Praktyczna nauka języka niemieckiego 3302-PN2-L
Zajęcia mają charakter ogólny i służą wyuczeniu i wyćwiczeniu umiejętności ustnego i pisemnego komunikowania się w obrębie różnych obszarów tematycznych z życia osobistego i zawodowego, do których należą m. in.: tematy społeczne, polityczne, gospodarcze i kulturalne.
Materiał gramatyczny obejmuje m. in.:
- Modalverben - objektiv und subjektiv
- Modalverben und ihre Alternativen, und modifizierende Verben
- irreale Folgesätze
- es als obligatorisches und nicht-obligatorisches Satzelement
- Redewiedergabe mit nach, laut, zufolge und wie
- indirekte Rede
- zweiteilige konzessive und restriktive Konnektoren
- Adjektivische und substantivische Deklination
- Präpositionen, Rektion des Verbs (II), Substantivs (II) und Adjektivs (II)
- Vorgangspassiv und Zustandspassiv
- Passivparaphrasen I
- zusammengesetzte Verben (einschließlich Verben mit 2 Vorsilben)
- Satzkonstruktionen mit [an]statt dass, folglichsomit, immerhin, insoferninsoweit ..., als, ob ... oder (konzessiv), ohne dass (temporal, negativ-konsekutiv,negativ-kausal), so Adj.Adv. (konzessiv), sobald, sofern, solange, soviel, soweit, sowie, um so ..., als, wannwasusw. [...] immer (konzessiv), wenn ... auch (konditional-konzessiv), zumal [da]
Integralną częścią zajęć jest także fonetyka korektywna.
Zajęcia prowadzone są w języku niemieckim.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
- potrafi zrozumieć dłuższe i trudniejsze wypowiedzi w zakresie znanych mu tematów,
- rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących,
- potrafi czytać ze zrozumieniem artykuły, także polemiczne, dotyczące współczesnego świata,
- rozumie też treści wyrażane pośrednio,
- potrafi brać czynny udział w dyskusjach na omawiane tematy,
- jest w stanie pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na tematy związane z omawianą na zajęciach problematyką, zachowując
odpowiednią strukturę tekstu, posługując się logiczną argumentacją i przyswojoną leksyką,
- umie streścić bez rażących błędów tezy zawarte w tekście lub filmie i napisać rozprawkę lub wypracowanie, przekazując informacje lub
rozważając argumenty za i przeciw, wykazując się znajomością podstawowych reguł gramatycznych,
- zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego,
- potrafi wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji.
Absolwent zna i rozumie język krajów niemieckiego obszaru językowego i jego specyfikę oraz jest świadomy interferencji między językiem
ojczystym i niemieckim (K_W03).
Absolwent jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji
określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01).
Kryteria oceniania
Zaliczenie semestru letniego wymaga:
- obecności na zajęciach,
- aktywnego udziału w zajęciach,
- zaliczenia zadań pisemnych i ustnych realizowanych na zajęciach w trakcie trwania semestru oraz
- otrzymania pozytywnej oceny z zaliczenia końcowego (pisemnego i ustnego).
Przeprowadzane jest zaliczenie w formie pisemnej, składające się z LV, HV, części gramatyczno-leksykalnej (90 min) i wypracowania (90 min).
Oprócz tego po każdym dziale odbywa się test gramatyczno-leksykalny na ocenę (próg zaliczenia 65%) oraz w trakcie semestru pisane są 3 wypracowania (2 u lektorki głównej, jedno u uzupełniającej), z których przynajmniej dwa należy napisać na ocenę pozytywną.
Część zaliczenia stanowi również odpowiedź ustna (rozmowa na tematy omawiane wcześniej na zajęciach).
W semestrze student ma prawo do następującej liczby nieusprawiedliwionych nieobecności:
- lektor główny – 3 nieobecności,
- lektor uzupełniający – 2 nieobecności.
---
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.
Literatura
- Sicher aktuell! B2, Hueber Verlag
- Sicher in Alltag und Beruf C1, Hueber Verlag
- Erkundungen Sprachniveau C1, Schubert Verlag
- Sicher! Übungsgrammatik B1+/C1 Niveau. Hueber Verlag
- Grammatik Aktiv. Deutsch Als Fremdsprache. B2/C1. Verstehen, Üben, Sprechen Übungsgrammatik. Cornelsen 2024.
- Wielka gramatyka niemiecka. PONS. Poznań 2018.
- Dreyer, Hilke/Schmitt, Richard: Lehr-und Ubungsbuch der deutschen Grammatik aktuell: Neubearbeitung / Lehr- und Übungsbuch.
- Grammenou, Gaby: Hörtraining für die Mittelstufe, Karabatos 2004.
- Materiały prasowe, radiowe i telewizyjne
- Materiały własne prowadzących
- Różne rodzaje słowników
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: