć doskonalone i pogłębiane są sprawności i umiejętności osiągnięte na wcześniejszych latach studiów, w tym w szczególności czytanie i słuchanie tekstów ze zrozumieniem, umiejętność streszczania dłuższych tekstów oryginalnych, przeważnie prasowych z następujących obszarów tematycznych:
- polityka
- społeczeństwo
- gospodarka
- wiedza i nauka
- kultura
Rozwijana jest również umiejętność dyskusji z tezami zawartymi w tekstach, logiczna i poprawna językowo argumentacja, jak również prawidłowa budowa wypowiedzi zarówno ustnych, jak i pisemnych.
Integralną częścią zajęć jest gramatyka praktyczna obejmująca wybrane zagadnienia językowe, m.in.:
- Adjektivische und substantivische Deklination (Zusammenfassung und besondere Fälle)
- Präpositionen (insbesondere als Teile von Phraseologismen, wegen der Interferenz schwierige Fälle, Präpositionen bei Auflösung von Komposita, Präpositionen mit Genitiv/Dativ)
- Rektion des Verbs (III) (u.a. Verben mit mehreren Präpositionen), Substantivs (III) und Adjektivs (III)
- Konjunktiv II, Konjunktiv I
- Adverbialsätze (irreale Bedingungssätze, irreale Vergleichssätze, irreale Konsekutivsätze, Proportionalsätze, Temporalsätze, Modalsätze)
- (un)trennbar zusammengesetzte Verben
- Modalverben - objektiv und subjektiv gebraucht
- Zustands- und Vorgangspassiv
- Passivparaphrasen
- Nominalisierung
- Abweichungen von der üblichen Satzgliedstellung
- Satzkonstruktionen mit auβer dass, auβer wenn, es sei denn [, dass], geschweige denn; ganz zu schweigen von, gesetzt den Fall [, dass], je nachdem, kaum dass, lieber/besser ..., als dass, nur dass, vorausgesetzt [, dass]
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozwinął wszystkie cztery sprawności językowe, potrafi dokonać analizy i syntezy tekstów, głównie prasowych, ale także literackich oraz naukowych, posiada zdolność do poprowadzenia opiniotwórczego dyskursu o tematyce społecznej w szerokim tego pojęcia znaczeniu. Nabył także kompetencje do konstruowania prac dyplomowych i naukowych.
Absolwent zna i rozumie język krajów niemieckiego obszaru językowego i jego specyfikę oraz jest świadomy interferencji między językiem ojczystym i niemieckim (K_W03).
Absolwent jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01).
Absolwent potrafi posługiwać się językiem niemieckim zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne w języku polskim i języku niemieckim w zakresie historii, kultury, literatury, języka krajów niemieckiego obszaru językowego oraz z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki, glottodydaktyki i komparatystyki kulturowej i literackiej, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł. (K_U04).
Kryteria oceniania
Zaliczenie semestru letniego wymaga:
- obecności na zajęciach,
- aktywnego udziału w zajęciach,
- zaliczenia zadań pisemnych i ustnych realizowanych na zajęciach w trakcie trwania semestru oraz
- otrzymania pozytywnej oceny z egzaminu końcowego.
W semestrze student ma prawo do następującej liczby nieusprawiedliwionych nieobecności:
- lektor główny – 4 nieobecności,
- lektor uzupełniający – 2 nieobecności.
Aby podchodzić do egzaminu końcowego w drugim semestrze, należy uprzednio spełnić wszystkie wymagania trojga lektorów/lektorek prowadzących grupę.
Egzamin końcowy składa się z pięciu części:
1. Rozumienie ze słuchu
2. Rozumienie tekstu czytanego
3. Część pisemna
4. Część ustna
5. Część gramatyczna
Punktacja - egzamin końcowy
Poszczególne części po 40 punktów za każdą
(LV/HV/Gramatyka/Wypracowanie/Egzamin ustny)
Czytanie ze zrozumieniem, słuchanie ze zrozumieniem oraz gramatyka liczą się jako jedna zintegrowana część egzaminu końcowego, zatem możliwe jest uzyskanie maksymalnie 120 punktów z tej części.
Za wypracowanie i egzamin ustny można uzyskać odpowiednio po maksymalnie 40 punktów.
Punktacja za egzamin końcowy ogółem
120-135 - 3
136-151 - 3,5
152-167 - 4
168-183 - 4,5
184-200 - 5
Ocena końcowa jest wyliczana na podstawie sumy punktów z poszczególnych części.
Dla uzyskania oceny pozytywnej z egzaminy wymagane jest osiągnięcie przynajmniej 60 % maksymalnej liczby punktów możliwej do uzyskania w każdej z trzech części egzaminu (1. LV + HV + gramatyka [traktowane łącznie], 2. wypracowanie, 3. egzamin ustny).
---
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.
Literatura
- Sicher! C1, Hueber Verlag
- Sicher in Alltag und Beruf! C1.2, Hueber Verlag
- Erkundungen Sprachniveau C1, Schubert Verlag
- Sicher! Übungsgrammatik B1+/C1 Niveau. Hueber Verlag
- Materiały prasowe, radiowe i telewizyjne
- Materiały własne prowadzących
- Różne rodzaje słowników
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: