Praktyczna nauka języka niemieckiego 3302-PN2-Z
Zajęcia mają charakter ogólny i służą wyuczeniu i wyćwiczeniu umiejętności ustnego i pisemnego komunikowania się w obrębie różnych obszarów tematycznych z życia osobistego i zawodowego, do których należą m. in.: tematy społeczne, polityczne, gospodarcze i kulturalne.
Materiał gramatyczny obejmuje m. in.:
- Modalverben - objektiv und subjektiv
- Modalverben und ihre Alternativen, und modifizierende Verben
- irreale Folgesätze
- es als obligatorisches und nicht-obligatorisches Satzelement
- Redewiedergabe mit nach, laut, zufolge und wie
- indirekte Rede
- zweiteilige konzessive und restriktive Konnektoren
- Adjektivische und substantivische Deklination
- Präpositionen, Rektion des Verbs (II), Substantivs (II) und Adjektivs (II)
- Vorgangspassiv und Zustandspassiv
- Passivparaphrasen I
- zusammengesetzte Verben (einschließlich Verben mit 2 Vorsilben)
- Satzkonstruktionen mit [an]statt dass, folglichsomit, immerhin, insoferninsoweit ..., als, ob ... oder (konzessiv), ohne dass (temporal, negativ-konsekutiv,negativ-kausal), so Adj.Adv. (konzessiv), sobald, sofern, solange, soviel, soweit, sowie, um so ..., als, wannwasusw. [...] immer (konzessiv), wenn ... auch (konditional-konzessiv), zumal [da]
Integralną częścią zajęć jest także fonetyka korektywna.
Zajęcia prowadzone są wyłącznie w języku niemieckim.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- potrafi posługiwać się językiem niemieckim na poziomie minimum B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
- potrafi zrozumieć dłuższe i trudniejsze wypowiedzi w zakresie znanych mu tematów,
- rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących,
- potrafi czytać ze zrozumieniem artykuły, także polemiczne, dotyczące współczesnego świata,
- samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (K_U07)
- rozumie też treści wyrażane pośrednio,
- potrafi brać czynny udział w dyskusjach na omawiane tematy,
- jest w stanie pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na tematy związane z omawianą na zajęciach problematyką, zachowując odpowiednią strukturę tekstu, posługując się logiczną argumentacją i przyswojoną leksyką,
- umie streścić bez rażących błędów tezy zawarte w tekście lub filmie i napisać rozprawkę lub wypracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw, wykazując się znajomością podstawowych reguł gramatycznych,
- wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji (K_U06)
Student zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia gramatyczne (K_W09)
- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W10).
Student jest gotów do:
- krytycznego oceniania posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K03)
- przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej (K_K04)
Kryteria oceniania
1. Podstawą zaliczenia semestru jest spełnienie wszystkich wymogów stawianych przez lektora głównego i lektorów uzupełniających danej grupy, w tym w szczególności
a) obecność na zajęciach
b) uzyskanie oceny pozytywnej za zadania pisemne i ustne, realizowane na zajęciach w trakcie trwania semestru
c) zaliczenie dwóch z trzech prac zaliczeniowych (samodzielnych wypowiedzi pisemnych), przeprowadzanych przez lektorów w trakcie trwania semestru. Lektor główny przeprowadza dwie z tych prac, lektor uzupełniający jedną.
2. Dla uznania modułu fonetyki korektywnej za zaliczony wymagane jest zaliczenie wszystkich prac kontrolnych przeprowadzanych w trakcie semestru oraz aktywny udział w ćwiczeniach.
3. Studenci, którzy nie otrzymali zaliczenia w pierwszym terminie z przyczyn innych niż brak wymaganej obecności na zajęciach, mają prawo przystąpienia do zaliczenia powtórnego w poprawkowej sesji semestru zimowego na zasadach określonych przez lektorów.
4. Lektorzy informują studentów o terminie prac zaliczeniowych mających wpływ na ocenę końcową z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
5. Próg zaliczenia pisemnych prac kontrolnych innych niż samodzielne wypowiedzi pisemne ustala się na 70%. Samodzielne wypowiedzi pisemne podlegają ocenie w kryterium treści, kompozycji i poprawności językowej.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.
Literatura
- Sicher! C1, Hueber Verlag
- Sicher in Alltag und Beruf! C1.1, Hueber Verlag
- Erkundungen Sprachniveau C1, Schubert Verlag
- Sicher! Übungsgrammatik B1+/C1 Niveau. Hueber Verlag
- Materiały prasowe, radiowe i telewizyjne
- Materiały własne prowadzących
- Różne rodzaje słowników
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: