Indygeniczny film i sztuki wizualne 3301-LA2252-1ST
Kurs ten stanowi kompleksowe wprowadzenie do współczesnych trendów w kinie i kulturach wizualnych rdzennych społeczności w Stanach Zjednoczonych, rozpoczynając od przeglądu historii rdzennych Amerykanów, ze szczególnym naciskiem na wydarzenia często marginalizowane w oficjalnych narracjach, a zarazem fundamentalne dla współczesnej tożsamości rdzennych ludów. W trakcie semestru studenci będą zgłębiać kluczowe zagadnienia z zakresu historii i kultury rdzennych społeczności, takie jak suwerenność, blood quantum (kryterium przynależności rasowej) oraz historia szkół z internatem, które posłużą jako ramy interpretacyjne dla wybranych filmów rdzennych społeczności. Analiza filmów i tekstów wizualnych zostanie osadzona w rdzennych metodologiach i tradycjach intelektualnych, umożliwiając kulturowo rezonujące interpretacje. Choć kino rdzennych społeczności często wykorzystuje konwencjonalne strategie języka filmowego, jednocześnie wprowadza specyficzne elementy kulturowe, które mają na celu zindygenizowanie tych zachodnich narzędzi. Kurs obejmie także filmy rdzennych społeczności z Kanady i Ameryki Południowej, rozszerzając zakres na rdzenną twórczość filmową z całego kontynentu amerykańskiego.
W sylabusie znajdą się np.:
Smoke Signals (1997), Madeinusa (2006), Atanarjuat: The Fast Runner (2001), Reservation Dogs (2021–), Reel Injun (2009), Angry Inuk (2016), Indian Horse (2017) and Beans (2020).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- w sposób pogłębiony specyfikę analizowania kina indygenicznego (K_W01)
- w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań nad indygenicznym kinem (K_W02)
- w sposób pogłębiony zasady projektowania badań nad indygenicznym kinem oraz stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych (K_W04)
- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W05)
Umiejętności
Studenci potrafią:
- posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu studiów nad indygenicznym kinem (K_U01)
- w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań nad kinem indygenicznym, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02)
- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania prezentacji dotyczącej tematyki z zakresu studiów nad kinem indygenicznym (K_U03)
- w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym i historycznym (K_U04)
- rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w studiach nad kinem indygenicznym (K_U05)
- samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej (K_U06)
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu (K_K02)
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce (K_K03)
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiów nad kinem indygenicznym (K_K04)
- dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych (K_K06)
Kształcenie językowe na poziomie C1.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- obecność (dopuszczalne są trzy nieobecności)
- aktywność na zajęciach
- zadanie pisemne (analiza wybranej sceny z filmu)
- test końcowy (test wyboru).
Literatura
Bordwell, David. Narration in the Fiction Film. The University of Wisconsin Press, 1985.
---. The Way Hollywood Tells It: Story and Style in Modern Movies. University of California Press, 2006.
Bordwell, David, and Kristin Thompson. Film Art: Introduction. McGraw Hill, 2010.
Braudy, Leo, and Cohen Marshall. Film Theory and Criticism. Oxford, 2009.
Cummings, Denise K. Visualities: Perspectives on Contemporary American Indian Film and Art. Michigan State University Press, 2011.
Cummings, Denise K. Visualities 2: More Perspectives on Contemporary American Indian Film and Art. Michigan State University Press, 2019.
Grant, Barry Keith. Film Genre: From Iconography to Ideology. Wallflower, 2007.
Kilpatrick, Jacquelyn. Celluloid Indians: Native Americans and Film. University of Nebraska Press, 1999.
Miller, Toby, and Robert Stam. A Companion to Film Theory. Blackwell, 2004.
Paryz, Marek, and Leo R. John, editors. The Post-2000 Film Western Contexts, Transnationality, Hybridity. Palgrave Macmillan, 2015.
Raheja, Michelle H. Reservation Reelism: Redfacing, Visual Sovereignty, and Representations of Native Americans in Film. University of Nebraska Press, 2010.
Rollins, Peter C, and John E O’Connor, eds. Hollywood’s Indian: The Portrayal of the Native American in Film. University Press of Kentucky, 2003.
Singer, Beverly R. Wiping the War Paint off the Lens: Native American Film and Video. University of Minnesota Press, 2001.
Stam, Robert, and Alessandra Raengo, editors. A Companion to Literature and Film. Blackwell Publishing, 2006.
Villarejo, Amy. Film Studies: The Basics. Routledge, 2007.
Williams, Linda Ruth, and Michael Hammond, editors. Contemporary American Cinema. McGraw Hill, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: